Servei Lingüístic

El Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya s’encarrega de promoure l’ús de la llengua catalana dins de la nostra organització i, per extensió, a tot l’àmbit laboral. El sindicat ha aprovat tres resolucions sobre la llengua: una sobre la normalització lingüística (1994), l’altra sobre el nou marc legal d’ús de les llengües oficials a Catalunya (1997) i l’última sobre llengua i ciutadania (2006).

Des del Servei Lingüístic garantim que la documentació que s’elabora dins del sindicat tingui una bona qualitat lingüística. És per això que oferim un servei de correccions i traduccions de documents per a les organitzacions que en formen part. També promovem accions de dinamització, com l’elaboració de materials, l’adhesió a campanyes d’àmbit general (per exemple el Voluntariat per la llengua) i l’organització de cursos de català.

Si voleu posar-vos en contacte amb nosaltres, feu clic aquí.

Servei central

Via Laietana, 16, 7a
sl@ccoo.cat

Terres de Lleida

Enric Granados, 5
25006 Lleida
sl-lleida@ccoo.cat

Comarques gironines

Miquel Blay, 1, 5a
17001 Girona
sl-girona@ccoo.cat

Avinguda República Argentina, s/n
17800 Olot

Paguem o ens presentem amb una 'tarja' o amb una targeta?

La pregunta de la quinzena »

Diem fer una 'suggerència' o un suggeriment?

La pregunta de la quinzena »

Un aliment o una beguda es prova o es tasta?

La pregunta de la quinzena »

A tot Catalunya o a tota Catalunya?

La pregunta de la quinzena »

Diem 'recolzar' o donar suport a algú?

La pregunta de la quinzena »

En català ostentem o tenim un càrrec?

La pregunta de la quinzena »

És correcte 'xiringuito' en català?

La pregunta de la quinzena »

És correcta l'expressió a mig termini?

La pregunta de la quinzena »

És correcte 'jugar un paper' en català?

La pregunta de la quinzena »

En català tenim aparells inalàmbrics o sense fil?

La pregunta de la quinzena »

Fem servir un adhesiu o una 'enganxina'?

La pregunta de la quinzena »

Com es diu 'parte' en català?

La pregunta de la quinzena »

Com es diu 'plaç' en català?

Curs de català de nivell C a CCOO de les Comarques Gironines

L'onzena edició dels Premis Llanterna Digital, en marxa

Fins al 31 de març del 2017 es poden presentar els curtmetratges a les quatre categories establertes. Les obres després seran avaludades pel jurat.

més informació »

Nova guia per millorar la nostra comunicació externa

La guia té dues parts ben diferenciades. Una descriu les característiques de les comunicacions difoses als mitjans audiovisuals; de l'elaboració d'aquesta part, se n'ha encarregat la Secretaria de Comunicació i Xarxes Socials del sindicat. I l'altra, elaborada pel Servei Lingüístic, tracta les qüestions estilístiques relacionades amb la llengua que han de ser de gran ajuda i han de beneficiar el missatge.

més informació »

Taller de redacció de correus electrònics a Girona

El divendres 16 de desembre s'ha portat a terme, a Girona, el Taller de redacció de correus electrònics per a personal del sindicat i també per a diversos delegats i delegades de Comissions Obreres en diverses empreses de les comarques gironines.

Taller de correus electrònics a CCOO de Lleida

Durant el taller s'han analitzat les característiques dels correus electrònics pel que fa a la forma, al contingut, a l'ús de la llengua i al tractament protocol·lari, i també en la producció de textos per part de l'alumnat.

Taller d'escriptura en llengua catalana amb Núria Martí Constans

El dimarts 27 de setembre del 2016 va tenir lloc a Barcelona el “Taller d'escriptura: correcció i persuasió”, amb una durada de 3 hores i una quinzena d'assistents. La formadora encarregada de conduir la sessió va ser Núria Martí Constants.

més informació »

CCOO reobre la campanya del Voluntariat per la llengua

El Servei Lingüístic de CCOO de les Terres de Lleida, inicia una nova campanya del Voluntariat per la llengua, la vuitena, i us anima a apuntar-vos al programa,

més informació »

Apunta't al “Voluntariat per la llengua” i fes-la petar!

El “Voluntariat per la llengua” consisteix a formar una parella lingüística entre una persona que sap català, però no el parla de manera fluida (aprenent/a), i una persona que sí que el parla habitualment (voluntari/ària). Només has de disposar d'1 hora lliure a la setmana per fer-la petar allà on vulguis, i així fins a un mínim de 10 trobades i un màxim de 30.

més informació »

CCOO de Lleida organitza un taller d'intervencions orals en els mitjans de comunicació

El Taller d'intervencions orals en llengua catalana en els mitjans audiovisuals vol incidir en diversos aspectes que cal tenir en compte abans de posar-se davant d'una càmera i que de ben segur faran que les intervencions que els delegats i delegades facin en els mitjans audiovisuals siguin òptimes.

Lliurament dels Premis Llanterna Digital

Aquests premis són una iniciativa de la Coordinadora de Serveis Lingüístics de Lleida, de la qual el Servei Lingüístic de CCOO forma part, i volen contribuir al foment de l'ús del català i de l'occità, a través de l'elaboració de curtmetratges que promoguin una reflexió sobre la llengua, en sentit ampli, des de qualsevol perspectiva.

2a Jornada de Cuina Multicultural de Girona

Aquest divendres, 3 de juny, hem organitzat la 2a Jornada de Cuina Multicultural de Girona des del Servei Lingüístic de CCOO de les Comarques Gironines amb la col·laboració de l'Escudella Solidària, ECCIT, la Coordinadora d'ONG de Girona i l'Alt Maresme, i NouSol.

més informació »

Apunta't al “Voluntariat per la llengua” i comparteix la llengua!

El “Voluntariat per la llengua” consisteix a formar una parella lingüística entre una persona que sap català, però vol adquirir més desimboltura en aquesta llengua (aprenent/a), i una persona que sí que el parla habitualment (voluntari/ària). Només has de disposar d'1 hora lliure a la setmana per fer-la petar allà on vulguis amb la teva parella lingüística (un terrasseta, una fira, una botiga, el cinema…) i així fins a un mínim de 10 trobades i un màxim de 30.

Jornada de Cuina Multicultural a Girona

Èxit de participació a la 18a Mostra de Cuines Obreres

El dijous 5 de maig va tenir lloc, a Barcelona, la 18a Mostra de Cuines Obreres, organitzada de manera conjunta pel Servei Lingüístic, l'Àrea de Cultura i el CFA Manuel Sacristán de CCOO de Catalunya.

més informació »

CCOO cuina per compartir i acollir

Dins el marc del Maig de la Cultura i el Treball, el dijous 5 de maig, a les 18 h, se celebrarà la 18a Mostra de Cuines Obreres a Barcelona, a la sala 11 (Via Laietana, 16, 1a planta)

Dossier d'eleccions sindicals. Del manual de 'Papers sindicals'

Les eleccions sindicals són un dels moments clau de l'activitat del sindicat. Amb la finalitat de facilitar-vos els recursos de tot aquest procés en català i, d'aquesta manera, incidir en l'augment de l'ús de la llengua catalana en el marc de les empreses, hem inclòs tots els models de documents relatius al procés electoral en format RTF.

Dossier de salut laboral. Del manual de 'Papers sindicals'

Inclou els models de documents relatius a la salut laboral (en format RTF), actualitzats i redactats en català, tot incidint en la importància de fomentar l'ús de la llengua catalana en aquest àmbit i explicant els recursos que el Servei Lingüístic del sindicat posa a disposició de l'organització.

més informació »

Nou material en català per als delegats i delegades de prevenció

Aquest dossier s'adreça als nous delegats i delegades escollits en el procés d'eleccions sindicals, entre els quals n'hi ha que s'han d'encarregar de la tasca de prevenció. La finalitat del dossier és la de facilitar-los una sèrie d'eines i recursos que els permetin desenvolupar la seva tasca en llengua catalana, per incidir, així, en l'augment de l'ús del català en el marc de les empreses.

més informació »

Taller de xarxes socials a Girona

El Servei Lingüístic i la Secretaria de Comunicació i Xarxes Socials de CCOO de Catalunya hem organitzat un Taller de xarxes socials a Girona.

Nou curs de català a CCOO de les Comarques Gironines

La Fundació Paco Puerto i el Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya ofereixen un nou curs de català a Girona. Es tracta d'un curs de nivell de suficiència (C) de 120 hores, amb certificació oficial per a l'alumnat que superi la prova final. El curs començarà el 26 de gener del 2016 i acabarà el 30 de juny del 2016, i es farà els dimarts i els dijous, de 19 a 21.15 h, a l'Institut Montilivi (Av. Montilivi, 125, de Girona).

més informació »

Nou curs de català a CCOO!

Un curs de nivell de suficiència (C) de 120 hores, amb certificació oficial per a l'alumnat que superi la prova final.

Els Premis Llanterna Digital fan 10 anys

Enguany, en el marc de l'Any Llull, i per fomentar el coneixement d'aquest mallorquí universal, els curts que participin en les categories de centres d'educació primària i secundària, hauran de fer referència a qualsevol aspecte de la vida o de l'obra de Ramon Llull des de qualsevol punt de vista i amb absoluta llibertat creativa i de tractament.

més informació »

Els delegats i delegades del sindicat estan força interessats en la comunicació

La finalitat del taller és aconseguir que la comunicació sindical, tant interna com la que es projecta cap a l'exterior, tingui qualitat, desperti interès i sigui entenedora per a les persones receptores.

més informació »

T'ho envio per correu electrònic

En el Taller de redacció de correus electrònics, organitzat pel Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya i impartit per Teresa Baró, s'han tractat les característiques que han de complir els correus electrònics professionals i s'ha insistit en la importància que compleixin, en tots els casos, els criteris de claredat, correcció i formalitat; facilitin sempre la interacció, i preservin l'organització per a la qual treballa l'emissor.

més informació »

Aquest estiu, apunteu-vos al 'Voluntariat per la llengua'!

El Servei Lingüístic us anima a apuntar-vos al programa del “Voluntariat per la llengua” (V×L), que consisteix a formar una parella lingüística entre un company o companya del sindicat que sap català, però no el parla fluidament (aprenent/a) i un company o companya que sí que el parla (voluntari/ària).

Lliurament dels Premis Llanterna Digital

El secretari d'Organització de CCOO de les Terres de Lleida, José Manuel Romero, ha estat l'encarregat de lliurar el premi de la modalitat per votació popular a través d'Internet, que ha correspost al curt 'Paraules d'estels'.

més informació »

A CCOO, la lluita per la llengua i els drets nacionals ha estat sempre vinculada a la lluita pels drets socials

L'objectiu ha estat retre compte de les actuacions realitzades en matèria lingüística pel sindicat des dels seus inicis i suscitar el debat entorn dels nous reptes de futur a què s'enfronta en aquesta matèria.

Una 17a Mostra de Cuines Obreres d'allò més irreverent

Una trentena de participants van portar, fets de casa, deliciosos aperitius, primers, segons i postres, que van tastar una cinquantena de persones.

més informació »

CCOO organitza el debat “El sindicat i la llengua catalana”

Demà dimecres, 29 d'abril, a les 12.00 hores.

17a Mostra de Cuines Obreres a Barcelona

Aquest dijous, 30 d'abril, a partir de les 18 h, a la Sala Plateria I

més informació »

Gran èxit de participació en la setena jornada sobre acolliment lingüístic

L'auditori de la Biblioteca Pública Carles Rahola, de Girona, s'ha omplert de gom a gom de professorat de català i d'altres professionals i voluntaris d'organismes i entitats vinculats a l'acolliment lingüístic, amb la finalitat de debatre i reflexionar sobre el context social i personal i la motivació en l'aprenentatge.

L'exposició ‘Català, llengua d'Europa', a CCOO de Catalunya

L'exposició “Català, llengua d'Europa” serà al vestíbul de CCOO de Catalunya del 25 de març al 7 d'abril

més informació »

CCOO reflexiona sobre el lligam entre el sindicat i la llengua catalana

Amb l'acte “El sindicat i la llengua catalana”, CCOO de Catalunya vol reflexionar sobre els objectius i les necessitats que han anat orientant les actuacions dutes a terme per CCOO de Catalunya, amb el suport de la Generalitat, a favor de la normalització del català en l'àmbit sindical i el món del treball.

més informació »

L'acolliment lingüístic. Setena jornada de presentació de materials i experiències

La Comissió d'Organismes i Serveis per al Foment de la Llengua Catalana de Girona, de la qual forma part el Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya, organitza la VII Jornada d'acolliment lingüístic, enguany centrada en el context social i personal i la motivació en l'aprenentatge.

més informació »

Material de majúscules i minúscules

Des del Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya hem editat un llibret titulat Majúscules i minúscules per resoldre els dubtes més habituals en relació amb aquest aspecte de la llengua catalana.

més informació »

Nova edició del Taller de redacció de notícies en llengua catalana

El 2 de desembre hem portat a terme una nova edició del Taller de redacció de notícies en llengua catalana, a la seu del sindicat, a Barcelona. Aquesta acció formativa, com en les edicions anteriors, l'organitzem de manera conjunta entre el Servei Lingüístic i la Secretaria de Comunicació i Xarxes Socials de CCOO de Catalunya.

Engega la novena edició dels Premis Llanterna Digital

Enguany, per primera vegada, tres dels premis tindran patrocinadors privats i els premis incorporaran el nom dels respectius patrocinadors: l'associació cultural Res Non Verba, el diari 'Segre' i els supermercats Plusfresc.

més informació »

Sessió d'eines i recursos en línia per treballar en català, a Barcelona

Aquest 5 de novembre s'ha portat a terme, amb èxit, la sessió d'eines i recursos en línia per treballar en català, que organitzem des del Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya amb la finalitat de donar a conèixer pàgines web útils per desenvolupar tasques quotidianes de redacció en l'àmbit sindical.

més informació »

Més activitats formatives en català

Hi ha previstes altres activitats formatives en català. En concret, un curs de nivell C a Granollers, un curs de nivell C a Mataró i un curs de nivell B a Tarragona.

Curs de català de nivell C a Girona

Des de la Fundació Paco Puerto i el Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya organitzem un curs de català de nivell de suficiència (nivell C) a Girona.

Curs de català de nivell D a Lleida

Ja us podeu preinscriure al curs de preparació per al nivell D de 90 hores, que es farà a CCOO de Lleida del 20 de desembre del 2014 al 9 de maig del 2015. El curs es farà els dissabtes de 9 a 14 h, i a partir de l'abril també els dimarts i dijous, de 18 a 21 hores.

més informació »

Nous cursos de català a Lleida

Dos cursos de nivell C de 120 hores, amb certificació oficial per a l'alumnat que superi la prova final.

Lliurament dels Premis Llanterna Digital

Tot l'acte de lliurament va evocar el record de l'escriptor i premi Nobel de Literatura Frederic Mistral i de la seva magnífica contribució a la recuperació de la llengua occitana, amb motiu del centenari de la seva desaparició.

Els premis Llanterna Digital a Lleida TV

Tres programes a Lleida TV presentaran els curts que concursen a la 8a edició dels premis.

Gran èxit de participació a la 16a Mostra de Cuines Obreres de Barcelona

El dimecres 30 d'abril ha tingut lloc la 16a edició de la Mostra de Cuines Obreres, dins el marc de la Setmana Cultural de l'1 de Maig. L'acte ha estat organitzat de manera conjunta pel Servei Lingüístic, l'Àrea de Cultura i el Centre de Formació d'Adults Manuel Sacristán de CCOO de Catalunya.

16a Mostra de Cuines Obreres a Barcelona

Des del Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya, en col·laboració amb el Centre de Formació de Persones Adultes Manuel Sacristán i l'Àrea de Cultura, us convidem a participar en la 16a Mostra de Cuines Obreres, que tindrà lloc aquest dimecres, 30 d'abril, a partir de les 18 h, a la Sala Plateria I (soterrani) de la seu nacional (Via Laietana, 16, Barcelona).

Les Jornades de Normalització Lingüística de CCOO continuen a les Illes Balears

Els dies 21 i 22 de març, al Teatre de CCOO de Palma (carrer de Francesc de Borja Moll, 3 de Palma), el primer dia hi haurà una conferència en la qual es compararà el tractament de la llengua als sistemes educatius del País Valencià i de Catalunya, els ponents en són: Ferran Garcia de la FECCOO del País Valencià i Josep M. Lacasta de la FECCOO de Catalunya. El segon dia de la jornada es farà una conferència amb debat posterior a càrrec de Ramon Miquel Bassa Martín del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació, i de Joan Melià Garí, professor UIB del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General.

Convocatòria de certificats de català de la DGPL 2014

La Direcció general de Política Lingüística ha obert el període d'inscripció de les proves per obtenir els diferents certificats de català.

El Servei Lingüístic de CCOO millora i actualitza la seva web

www.ccoo.cat/sl

més informació »

CCOO de Catalunya convoca les mobilitzacions de rebuig a la resolució del TSJC sobre el castellà a l'ensenyament

Convocades des del marc unitari de Somescola, del qual CCOO forma part.

Les Jornades de Normalització Lingüística de CCOO continuen al País Valencià

CCOO de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears inauguren el segon cicle de debats de les VIII Jornades de Normalització Lingüística, que duen el lema “Viure en català sense cap retallada”, el mes de gener a Castelló. Aquestes Jornades pretenen generar espais de reflexió i debat al voltant de la llengua catalana, partint de la base que normalitzar-ne el coneixement i l'ús és un dret de ciutadania.

més informació »

Curs de català de nivell D

Encara sou a temps de preinscriure-us al curs de preparació per al nivell D de 90 hores, que es farà a CCOO de Lleida del 4 de febrer al 27 de maig del 2014, els dimarts i dijous, de 18 a 21 hores.

més informació »

El Servei Lingüístic publica tres materials per facilitar l'ús del català en les tasques sindicals

El Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya edita tres materials en llengua catalana de gran utilitat per a les tasques sindicals. Es tracta del tríptic Llenguatge no sexista, del tríptic Eines i recursos i de la Guia sindical de redacció de notícies.

Reflexions al voltant de la llengua a CCOO de Catalunya

Ha clos el primer cicle de les VIII Jornades de Normalització Lingüística de CCOO, convocades per les CCOO de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, amb el títol de “Viure en català sense cap retallada”, que volen reflexionar sobre la llengua catalana sota la premissa que normalitzar-ne el coneixement i l'ús és un dret de ciutadania, i s'estan fent entre el mes de novembre d'enguany i fins al mes de maig del 2014.

més informació »

Taula rodona a Lleida, la llengua: cohesió o confrontació

Van parlar, entre d¡altres temes, de com n'és de fatigant haver d'estar constantment argumentant, justificant-se, batallant, avui igual que fa 30 anys, per defensar la llengua, la seva unitat, el seu ús…

Conferència a Girona de les VIII Jornades de Normalització Lingüística de CCOO

Dijous, 14 de novembre a les 18'00h al Campus del Barri Vell de la Universitat de Girona.

S'obre la convocatòria dels Premis Llanterna Digital 2014

Aquests premis de creació i foment audiovisual en català i occità, en aquesta ocasió, se sumen a la commemoració del centenari de la desaparició de Frederic Mistral. Els Premis Llanterna Digital s'adrecen a tots els membres de les comunitats lingüístiques catalana i occitana d'arreu del món.

més informació »

CCOO presenta les Jornades de Normalització Lingüística, amb lema 'Viure en català sense cap retallada'

Pretenen generar espais de reflexió i debat al voltant de la llengua catalana, partint de la base que normalitzar-ne el coneixement i l'ús és un dret de ciutadania.

Per dinar, cuina multicultural

El passat dissabte 29 de juny el Centre Cívic Can Ninetes de Girona va acollir la 1a Jornada de Cuina Multicultural, organitzada pel Servei Lingüístic de CCOO de les Comarques Gironines i l'Associació IDEM.

1a Jornada de Cuina Multicultural a Girona

L'acte començarà a les 12 hores i comptarà amb una conferència sobre “La cuina com a element d'integració”, la presentació del llibre Mostra de Cuines Obreres i l'elaboració en directe d'un tagín de pollastre. Després es farà un gran dinar amb tots els plats cuinats.

Assaborint la 15a Mostra de Cuines Obreres

El 30 d'abril s'ha portat a terme, un any més, la Mostra de Cuines Obreres, i amb aquesta ja s'ha arribat a la 15a edició.

més informació »

Declaració en defensa de la llengua

CCOO del País Valencià, les Illes Balears i Catalunya.

MARÇ
2017

Programa sindical: CCOO número 239, 'Entrevista a Joan Carles Gallego: 11è Congrés'

Canal 33