Assemblea sindical oberta de CCOO de Catalunya

Repte generacional / Demografia

Per CCOO de Catalunya | 23/12/2019

La millor garantia per al dret a una vida digna és el pacte implícit de solidaritat intergeneracional del qual rebem i aportem segons les capacitats i les necessitats en cada etapa de la vida. Desenvolupar els diversos projectes de vida de tothom exigeix fer efectius els drets al treball digne i a l’accés a l’habitatge i als serveis i a les prestacions públiques per a totes i cadascuna de les diferents generacions. Perquè les etapes formatives s’allarguen i perquè la precarietat els afecta de manera més punyent, les persones joves no assoleixen una certa estabilitat laboral fins als trenta-cinc anys. Aquesta és, de fet, la principal causa del retard en l’emancipació amb les greus conseqüències socials que se’n deriven, entre elles el qüestionament del pacte intergeneracional esmentat.

- Crear condicions per a l’emancipació de les persones joves. Treball digne, formació i habitatge accessible.
- Adaptar les futures pensions a un mercat laboral amb molta precarietat.
- Establir una edat forçosa de jubilació com una mesura per al repartiment del treball.
- Dignificar el treball de cures.
- Garantir l’envelliment digne i actiu.
- Demografia i territori. Desequilibri: concentració urbana i despoblament rural. Sector primari i consum de proximitat.
- Fluxos migratoris. Posició ètica. Oportunitat positiva.
- Protegir sindicalment els i les estudiants en pràctiques i d’FP dual, garantint-ne la qualitat i el valor formatiu.
- Sindicat i joves. Oferir quotes atractives i garantir una presència mínima proporcional a l’afiliació en els òrgans de direcció i les llistes electorals de les persones menors de trenta-cinc anys. Transmetre experiència i valors entre generacions de sindicalistes.

Comentari de MARIA CARMEN MORENO CASTILLO | 07/03/2020
- Acompanyament als nous delegats i noves delegades

Un cop finalitzades les eleccions sindicals a una empresa, el sindicat no hauria de desaparèixer, sinó fer un seguiment molt proper dels delegats i delegades, sobretot d'aquelles i aquells que no han estat mai part de la Representació Legal de les Persones Treballadores.
Si no es fa d'aquesta manera, després trobem uns i unes representants que no tenen coneixements de la tasca sindical, que van perdudes i desorientades i que no senten cap mena de vinculació amb l'organització sindical.
El sindicat ha de fer que les seves persones, les delegades i delegats a les empreses sentin que són el sindicat a l'empresa, i això s'aconsegueix mitjançant:
- Seguiment de la formació que fan les delegades i els delegats. des de la Jornada de Benvinguda fins als diferents cursos especialitzats. Tot l'itinerari de formació sindical.
- Reunions periòdiques al Sindicat per tal de tenir un feedback sobre les matèries que s'estan negociant a l'empresa, les necessitats, dubtes, novetats normatives, etc.
- Acompanyament a delegats i delegades o seccions sindicals a les reunions amb l'empresa (prèviament s'ha mirat i treballat l'ordre del dia)
- Acompanyament des del sindicat a les assemblees de persones treballadores.
- Bscar eines/recursos que motivin els delegats i delegades i facin que vulguin implicar-se en la tasca sindical.

Comentari de MARIA CARMEN MORENO CASTILLO | 07/03/2020
COM POT EL SINDICAT APROPAR-SE AL JOVENT?

- Si el jovent no creu en el sindicat, el veu com una institució obsoleta i llunyana, un dinosauri ... potser podria el sindicat demostrar que no és tan antediluvià com ells creuen.

Com es pot fer això?

- Assistint (persones d'Acció Jove del sindicat) a les assemblees dels diversos moviments i associacions jovenils.
- Conèixer bé quins són els seus interessos i inquietuds i preocupacions i apropar-se a ells/elles.
- Buscar solucions a aquests interessos, preocupacions i problemes des del Sindicat.
- Fer que el Jovent vegi el Sindicat com una organització que pot ser útil per a les persones més joves de la societat.