Assemblea sindical oberta de CCOO de Catalunya

Feminismes

Per CCOO de Catalunya | 23/12/2019

Posar fi a la desigualtat per raó de gènere, a les empreses i en la societat, és un objectiu prioritari per al sindicat. Calen mesures legislatives de suport i acompanyament social: rebuig de les actituds masclistes i promoció de valors d’igualtat. A les empreses és necessari ser agent actiu d’aquest canvi i traslladar a la negociació col·lectiva i a la pràctica sindical quotidiana la superació del paradigma heteropatriarcal.

- Plans d’igualtat d’empresa. Continguts i mesures d’acció positiva.
- Treball productiu/reproductiu. Avançar en el reconeixement de tots els treballs (productiu i reproductiu). Valorar socialment les cures.
- Conciliació i corresponsabilitat. Evitar que les mesures de conciliació esdevinguin una penalització per a les dones en la vida laboral i un motiu de desigualtat retributiva (bretxa) en les pensions, així com un obstacle per a la corresponsabilitat de les cures i el treball domèstic entre homes i dones. Cal compartir les tasques i reduir les bretxes.
- Violències i assetjament. En la societat i a l’empresa.
- Bretxa d’ingressos i precarietats. Desigualtat retributiva, pensions i sectors feminitzats i més precaris.
- Sindicat feminista. Llistes cremallera, llistes electorals i òrgans interns. Formes de participació. Formació bàsica obligatòria.
- Relació amb el moviment feminista. 8-M, CEDAW, Conveni d’Istanbul. Agenda feminista: 8-M, 25-N, drets sexuals i reproductius, rebuig a les violències sexuals, economia feminista i ecofeminisme.

Comentari de MARIA CARMEN MORENO CASTILLO | 07/03/2020
- Formació en Igualtat a tots els quadres sindicals (ja siguin dones com homes; continua havent-hi persones de l'estructura del sindicat que no creuen en la igualtat i no saben ni què significa feminisme).
- Aquesta formació als quadres ha de ser de caràcter obligatori, amb un calendari de formacions a les quals cal assistir.
- Tallers pràctics i sessions teòriques amb tots els delegats i delegades sobre Plans d'Igualtat. Han de saber negociar la Diagnosi amb l'empresa i ser capaços de poder fer un Pla d'Igualtat.
- Acompanyament a les reunions amb l'empresa sobre el Pla d'Igualtat (Comissió d'Igualtat).

Comentari de MARIA CARMEN MORENO CASTILLO | 07/03/2020

COM PODEM FER QUE ELS QUADRES SINDICALS I DELEGATS/DES PRENGUIN CONSCIÈNCIA DELS PROBLEMES DE VIOLÈNCIA DE GÈNERE

Es pot fer una col·laboració del sindicat amb associacions de dones víctimes de violència de gènere. Els quadres sindicals i delegats/des poden acompanyar dones víctimes de violència de gènere en aquelles activitats en què necessitin ajut: trasllat de domicili, assistència a jutjat, etc.