Assemblea sindical oberta de CCOO de Catalunya

Canvis en el treball i transició justa

Per CCOO de Catalunya | 23/12/2019

Es preveu una acceleració de les transformacions socials i en el treball per raó del desenvolupament tecnològic i l’abandonament de formes de produir incompatibles amb l’emergència climàtica i els límits planetaris. Aquest procés ha de ser una oportunitat per millorar les condicions de vida i de treball i revertir la desigualtat creixent. Per a CCOO, transició justa és el conjunt d’actuacions que han de protegir la classe treballadora davant els riscos inherents al canvi de model, tot generant llocs de treball dignes i sostenibles, nous drets de ciutadania i societats més cohesionades.

- Temps laboral, temps de vida. Reducció de la jornada i flexibilitat segons les necessitats.
Formació per a l’ocupació al llarg de la vida.
Protecció social. Prestació d’atur durant el reciclatge i fins a nova ocupació.
Gestió ambiental a l’empresa. Impulsar els canvis i l’adaptació.
Mobilitat. Desplaçaments a la feina i model de ciutat.
Transició energètica. Abandonament de les energies contaminants (fòssils, nuclear, etc.). Generació distribuïda, energies renovables i electrificació del transport.
Fiscalitat. Fiscalitat ambiental, progressivitat i tipus d’impostos.
Governar els canvis, el paper de la política i l’interès públic per sobre del mercat i l’individualisme. Nivells i formes d’intervenció.
Democràcia econòmica. Participació a l’empresa. Economia social.
Nous reptes: control democràtic de les dades i el seu ús. Big data, dret de desconnexió, etc.
Impacte laboral de la digitalització i la robotització.

1 comentaris

Feminismes

Per CCOO de Catalunya | 23/12/2019

Posar fi a la desigualtat per raó de gènere, a les empreses i en la societat, és un objectiu prioritari per al sindicat. Calen mesures legislatives de suport i acompanyament social: rebuig de les actituds masclistes i promoció de valors d’igualtat. A les empreses és necessari ser agent actiu d’aquest canvi i traslladar a la negociació col·lectiva i a la pràctica sindical quotidiana la superació del paradigma heteropatriarcal.

- Plans d’igualtat d’empresa. Continguts i mesures d’acció positiva.
- Treball productiu/reproductiu. Avançar en el reconeixement de tots els treballs (productiu i reproductiu). Valorar socialment les cures.
- Conciliació i corresponsabilitat. Evitar que les mesures de conciliació esdevinguin una penalització per a les dones en la vida laboral i un motiu de desigualtat retributiva (bretxa) en les pensions, així com un obstacle per a la corresponsabilitat de les cures i el treball domèstic entre homes i dones. Cal compartir les tasques i reduir les bretxes.
- Violències i assetjament. En la societat i a l’empresa.
- Bretxa d’ingressos i precarietats. Desigualtat retributiva, pensions i sectors feminitzats i més precaris.
- Sindicat feminista. Llistes cremallera, llistes electorals i òrgans interns. Formes de participació. Formació bàsica obligatòria.
- Relació amb el moviment feminista. 8-M, CEDAW, Conveni d’Istanbul. Agenda feminista: 8-M, 25-N, drets sexuals i reproductius, rebuig a les violències sexuals, economia feminista i ecofeminisme.

2 comentaris

Diversitats i identitats

Per CCOO de Catalunya | 23/12/2019

Hem de reflexionar sobre com el sindicat recull les diferents identitats personals i/o professionals sense perdre el concepte de classe treballadora i construint comunitat. El compromís de CCOO amb el respecte a totes les persones implica combatre tot tipus de discriminació a les empreses i en la societat, així com evitar l’ús de les tecnologies (de la informació i mèdiques) per controlar i seleccionar les persones per raó de les seves opcions. ... Veure article complert