Jornada sobre l’economia circular: tancant el cercle en un món finit

Acte emmarcat en el Dia Mundial d’Acció Climàtica als Centres de Treball

El 22 de juny de 2023

En el marc del Dia Mundial d’Acció Climàtica als Centres de Treball, el 22 de juny, enguany especialment marcat per l’emergència climàtica, la sequera persistent, l’elevat risc d’incendis i la pèrdua de biodiversitat, CCOO de Catalunya va dedicar una jornada a aprofundir en una de les peces centrals de la transició ecològica: l’economia circular, que ha de permetre la descarbonització de la nostra societat.

Ja a l’inici del 2022, el sindicat va promoure un cicle de conferències en col·laboració amb la Fundació “la Caixa” i el Club de Roma, el Cicle Macaya, en el qual vam analitzar les grans transicions en què estem immersos com a societat, l’ecològica i la digital, que estan transformant la manera de produir, de consumir i, fins i tot, de viure. El canvi de paradigma s’enfoca cap a la descarbonització i l’ús eficient dels recursos. El món del treball ha de ser part activa en aquest canvi de paradigma, alhora que el canvi del model productiu impactarà en la manera de treballar, en la creació de noves activitats sostenibles, en l’ús eficient i en la proximitat i la resiliència dels recursos naturals.

La situació de crisi climàtica actual ens obliga a repensar el nostre model econòmic i productiu. Cal descarbonitzar i desmaterialitzar l’economia. Hem de fomentar les solucions basades en l’eficiència, l’estalvi i la recuperació dels recursos, i avançar cap al residu zero.

Aquest nou paradigma de la circularitat s’obre pas entremig d’activitats, sectors i territoris. S’estan generant projectes disruptors en els quals la separació entre activitats trenca l’estructura sectorial clàssica, potenciant projectes híbrids (agrovoltaica) i innovadors (laboratoris de fabricació en entorns urbans), que requereixen noves estructures de governança (simbiosi industrial). Ens interessa mostrar exemples de les transformacions basades en la circularitat als polígons i a les àrees d’activitat econòmica, l’aprofitament dels recursos provinents de l’agroramaderia per al desenvolupament de projectes de bioeconomia i els canvis en els metabolismes urbans arran d’una visió cooperativa de l’ús dels fluxos de materials, aigua i energia.

De tot això, en vàrem parlar en aquesta jornada, que intentava conjugar la teoria de la circularitat amb algunes experiències ja existents a Catalunya.

Jornada Economia Circular 2023 Titol
Jornada Economia Circular 2023 Presentacio