Els canvis recents en la normativa sobre les condicions ambientals

El canvi climàtic comporta un augment general de les temperatures i dels fenòmens meteorològics cada vegada més extrems. Sense una protecció adequada davant d’aquestes situacions, les persones treballadores es troben en una situació d’especial vulnerabilitat.

El Reial decret llei 4/2023 va modificar el Reial decret 486/1997, sobre llocs de treball, amb la qual cosa s’introdueix una nova disposició addicional i s’elimina l’apartat 5 de l’annex III, el qual es limitava a l’obligació genèrica d’establir mesures perquè als locals que no poguessin quedar tancats o que estiguessin a l’aire lliure les persones treballadores es poguessin protegir, en la mesura que fos possible, de les inclemències del temps.

Targeta 1 Canvis Normativa Condicions Ambientals

A quines feines aplica la nova disposició addicional?

A totes les feines a l’aire lliure o a locals que no es puguin tancar per l’activitat que es desenvolupa. També afecta específicament les activitats i els llocs de treball exclosos de l’aplicació de les altres obligacions del reial decret (apartat 4 de la nova disposició):

• a) Mitjans de transport utilitzats fora de l’empresa i llocs de treball situats dins dels mitjans de transport.
  • b) Obres de construcció temporals o mòbils.
  • c) Indústries d’extracció.
  • d) Vaixells de pesca.
  • e) Camps de cultiu, boscos i altres terrenys que formin part d’una empresa o d’uncentre de treball agrícola o forestal situats fora de la zona edificada.

Recorda: les condicions ambientals dels llocs de treball tancats estan regulades per l’article 7 i l’annex III del mateix reial decret.

Els locals de descans, serveis higiènics, menjadors i de primers auxilis, en aplicació del reial decret, s’han de considerar part integrant dels llocs de treball!

Targeta 2 Canvis Normativa Condicions Ambientals

Quines obligacions té l’empresa?

Establir mesures adequades per a la protecció de les persones treballadores davant de qualsevol risc relacionat amb fenòmens meteorològics adversos, incloent-hi temperatures extremes, derivades de l’avaluació de riscos, la qual ha de tenir en compte, a més, les característiques de la tasca que es desenvolupi i les característiques personals o l’estat biològic conegut de la persona treballadora.

Si les mesures no són suficients per garantir la protecció de les persones treballadores, que poden incloure la prohibició de desenvolupar determinades tasques durant les hores del dia en les quals concorrin fenòmens meteorològics adversos i, si els serveis meteorològics estatal o autonòmics emeten un avís de fenòmens adversos de nivell taronja o vermell, és obligatòria l’adaptació de les condicions de treball, inclosa la possibilitat de reducció o modificació de les hores de la jornada.

Targeta 3 Canvis Normativa Condicions Ambientals

Avaluació de riscos en feines a l’aire lliure o en locals que no es puguin tancar, considerant:

• Fenòmens meteorològics adversos
  • Temperatures extremes
  • Característiques de la tasca
  • Característiques personals o estat biològic conegut
Targeta 4 Canvis Normativa Condicions Ambientals

Mesures preventives adequades

En cas que aquestes mesures no siguin suficients per garantir la protecció de les persones treballadores

• S’ha d’incloure la prohibició o la paralització de determinades tasques durant les hores del dia en les quals concorrin fenòmens meteorològics adversos. Fixa’t que aquesta prohibició no és directa: abans s’ha de justificar que les mesures adoptades no són suficients.
  • Si els serveis meteorològics emeten un avís taronja o vermell de fenòmens adversos, s’han d’adaptar les condicions de treball (incloent-hi la possibilitat de reducció o modificació de les hores de la jornada).

Per saber més sobre les mesures preventives que cal aplicar, consulta el nostre díptic i les nostres infografies sobre calor i fred.

Infografia Canvis Normativa Condicions Ambientals
Infografia Cambios Normativa Condiciones Ambientales

Feu clic per veure la infografia “Els canvis recents en la normativa sobre les condicions ambientals” en català o la infografia “Los cambios recientes en la normativa sobre condiciones ambientales” en castellà.

No et quedis mai amb el dubte, contacta amb els teus delegats i delegades de CCOO o consulta’ns.

Amb el suport de:

Logo Departament Empresa Treball A La Feina Cap Risc 2022