Jovent, salut mental i drets laborals

La salut mental de la població jove ha empitjorat arran de la pandèmia, però aquest ja era un problema que existia anteriorment.

En molts casos, aquests problemes de salut tenen relació directa amb les condicions de treball, però no són reconeguts com a accidents de treball.

Targeta 1 Jovent Salut Mental I Drets Laborals

Les condicions de treball com a factor de risc: jovent i treballs precaris

Torns i horaris irregularsTreballs que requereixen més demanda física (postures forçades, manipulació manual de càrregues, moviments repetitius, etc.).
Terminis molt ajustats, ritme i càrregues de treball elevadesDesgast emocional per tracte habitual amb clients o persones usuàries.
Dificultats per compatibilitzar formació i vida laboralAbús de la figura del becari o becària.
Inestabilitat contractual i treball parcial no desitjatManca de formació per a la realització de la feina concreta.
Salaris baixos i poc reconeixement de la feinaAtencions sexuals no desitjades (les dones del sector de serveis tenen més probabilitat de patir assetjament sexual).

La precarietat en l’organització del treball genera riscos psicosocials i problemes de salut mental.

Les persones treballadores joves tenen un 50 % més de probabilitats de patir un accident laboral que la resta.

Targeta 2 Jovent Salut Mental I Drets Laborals
Targeta 3 Jovent Salut Mental I Drets Laborals

Coneix els teus drets:

• Gaudir d’una protecció eficaç de la teva seguretat i salut per part de l’empresa.
  • Avaluar tots els riscos laborals presents a la teva feina, també psicosocials, i endegar mesures preventives eficaces per protegir la teva salut.
  • Rebre informació i formació teòrica i pràctica, suficient i adequada.
  • Conèixer com has d’actuar en cas d’accident de treball i on és la mútua.
  • Realitzar reconeixements mèdics periòdics per fer un seguiment de la teva salut en relació amb els riscos laborals. Com a norma general, són voluntaris per a tu.
  • Interrompre l’activitat laboral quan existeixi un risc greu i imminent per a la teva vida o salut.
  • No suposar, la seguretat i salut en el treball, cap cost per a tu, ni en termes econòmics ni de temps.
  • Ser consultat o consultada per l’empresa en relació amb els riscos de la teva feina a través dels delegats i delegades de prevenció quan hi ha representants de les persones treballadores a l’empresa.
Targeta 4 Jovent Salut Mental I Drets Laborals

La negociació col·lectiva i la participació sindical en el disseny de les condicions de treball és l’eina principal per protegir la teva salut.

Infografia Jovent Salut Mental I Drets Laborals
Infografia Jovenes Salud Mental Y Derechos Laborales

Feu clic per descarregar la infografia Jovent, salut mental i drets laborals en català o la infografia Jóvenes, salud mental y derechos laborales en castellà

Per a més informació, consulta el nostre full informatiu Joves i salut laboral. La intervenció sindical. I recorda: no et quedis mai amb el dubte, contacta amb els teus delegats i delegades de CCOO o consulta’ns