Darreres notícies

Capcalera Darreres Noticies

Darreres notícies

  • La Federació d’Educació de CCOO denúncia que milers de joves es queden sense plaça d’FP a Catalunya en l’opció desitjada

    Alumnes Fp Dual Baix Llobregat

    La manca estructural de places públiques de formació professional inicial a Catalunya deixa cada curs milers d’alumnes sense possibilitat de cursar els estudis desitjats. Aquest curs més de 10.000 alumnes es queden sense plaça pública d’FP en la primera opció de la preinscripció, la qual cosa fa augmentar el risc d’abandonament escolar prematur (AEP) per l’assignació d’una altra opció no prioritària. Catalunya és capdavantera a l’Estat en AEP, amb una mitjana del 19,2 %, que arriba fins al 40 % al grau mitjà, principalment per l’assignació d’estudis no desitjats i per la manca d’orientació professional.

    El curs 2020-2021 va haver-hi 80.071 preinscripcions registrades a l’FP, i el 2021-2022 han estat 93.987 (un increment de 13.916 persones, és a dir, un 17,4 % més). Aquest augment de preinscripcions no va acompanyat d’un augment de l’oferta adient tot i les necessitats de qualificació de la població i les recomanacions de potenciar la formació professional com la millor política d’ocupació possible per combatre l’elevat atur juvenil (38 % fins als 24 anys) i l’abandonament escolar prematur.

    Fa anys que CCOO denunciem la política en l’FP del Govern, que deixa de banda la participació dels agents socials en la planificació i manté estancada l’oferta pública i el desequilibri existent segons la titularitat dels centres: Catalunya és una de les tres comunitats autònomes amb menys alumnat matriculat en centres públics, amb el 61 % de l’alumnat de cicles de grau superior i el 68,8 % de grau mitjà, tot i el creixement exponencial de l’alumnat dels darrers anys en l’FP.

    La falta de planificació i de previsió del Departament d’Educació a l’hora de programar l’oferta amb suficients places públiques i equilibri territorial ajustat a les necessitats de les persones i del teixit productiu deixa els joves amb l’única opció de pagar pels estudis professionalitzadors que desitgen fer o bé cursar una opció secundària d’estudis augmentant el risc d’abandonament escolar prematur.

    Les dades d’alumnat que no obté plaça en el procés de preinscripció no són públiques i arriben de manera desigual des de les comissions de garanties de matrícula, però fa anys que s’evidencia el desequilibri i la segregació de l’alumnat en l’oferta postobligatòria professional, accentuant-se segons el territori i la modalitat, amb major dèficit de places públiques a les àrees metropolitanes i en la modalitat no presencial.

    La ciutat de Barcelona, tot i tenir també competència per oferir estudis professionals públics, és líder en manca de places amb només 4 de cada 10 alumnes matriculats en centres de titularitat pública (de l’Ajuntament o de la Generalitat). En el darrer procés de preinscripció més de 2.500 persones es queden sense plaça en l’opció desitjada, 1.000 d’elles en la família professional de sanitat.

    Segons el darrer informe de l’Observatori de la Ciutat en catorze anys la matrícula d’FP s’ha incrementat entre un 60 i un 70 %, però s’ha mantingut estable la distribució entre titularitats,  42 % en centres de titularitat pública i 60 % en centres de titularitat privada.

    Al Baix Llobregat, unes 2.000 persones es queden sense plaça en primera opció principalment a les famílies de sanitat, informàtica i activitats fisicoesportives.

    A Terrassa, 400 persones es mantenen en llista d’espera sense plaça al cicle formatiu que han triat en primera opció.

    Al Vallès Oriental i Maresme, només entre Mollet i Mataró uns 2.500 alumnes s’han quedat sense plaça pública en l’opció desitjada.

    CCOO demana un canvi de política en l’FP al Departament d’Educació que deixi de banda les reformes curriculars neoliberals sense consens ni diàleg i aposti per les necessitats formatives de les persones i del teixit productiu amb un augment pressupostari que garanteixi l’orientació i formació de les persones al llarg de la seva vida. És imprescindible que Educació i l’Ajuntament de Barcelona incrementin l’oferta pública en les modalitats presencial i a distància per revertir el desequilibri actual que expulsa les persones més vulnerables per raó socioeconòmica del sistema educatiu i garantir l’ocupabilitat dels joves.

    CCOO reclama la participació legítima en la planificació territorial de l’oferta com a agent interlocutor que intervé en el mercat de treball.

    Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya    
    Barcelona, 21 de juliol de 2021


  • Preguntes i respostes sobre l’Acord de temporalitat a les administracions públiques

    Rellotge d'arena vermella
    1. Per què ara aquest acord?

    Perquè hem aconseguit que el Ministeri de Política Territorial i Administració Pública assumeixi les nostres demandes, reforçades per les sentències europees, de posar fi a la temporalitat a les administracions públiques i de fer un procés extraordinari que valori al màxim possible el treball realitzat per les persones que han patit un abús de temporalitat.

    Aquesta és la funció del sindicalisme que vol millorar la realitat: acordar amb la contrapart per poder solucionar els problemes, tot i que mai no s’aconsegueix la totalitat dels objectius en una negociació. No acordar implica, a la funció pública, deixar aquestes solucions en mans dels governs i els partits polítics, cosa que no farem mai des de CCOO.

    2. Si fa molts anys que treballo en règim d’interinitat o temporalitat, per què no em poden fer fix?

    Perquè per ser funcionari de carrera o personal laboral fix s’ha de superar un procés selectiu. A més, la reiterada jurisprudència del Tribunal Constitucional limita qualsevol sistema excepcional d’accés.

    Respecte dels tribunals europeus, han constatat que a Espanya s’ha comès un abús de temporalitat a les administracions públiques, com havíem denunciat CCOO, però sempre remet a la legislació i als tribunals espanyols per a la determinació de la prevenció i la sanció d’aquest abús. Fins i tot quan ha entrat en matèria, ha determinat possibles solucions que ni eliminen la necessitat de passar un procés selectiu ni milloren les condicions laborals.

    Pel que fa als tribunals superiors de justícia i al Suprem, en cap cas avalen la possibilitat de ser fix sense passar per processos selectius.

    Si vols més informació jurídica, pots clicar aquí.

    3. Què signifiquen els principis d’igualtat, mèrit i capacitat?

    Són els principis constitucionals per accedir a la funció pública. El principi d’igualtat es troba recollit en l’article 14 de la Constitució, mentre que els de mèrit i capacitat, a l’article 103 de la Constitució i a l’article 55 de l’Estatut bàsic de l’empleat públic (EBEP), i regeixen l’accés a la funció pública. Per tant, a tots els ciutadans i ciutadanes que disposin de la capacitat per accedir a la funció pública se’ls ha de garantir igualtat per poder demostrar els seus mèrits en la selecció, que ha de ser mitjançant concurs oposició, segons l’article 61.6 de l’EBEP. Aquest article preveu el concurs de mèrits únicament amb caràcter excepcional mitjançant una llei feta a aquest efecte.

    Lògicament, aquesta llei hauria de poder passar el filtre del Tribunal Constitucional, que, com hem dit abans, s’ha pronunciat reiteradament en contra de sistemes excepcionals.

    4. Per què no s’ha optat per un concurs oposició restringit?

    Perquè s’ha de respectar el principi d’igualtat que regeix l’accés a la funció pública i que ha estat avalat per diverses sentències del Tribunal Constitucional. No es pot decidir que a una part de la ciutadania, que disposa de la capacitació suficient, no se li permeti l’accés a la funció pública, limitant així els drets del conjunt de la classe obrera.

    5. Sortiran totes les places ocupades ara pel personal interí o temporal a les properes oposicions?

    Hem arribat a un acord, concretat en el Reial decret llei 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l’ocupació pública, perquè totes les places ocupades temporalment durant tres anys ininterrompudament abans del 31 de desembre del 2020 surtin a oferta pública, convocada i publicada abans del 31 de desembre del 2021, i siguin executades en un procés que haurà d’haver finalitzat abans del 31 de desembre del 2024.

    S’hi hauran d’afegir també els processos selectius que es produeixin durant aquests anys, amb l’objectiu final d’arribar a un màxim del 8 % de temporalitat a les administracions públiques, que és el que considerem una taxa acceptable.

    6. Què passa si ja porto tres anys a la vacant i no convoquen la meva plaça?

    CCOO treballarem en tots els àmbits d’interlocució i negociació per evitar que això passi i, si passés, ho treballaríem a la Comissió de Seguiment de l’acord que s’ha de crear.

    7. Hi haurà unes condicions especials per al concurs oposició per a aquest moment concret i unes altres condicions per a futures convocatòries?

    Aquest acord preveu unes condicions específiques per a aquest procés d’estabilització, per exemple, amb el sistema d’accés per concurs oposició i amb una valoració concreta de cadascuna de les fases. En els futurs processos selectius no necessàriament s’ha de donar el mateix sistema selectiu acordat ara.

    8. Quan i com s’adaptarà l’acord a les normes de cada sector?

    Segons la disposició final segona del reial decret llei, s’haurà d’adaptar la normativa del personal docent i sanitari, en un any des de la seva publicació. Si no es realitzés per manca de voluntat política, seria d’aplicació el que disposa el reial decret llei.

    9. Hi haurà processos de mobilitat abans de la realització de les proves?

    En l’article 2.4 del Reial decret llei 14/2021 s’estableix que els mecanismes de mobilitat o de promoció interna previs a la cobertura de places seran compatibles amb aquests processos d’estabilització allà on la normativa sectorial o de cada Administració els tingui previstos.

    10. Per què no pot comptar més l’experiència que les proves?

    Perquè el Tribunal Constitucional va marcar, el 1991, que la fase de concurs mai no pot ser superior al 40 % de la nota del procés selectiu.

    11. Les proves no seran eliminatòries a les properes oposicions?

    Això no està garantit amb l’acord signat i s’haurà de negociar en els àmbits corresponents. El que sí que s’ha acordat és que les proves s’han d’agilitzar, entre altres maneres, amb l’acumulació de proves en un mateix exercici. CCOO treballarem en tots els àmbits de negociació amb l’objectiu que les proves s’ajustin al màxim possible a la feina que s’ha de realitzar en el lloc de treball i per una valoració global de la fase d’oposició, sense exercicis o proves eliminatòries.

    12. Si per causa de força major no puc presentar-me a alguna prova, hi haurà alguna alternativa?

    Això s’haurà de preveure a la convocatòria corresponent. En l’acord i en el reial decret llei que el desenvolupa no es podia concretar aquesta qüestió.

    13. Si no passo l’oposició, me’n vaig al carrer?

    Si no obtens plaça, seràs en una borsa de treball per poder ser nomenat funcionari interí o personal laboral temporal, com ja passa a diverses administracions. En aquelles en les quals no en tenim, CCOO ens comprometem a exigir-ne la creació, tal com permet l’acord signat.

    14. Si no supero el procés selectiu, tindré garantit continuar a la borsa?

    Així ho determina l’acord signat. Està absolutament garantit a les administracions que disposen de borsa per cobrir llocs vacants, i treballarem per exigir que ho estigui a totes les administracions públiques, amb l’objectiu de posar fi a algunes pràctiques poc transparents.

    15. Si no supero el procés selectiu i continuo a la borsa, hi haurà suficients vacants per tenir feina?

    Aquesta pregunta no es pot respondre exactament. L’objectiu del procés és que el 31 de desembre del 2024 les vacants per al personal temporal siguin el 8 % del total de places de les administracions. En funció de la normativa que regeixi la teva borsa de treball, podràs continuar tenint feina. Pensa que a partir d’aquest mateix moment, totes les vacants que es produeixin per increment del servei o per jubilacions, s’han de cobrir amb nous processos selectius i amb celeritat, amb la qual cosa, continuaràs tenint oportunitats per poder aconseguir ser personal fix a l’Administració.

    16. Si estic a prop de la jubilació, hauré de fer oposicions i si no hauré de quedar-me al carrer? No es farà res per a les persones que tenim una certa edat i fa molts anys que som interines?

    No aprovar les oposicions no implica quedar-te sense feina, ja que a totes les administracions hi haurà d’haver borses de treball per seleccionar el personal temporal que continuarà havent-hi. Si aquestes borses de treball tenen en compte l’experiència, que és l’objectiu de CCOO en les negociacions de plans d’estabilitat, les persones amb més experiència han de ser les que tinguin accés a aquests llocs de treball temporal.

    17. Si no obtinc la nota mínima per poder ser en una borsa, no podré treballar?

    Això s’haurà de negociar en cada àmbit territorial i sectorial. L’acord no obliga a modificar el funcionament de les borses existents, sinó a crear-ne en aquelles administracions on no n’hi ha, tant per a la selecció de nou personal temporal com per a la integració d’aquelles persones que no superin el procés d’estabilització.

    18. Es poden renegociar processos ja iniciats?

    Tal com determina la disposició transitòria primera del Reial decret llei 14/2021, els processos d’estabilització que s’hagin publicat als respectius diaris oficials abans de l’entrada en vigor d’aquest reial decret llei s’han d’executar segons les previsions de les respectives convocatòries. Fer el contrari seria conculcar la legislació i qualsevol impugnació posaria fi al nou procés.

    19. En quin cas tindré dret a la indemnització?

    Totes les persones que estiguin ocupant una plaça d’aquest procés d’estabilització (les ocupades des del 31 de desembre del 2017) i que no superin el procés selectiu tindran dret a una indemnització de 20 dies per cada any que hagin estat ocupant la vacant, amb un màxim indemnitzador de 12 mesos de salari.

    Les persones que a partir d’ara superin el temps màxim de la vacant tindran dret també a aquesta indemnització.

    20. Si no supero les oposicions i rebo indemnització, puc alhora continuar a la borsa?

    Sí. Enlloc es defineix que rebre una indemnització per no superar el procés selectiu impliqui l’expulsió de la borsa de treball.

    21. Si no aprovo i soc en una borsa de treball, tinc dret a indemnització?

    En l’article 2.6 del Reial decret llei 14/2021 s’especifica el dret a la indemnització per la finalització de la relació amb l’Administració perquè no s’ha superat el procés selectiu d’estabilització. Aquest article desenvolupa l’apartat quart de la part A, “Processos d’estabilització”, de l’acord sindical amb el ministeri, en el qual es defineix el dret a la indemnització pel cessament definitiu. És a dir, que el cessament en la plaça que ocupaves i per a la qual t’has presentat dona dret a la indemnització independentment que després continuïs en una borsa de treball i que puguis tenir un nou nomenament com a personal interí o temporal.

    22. Com afecta aquest acord a les persones que es presenten a oposicions que ja estan convocades? Tindran dret a indemnització?

    Segons l’article 2 del Reial decret llei 14/2021, que concreta l’acord sindical, confirmat amb converses amb el ministeri, la indemnització es refereix als processos d’estabilització del treball temporal de les administracions públiques que s’estan duent a terme des del 2017. Així doncs, les persones afectades per processos que encara no s’hagin resolt tindran dret a les mateixes indemnitzacions que les referides en la pregunta 6.

    23. A partir d’ara, si estic més de tres anys com a interí, em faran fora?

    No. A partir d’ara, les administracions tindran l’obligació de treure les vacants estructurals a oferta pública d’ocupació abans dels tres anys. En cas de no fer-ho, l’Administració serà sancionada i la persona interina hi romandrà fins que finalitzi el procés selectiu, amb la qual cosa generaria, en aquest cas, dret a la indemnització.

    24. Per què no s’ha optat per un acord que aconseguís un contracte de personal laboral indefinit per als docents?

    En cap moment pensem a laboralitzar la funció docent, ja que no aportaria res de positiu. Tot i així, tampoc no es podria aconseguir un contracte indefinit al marge de l’accés a la funció pública. Aquest tipus de contracte només s’ha donat en casos de subrogació des d’una empresa privada a causa de l’assumpció del servei per part de l’Administració o bé per sentència judicial, i no disposen dels mateixos drets pel que fa a mobilitat que la resta del personal laboral ni, per descomptat, del personal funcionari.

    Feu clic per veure el full informatiu amb les preguntes i respostes sobre l’acord de temporalitat a les Administracions Públiques en format PDF


  • CCOO convoca vaga a Barcelona Activa davant l’anunci d’acomiadar 100 persones del Servei Públic d’Ocupació

    Parc Tecnològic de Barcelona Activa

    La Secció Sindical de CCOO a Barcelona Activa convoca vaga el pròxim 23 de juliol i realitzarà una concentració a les 9 hores davant l’Ajuntament de Barcelona per exigir una solució davant la no renovació de 100 persones, la qual cosa afecta les companyes i els companys i també la ciutadania. CCOO defensa uns serveis públics d’ocupació de qualitat amb personal propi i està en contra de la privatització de les polítiques actives d’ocupació a Barcelona.  

    La direcció de Barcelona Activa ha comunicat que no té cap intenció de renovar ni de contractar més personal temporal per desenvolupar els serveis públics d’ocupació. Uns serveis que formen part de l’activitat estructural de l’empresa i que haurien d’estar desenvolupats per personal propi. 

    Aquesta decisió suposarà que més de 100 persones que estan contractades actualment no seran renovades i que es deixarà de contractar més de 150 persones que formen part de les borses de treball que es van crear per gestionar els diferents programes que ofereix Barcelona Activa dins la seva cartera de serveis. També es reduiran els programes de formació, orientació i inserció que actualment s’ofereixen a la ciutadania.

    Així doncs, Barcelona Activa obre la porta al fet que es puguin externalitzar aquests serveis públics, en perjudici de la seva qualitat i precaritzant encara més les condicions laborals dels seus professionals.

    Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
    Barcelona, 20 de juliol de 2021


  • Segona jornada de vaga a General Cable d’Abrera (Grup Prysmian) contra els acomiadaments anunciats per l’empresa

    General Cable En Lluita

    Demà dimarts, 20 de juliol, els treballadors i treballadores de la planta de General Cable d’Abrera, del Grup Prysmian, tornaran a fer una jornada de 24 hores de vaga com a resposta als acomiadaments anunciats per l’empresa. CCOO d’Indústria dona suport a la convocatòria i exigeix a la direcció de la multinacional que faci marxa enrere en la seva decisió.

    General Cable ha decidit externalitzar les activitats del magatzem de producte acabat de la planta d’Abrera a l’empresa Grup CTC i ha anunciat l’acomiadament de les 7 persones que treballen en aquest magatzem.

    La representació sindical adverteix l’empresa que no permetrà uns acomiadaments totalment injustificats i que suposen un atac frontal als drets dels treballadors i treballadores. Si l’empresa no fa marxa enrere el proper 27 de juliol faran una nova jornada de vaga.

    Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
    Barcelona, 19 de juliol de 2021


  • CCOO obté tota la representació sindical a l’empresa AVITRANS URGENTE després d’una forta campanya de mobilitzacions

    Camió de transport internacional d'Avitrans

    Avui ha tingut lloc l’acte de votació per elegir a 3 representants de CCOO (s’han presentat 6 candidats, tots sota les sigles del sindicat) un fet que culmina amb total èxit les intenses negociacions realitzades amb l’empresa i, especialment, la gran mobilització del passat 5 de juliol, quan una gran concentració de prop de 60 sindicalistes va deixar clara la determinació de CCOO i de les treballadores i treballadors d’AVITRANS URGENTE, de dur a terme les primeres eleccions sindicals al centre de treball per dotar-se dels i les corresponents representants.

    Fruit de l’èxit de la concentració, es va arribar a un acord en relació amb els candidats acomiadats, que  també incorporava que AVITRANS URGENTE canviaria d’actitud i no impediria que es poguessin celebrar les eleccions sindicals promogudes per CCOO.

    El sindicat intercomarcal Baix Llobregat, Alt Penedès, Anoia i Garraf de CCOO de Catalunya agraeix a totes les persones que, d’una manera o altra, han participat en aquesta campanya en defensa dels drets sindicals de les companyes i companys d’AVITRANS, demostrant una vegada més que la lluita i la unitat del sindicat és una eina útil i necessària per la defensa dels drets laborals.

    Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
    Barcelona, 19 de juliol de 2021


  • CCOO de Catalunya reclama a les empreses de repartiment de plataforma digital que habilitin espais d’higiene i descans a les seves treballadores i treballadors.

    Repartidor de l'empresa Glovo en bicicleta. Rider

    Avui dilluns han acudit a la seu de CCOO de Catalunya un grup de treballadors i treballadores de l’empresa Glovo per denunciar la manca d’accés a lavabos, la inexistència de llocs de descans en els quals poder menjar, la necessitat que l’empresa els proporcioni aigua per beure, espais on guardar els seus objectes personals i endolls on carregar les bateries de les bicicletes. Tal com recalquen les persones treballadores, aquesta situació afecta de manera especialment greu les dones treballadores, que no poden accedir a espais d’higiene durant el període menstrual.

    L’empresa no compleix tampoc amb les mesures d’higiene que requereix la situació de pandèmia. No posa al servei de la plantilla cap lloc on rentar-se les mans ni facilita hidroalcohol ni cap altra mesura.

    Els treballadors i treballadores ens han comunicat que actualment es veuen obligats a passar llargues hores d’espera al carrer prop dels punts de recollida, exposats al sol i les altes temperatures de les últimes setmanes. Sovint, el veïnat increpa els grups de treballadors i treballadores sense saber que no són al carrer per voluntat pròpia sinó per indicació de l’empresa.

    Des del començament de l’últim toc de queda, diverses persones treballadores han estat multades per la policia local, ja que l’empresa continua oberta després de l’horari d’inici del toc de queda i no es fa responsable de les sancions interposades als seus treballadors i treballadores.

    Els treballadors i treballadores s’han queixat també de la manca de resposta per part de Glovo davant les seves reiterades peticions. Davant aquesta denúncia, CCOO exigeix a les empreses de repartiment de plataforma digital que interrompin l’activitat de la seva plataforma a les 00.30 h per evitar que les seves treballadores i treballadors siguin multats. Així mateix, el sindicat posa el seu Gabinet Tècnic Jurídic a disposició de les persones que han estat sancionades des de l’inici del toc de queda mentre repartien comandes per a Glovo.

    Aquestes demandes s’han incorporat al conjunt de reclamacions que traslladarem a Glovo i a la resta d’empreses de repartiment de plataforma durant la concentració convocada per al dia 22 de juliol a les 10.30 hores, davant de l’oficina central de Glovo a Barcelona. La protesta s’emmarca dins de la campanya «Prou excuses, laboralització JA!», que CCOO ha posat en marxa per visibilitzar el conflicte i la precarietat que s’amaga darrere del model d’economia de plataforma.          

    Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
    Barcelona, 19 de juliol de 2021


  • CCOO de Catalunya s’adhereix a la manifestació unitària contra l’LGTBI-fòbia del 22 de juliol a Barcelona

    Cartell de la Manifestació contra l'LGTBIfòbia del 22 de juliol

    L’Àmbit LGTBI+ de CCOO de Catalunya s’ha adherit a la convocatòria d’aquest dijous, 22 de juliol, contra la violència LGTBI-fòbica i participarà a la manifestació convocada a les 19 hores al passeig de Gràcia de Barcelona.

    La manifestació, organitzada per la Plataforma LGTBIcat i Pride Barcelona, es convoca per donar una resposta contundent i clara a l’augment del discurs de l’odi i l’LGTBI-fòbia dels darrers mesos. Portarà per lema: «Contra la violència LGTBIfòbica, tolerància zero! + Protecció. + Suport Administratiu i Legal. + Educació en la diversitat.»

    A Barcelona i a Catalunya la ciutadania no mira cap a un altre costat i mostra tolerància zero contra la violència LGTBI-fòbica.

    Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
    Barcelona, 19 de juliol de 2021


  • El Consell de Diàleg Social ha fet balanç de les ajudes a persones treballadores, autònomes i empreses, de més de mil milions d’euros acordades al juny

    Cambrer desinfectant taules durant la Covid-19

    UGT i CCOO hem reclamat al govern que cal planificar noves ajudes per al setembre

    El Consell de Diàleg Social reunit aquesta tarda ha fet balanç de la línia d’ajuts directes a persones treballadores en situació d’ERTO i fixes discontínues i  l’evolució del Pla d’ajuts directes a la solvència empresarial per persones autònomes i empreses del Reial decret Llei 5/2021, segons els acords del govern amb els agents socials.

    La Comissió de Seguiment del Consell del Diàleg Social ha comptat amb representants dels departaments d’Empresa i Treball i del d’Economia i Hisenda, les patronals Foment i Pimec, i els sindicats CCOO i UGT.

    S’ha fet balanç de la línia d’ajuts per a persones treballadores en situació d’ERTO i fixes discontínues.

    S’han rebut 104.174 sol·licituds,  prop del 75 % de persones que porten més de 90 dies en ERTO cobraran 700 euros d’ajuda i la resta de menys de 90 dies, 600 euros. La partida de 60 milions inicials s’ha decidit ampliar a 67 milions d’euros per fer front a totes les sol·licituds. I s’ha demanat al Govern agilitat en el seu pagament abans de finals de juliol.

    Per part de UGT i CCOO hem reclamant al Govern que, donada la situació d’empitjorament de les dades de pobresa laboral i de la situació de la pandèmia de la COVID-19, s’han de planificar noves ajudes per al setembre per compensar la pèrdua salarial de les persones que no podran recuperar la seva activitat i continuïn en situació d’ERTO.

    És urgent tenir uns nous pressupostos de la Generalitat que puguin incrementar les partides socials, respecte dels prorrogats d’aquest any, per fer front a les necessitats de la ciutadania en situació de més vulnerabilitat: aturats de llarga durada, llars sense ingressos… i més pressupost per a la renda garantida de ciutadania, entre d’altres.

    S’ha aprovat avui obrir una segona inscripció a les ajudes a la solvència de persones autònomes i empreses d’acord amb el Reial decret llei 5/2021, que inclourà a tots els sectors d’activitat.

    A la primera inscripció, 27.907 treballadores i treballadors autònoms i petites empreses de menys de deu persones treballadores  i 3.310 empreses de més de deu han demanat l’ajut a la solvència empresarial. Es va adreçar inicialment a un total de 191 sectors d’activitat, 96 més que els previstos per l’Estat i ha suposat un import estimat de 530 milions d’euros, un 53 % dels 993 milions d’euros amb que està dotat el pla d’ajuts. Amb l’ampliació a tots els sectors d’activitat es preveu esgotar la partida pressupostaria estatal  destinada a satisfer el deute i els pagaments a proveïdors i altres creditors, així com els costos fixos pendents de pagament.


  • CCOO denuncia a la Inspecció de Treball empreses del Grup Núñez i Navarro per impossibilitar la negociació del Pla d’igualtat

    Pàrquing del Grup Núñez i Navarro

    Després de diverses peticions per part de la representació social en la qual se sol·licita la documentació estadística necessària per començar a elaborar un pla d’igualtat, la resposta de la direcció de l’empresa ha estat dir NO A TOT. No, a facilitar la informació estadística, perquè considera que la lliurada és suficient. No, a modificar la composició de la Comissió negociadora, mantenint a persones designades per l’empresa com a part social. No, a articular unes normes mínimes de funcionament o reglament de la comissió. No, a reconèixer les persones que acudim en nom dels sindicats més representatius dels sectors d’activitat implicats com a part de la comissió, insistint a denominar-nos a assessors externs.

    El dia 25 de març del 2021 té lloc una primera reunió per a constituir la Comissió d’Igualtat i iniciar la negociació del Pla d’Igualtat.

    La representació legal de les persones treballadores (RLPT) qüestiona la legitimitat de la comissió tal com la planteja la direcció, perquè les persones que designa no tenen la representativitat exigible, a banda de no disposar dels drets i garanties de la RLPT.

    El 28 de maig del 2021 delegats de personal de CCOO van sol·licitar davant el Tribunal Laboral de Catalunya una mediació que facilités el desbloqueig en les negociacions en la qual les empreses es van negar a atendre les propostes plantejades.

    El 25 de juny del 2021 CCOO exigeix, davant la Inspecció de Treball i Seguretat Social de la província de Barcelona, que la Comissió Negociadora del Pla d’Igualtat del Grup Núñez i Navarro respecti la composició reglamentària, de manera paritària i proporcional. Això ha de fer-se pel que fa al dret de totes les persones i organitzacions sindicals legitimades d’acord amb l’article 87 de l’Estatut dels treballadors i en proporció a la seva representativitat.

    Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
    Barcelona, 16 de juliol de 2021


  • Centenars de treballadors i treballadores es concentren a l’aeroport per la vaga de la neteja

    Vaga de netejea a l'Aeroport

    Des de la declaració de l’estat d’alarma al mes de març del passat 2020, la plantilla corresponent al servei de neteja de l’aeroport està en ERTO de força major. Amb un increment importantíssim de l’activitat aeroportuària, l’adjudicatària del servei Sacyr i la contractista AENA només han demanat que es recuperi de l’ERTO un 23 % del total de les treballadores i treballadors.

    En l’actualitat, l’activitat de l’aeroport és propera al 85 % de la seva activitat ordinària, molt per sobre dels nivells de desafecció que han anat demanant les dues empreses. És en aquest sentit que el comitè d’empresa hem denunciat reiteradament que l’activitat estava tornant a la normalitat, i hem demanat a Sacyr que anés recuperant a persones de l’ERTO amb previsió d’un increment important de l’activitat, i no una vegada ja hem patit la manca de personal, els sobreesforços i les càrregues de treball.

    Cal recordar, que l’Aeroport Josep Tarradelles Barcelona – El Prat és un aeroport internacional, que rep milers de persones diàriament, i en el qual els serveis de neteja no es presten només en funció de l’activitat de l’aeroport. És en aquest sentit, que hem recordat a Sacyr i AENA de manera constant que el sol fet de tenir obertes les terminals requereix la neteja de totes les superfícies, zones comunes o banys. Per tant, en el supòsit que existís una reducció de vols o passatgers, això no redueix les àrees que s’han de netejar, ni els serveis, els lavabos o les zones comunes.

    La tasca de neteja ha demostrat ésser una eina essencial per combatre la COVID-19 i és el principal argument que han fet servir tant el Departament d’Interior de la Generalitat com el Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana per restringir en el primer cas la possibilitat de fer piquets informatius derivats d’una convocatòria de vaga, i per decretar uns serveis mínims del 100 % per als serveis d’interiors. És des d’aquesta perspectiva, que no entenem com una empresa pública com AENA, decideix reduir en neteja i no obliga a Sacyr a desafectar el total de la plantilla, com ja hem demanat de manera reiterada des del nostre sindicat.

    Amb la salut de les persones no s’hi pot jugar i, avui, retallar en neteja és retallar en salut de les treballadores i de les persones usuàries de l’aeroport!

    Per totes aquestes qüestions, les treballadores i treballadors de la neteja de l’aeroport han convocat vaga el 13 d’agost, el 3 i el 17 de setembre i el 8 d’octubre. Volem la recuperació normal de l’activitat de neteja, que les empreses facin previsió i  desafectin per avançat i no a mes vençut. No podem continuar estalviant en neteja, ni sobrecarregant el personal que està desafectat.

    En relació amb les actuacions del Departament d’Interior i del Ministerio de Transportes, volem dir que la situació creada per la COVID-19 no pot ser una excusa per endarrerir drets democràtics com ho són el dret de manifestació i l’excercici del dret de vaga. Des de CCOO, hem recorregut tant la resolució d’Interior, que ens prohibeix informar la resta de treballadores i treballadors i persones usuàries de la nostra vaga, com la determinació d’uns serveis mínims totalment abusius que busquen desarticular la vaga. Les administracions públiques no poden ser arbitràries i han de vetllar pels interessos de la majoria, i mai no poden estar al servei d’interessos propis o en la defensa dels interessos empresarials.

    No permetrem que AENA y SACYR facin experiments i equilibris financers amb els llocs de treball, la salut en la feina o la seguretat i salut de les persones usuàries de l’aeroport. Tampoc no permetrem que la situació ocasionada per la pandèmia, sigui l’excusa de les administracions per retallar drets i llibertats, ni actuar en benefici propi, ni de manera arbitrària.

    CCOO, continuarem mobilitzant-nos, convocant vagues i defensant els nostres drets, tot complint amb els criteris de salut pública que siguin els vigents en cada moment.


Afilia’t! Contacta