Jornada per a una mobilitat de qualitat a les Terres de Lleida sostenible, segura i integradora

Dia internacional de la Salut Laboral 28/04/2008

El proppassat 28 d’abril de 2008 es va dur a terme a Lleida, en el marc del Dia Internacional de la Salut Laboral, una Jornada per a una mobilitat de qualitat (sostenible, segura i integradora) a les Terres de Lleida.

L’actuació de la nostra organització sindical està compromesa en la millora de les condicions de treball, salut i de medi ambient i aquesta millora està fortament condicionada pel model de mobilitat actual.

Cada any, a les comarques de Lleida, es produeixen més de 600 accidents de treball en desplaçaments laborals. Gairebé la meitat de les víctimes dels accidents de treball mortals són treballadors i treballadores que realitzen desplaçaments relacionats amb l’activitat laboral. Nosaltres creiem que les xifres són prou aclaparadores i importants per evitar aquests tipus d’accidents que passen, sense cap mena de dubte, per la priorització i promoció del transport públic i col•lectiu per anar i tornar de la feina.

La sinistralitat laboral és només una de les greus conseqüències d’un model de mobilitat sustentat en l’automòbil privat. Els costos socials, sanitaris, econòmics i ambientals ens empenyen a reivindicar un increment de la quantitat i la qualitat del transport públic i una actuació pública que prioritzi la mobilitat sostenible per a tothom. Cal vetllar, des de la participació activa i la proposta crítica per a la consecució d’accions públiques planificades a favor dels serveis públics i de la mobilitat segura, sostenible i integradora.

És per aquest motiu que des de CCOO i el Compromís per Lleida vàrem impulsar aquesta jornada adreçada a tota la ciutadania i especialment a delegats i delegades de prevenció, gestors i tècnics de mobilitat, membres d’entitats socials, veïnals, empresarials i col•legis professionals de les comarques de Lleida. Amb la signatura del ‘Manifest per a una mobilitat de qualitat a les Terres de Lleida’ disposarem d’un instrument per fer-nos sentir als centres de decisió pública, sobre aspectes tan importants com les polítiques de mobilitat.

En el marc de la jornada es van presentar les següents ponències:
Presentació dels resultats de l’Enquesta de la Mobilitat Quotidiana a Catalunya de l’any 2006 (EMQ 06), en especial les dades de Lleida. Núria Pérez, tècnica de mobilitat de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona. (veure ponència, 3.5 Mb)
Conseqüències del model de mobilitat actual: accidentalitat laboral viària, despesa econòmica, soroll, emissions… Laia Cuadrat, tècnica del Gabinet Higia Salut i Treball ‘ CCOO Terres de Lleida. (veure ponència, 0.8 Mb)
Pla de mobilitat a l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV). Secció Sindical de CCOO a l’HUAV i Enric Martí, gestor de Mobilitat de l’HUAV. (veure ponència, 5.5 Mb)
Projecte Gesmopoli al Polígon Industrial del Segre. Jordi Cabal, gestor de Mobilitat del Polígon Industrial del Segre. (veure ponència, 5.2 Mb)
Accions sobre la mobilitat en el marc del Pacte Social per la Ciutadania (PSpC) 2007-2011 de Lleida. J. M. Baiget, membre de la comissió de Negociació i Seguiment del PSpC per CCOO. (veure ponència, 2 Mb)
L’ATM de l’Àrea de Lleida; implementació i primeres valoracions del sistema tarifari integrat. José Luís Cunillera, gerent de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de l’Àrea de Lleida. (veure ponència, 2.5 Mb)
Presentació de la proposta de CCOO per un Pla ferroviari de rodalies a la Plana de Lleida. Manel Ferri, responsable del Departament de Mobilitat, CCOO de Catalunya. (veure ponència, 11.3 Mb)
Lectura i signatura del Manifest: ‘Per una Mobilitat de Qualitat a les Terres de Lleida’. A càrrec de Josep M. Escribà, membre del Compromís per Lleida.