CCOO reclama la negociació d’un marc regulador que sigui garant de la convivència entre els serveis de taxi i VTC

Amb la participació dels agents implicats, sindicats, agents econòmics i socials

CCOO reclama el manteniment dels llocs de treball de les persones que presten el servei de taxi i de VTC i que es vetlli per les seves condicions de treball en termes de conveni, salaris, control horari, prevenció de riscos, drets sindicals, etc. En tots dos sectors, coneixem persones que realitzen els serveis en condicions de baixos salaris, jornades de més de dotze hores, set dies a la setmana, i moltes vegades operant com a falsos autònoms o contractats per ETT.

La solució del conflicte passa per la definició de models de mobilitat en termes de transport públic com a dret de ciutadania. L’expedició de llicències públiques per a taxi o VTC respon a la necessitat de complementar els buits que deixa el transport públic i satisfer determinades eventualitats o circumstàncies personals que fan que sigui necessària l’existència de mobilitat de transport de viatgers individualitzada i immediata a les ciutats.

CCOO denuncia la competència deslleial que s’està produint i que comporta pèrdues per als drets dels treballadors i treballadores. És necessari incloure els sectors del taxi i VTC en un marc de competència, inscrit en estratègies de mobilitat com a dret públic, que garanteixi que ambdós serveis poden realitzar les funcions complementàries habilitades per les seves llicències específiques. Això ha de comportar el compliment de les condicions de treball a tots els serveis, la dotació de transparència tarifària, la competència lleial i el control efectiu de les llicències en el seu atorgament i venda posterior, ja que es tracta d’un bé de titularitat pública i que, en cap cas, pot estar condicionat per l’especulació a la qual les sotmet la venda a oferta i demanda.

Uber i Cabify han fet a Catalunya i Espanya el que ja havien fet als Estats Units, al Regne Unit o a França, que és fer de taxis utilitzant les llicències VTC en nom de “l’avenç tecnològic” o el servei a la ciutadania, per instal·lar els seus models de negoci basats en la precarietat, l’externalització o la inexistència d’un marc regulatori clar.

CCOO de Catalunya ha expressat aquestes posicions en les reunions que hem mantingut amb el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, i diversos agents econòmics i socials, la setmana passada i ahir, dilluns 29 de gener.

També ahir, CCOO es va reunir amb una representació dels treballadors i treballadores dels serveis de VTC que es manifestaven a la porta del departament. Aquest col·lectiu ens ha comunicat la seva inquietud davant la possibilitat de patir un ERO a conseqüència del decret que ha anunciat el Govern. Els hem ofert l’organització sindical per garantir els seus drets com a treballadors i treballadores en aquest conflicte. CCOO de Catalunya defensarem els llocs de treball dels treballadors i treballadores en el cas que es doni qualsevol mesura laboral per part de les empreses, entenent com a responsables, en primer lloc, les plataformes a través de les quals les empreses VTC reben els serveis, com Uber o Cabify.

CCOO manifesta la convicció que és necessari negociar un marc regulador amb participació dels agents implicats, sindicats, agents econòmics i socials, i sigui garant de la convivència entre els dos serveis de transport de viatgers, que sigui transparent i democratitzi l’atorgament i explotació de les llicències tant de VTC com de taxi.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 29 de gener de 2019