Voluntariat per la Llengua, no t’hi has apuntat mai?

Fa 20 anys que CCOO de Catalunya està adherit al Voluntariat per la llengua (VxL), que, com ja sabeu, és un programa per practicar català a través de la conversa impulsat per la Generalitat de Catalunya.

El Servei Lingüístic de CCOO en fa publicitat constantment mitjançant el seu web o amb fullets informatius i, puntualment, amb algun recordatori a les revistes del sindicat. En aquest cas fem un recordatori del programa i volem explicar més detalladament en què consisteix el voluntariat virtual.

El VxL es basa en la creació de parelles lingüístiques formades per un voluntari o voluntària, que parla català fluidament, i un aprenent o aprenenta, que en té coneixements bàsics i vol adquirir fluïdesa. El VxL ofereix dues modalitats: presencial —les parelles han d’assistir al lloc de trobada que hagin acordat— i virtual —les parelles fan les trobades per mitjà d’Internet.

En el VxL virtual, que va néixer l’any 2017, les trobades es fan per videotrucada a través de plataformes digitals. Hi poden participar persones majors d’edat amb coneixements bàsics d’Internet que es comprometin una hora a la setmana, durant deu setmanes, a conversar en català de manera virtual.

Tant en un cas com en l’altre l’equip de professionals del VxL assigna la parella lingüística i dona el suport que calgui als aprenents i als voluntaris durant les trobades.

El programa VxL va néixer l’any 2003 i ja hi han passat més de 150.000 parelles. És un programa reconegut per la Unió Europea i adoptat a l’Aran, Perpinyà, Andorra, el País Valencià, les Illes Balears i, també, a Bolzano (Itàlia) i Flandes (Bèlgica).