Salut laboral, organització del treball i negociació col·lectiva

Aquest fullet informatiu presenta els vincles entre l’organització de la feina i la salut laboral, i pretén informar les persones treballadores i els seus representants sobre els seus drets per a intervenir en la millora de les condicions i organització del treball, i sobre el desenvolupament dels mateixos en la negociació col·lectiva.

La Llei 31/1995, de Prevenció de Riscos Laborals (LPRL) estableix un marc normatiu que garanteix els drets de la Representació Legal dels Treballadors i Treballadores (RLT). En concret, garanteix els drets d’Informació, Consulta i Participació en tot allò relacionat amb la salut laboral en els centres de treball.

La salut laboral representa per a la RLT el dret a participar a l’empresa en les qüestions relacionades amb la Prevenció de Riscos Laborals (PRL) i, per tant, una eina d’acció sindical que, de forma més àmplia, incideix i condiciona l’Organització del Treball, i forma part de la Negociació Col·lectiva en tots els seus diferents apartats.

La defensa de la salut laboral és clau en la disputa per a la millora de les condicions de treball i constitueix una eina estratègica per a l’acció sindical a les empreses.

De conformitat amb l’article 33 de la LPRL, l’empresari haurà de consultar als treballadors i a les treballadores, amb la deguda antelació, entre altres qüestions, l’adopció de les mesures relatives a l’organització de la feina a l’empresa. Entenent per Organització del Treball el procés d’integració en un determinat espai temporal de les persones treballadores i dels mitjans materials i tecnològics, en el procés de producció de béns o serveis. En conseqüència, l’organització del treball afecta la totalitat de les condicions laborals relacionades amb la salut de les persones treballadores en els centres de treball.

Les eines i funcions que la normativa ens facilita en l’exercici sindical de la representació de les persones treballadores, hauran de comprendre accions pròpies de l’organització de l’activitat laboral, incloses les relatives a la prevenció de riscos laborals.

L’organització del treball integraria diferents elements, entre d’altres:

• La divisió de les tasques i el contingut de la feina, és a dir, la divisió o classificació funcional.
  • Els mètodes i/o procediments que s’apliquen.
  • La interacció de les persones treballadores amb els mitjans necessaris, materials i tecnològics.
  • Ordenació temporal o temps de treball (torns, jornades, etc.).
  • La divisió i distribució de les persones treballadores en l’estructura de l’empresa, és a dir, els vincles de subordinació.

Feu clic per veure: