Gestió de la incapacitat temporal derivada de Contingència Comuna (ITCC). Bonus i Mútues

Aquest fullet té com a objectiu informar i sensibilitzar a les persones treballadores i als seus representants, sobre la normativa que regula la gestió de la incapacitat temporal en contingències comunes per part de les mútues i l’incentiu Bonus, així com transmetre orientacions sindicals per a actuar en aquests dos àmbits.

El Sistema Públic de Seguretat Social, tal i com està regulat actualment, suposa una dualitat en el repartiment de la gestió de les contingències: les Comunes estan en mans del Sistema Públic de Salut, mentre que les Professionals estan en mans de les mútues col·laboradores i empreses col·laboradores amb la Seguretat Social.

Al llarg dels últims anys el sistema s’ha desequilibrat notòriament en perjudici dels drets i interessos dels treballadors i treballadores, ja que les mútues han anat adquirint més competències sobre les contingències comunes i sobre altres prestacions, de manera que, el Sistema Públic ha realitzat una delegació en aquestes associacions privades d’empresaris.

Aquestes concessions realitzades a les mútues van en detriment de les funcions i competències del Sistema Públic, ja que tal com està definida la gestió per part de les mútues, es permet que siguin elles les que determinin, de facto, l’accés, o no, de les persones treballadores a les prestacions públiques per les quals han cotitzat degudament i a les quals tenen dret.

A més, aquest sistema dual suposa una major complexitat de normes jurídiques de divers rang legal, en lloc de tenir un sistema públic uniforme i coherent, equitatiu i eficient, amb una legislació marc simple i eficaç.

Competències actuals de les mútues

• Contingències d’accidents de treball i malalties professionals.
  • Prestacions de mort i supervivència derivades d’un accident de treball o malaltia professional.
  • Col·laboració en la gestió de la prestació econòmica d’incapacitat temporal derivada de malaltia comuna i accident no laboral.
  • Prestació econòmica en les situacions d’incapacitat temporal.
  • Prestació de risc durant l’embaràs i risc durant la lactància natural.
  • Prestacions per cura de menors afectes de càncer o una altra malaltia greu.
  • Prestacions per cessament d’activitat de persones autònomes.

D’altra banda, el Reial Decret 231/2017, pel qual es regula l’establiment d’un sistema de reducció de les cotitzacions per contingències professionals a les empreses que hagin disminuït de manera considerable la sinistralitat laboral, concedeix també un paper a les mútues en la gestió d’aquesta devolució de diners públics a empresaris (Bonus).

En aquest document ens ocupem de la col·laboració que fan les mútues en la gestió de la prestació econòmica d’Incapacitat Temporal derivada de Contingència Comuna (ITCC) i accident no laboral, així com de les pautes d’actuació davant les sol·licituds del Bonus per part de les empreses.

Feu clic per veure: