La residència d’Ascó, la residència amb salaris més baixos

CCOO de Catalunya convoca una concentració davant de les portes de la residència d’avis d’Ascó el 19 de desembre a les 12 h per manifestar-se per la negativitat d’apujar els salaris segons estableix el conveni. Després la concentració seguirà cap a les portes de l’Ajuntament d’Ascó.

Avui en dia la residència d’Ascó és la residència de Catalunya que menys paga als seus treballadors i treballadores, ja que no aplica les pujades salarials que s’estableixen per conveni des del 2022, de manera que deu gairebé 500 € a l’any a les treballadores.

La residència, que pertany a l’Ajuntament d’Ascó i que gestiona l’empresa pública, Rojar, SL, té les treballadores del centre sota l’aplicació del Conveni estatal de la dependència, un conveni que s’aplica a les residències de Catalunya que no tenen més d’un 60 % de finançament públic.

L’any 2022 el nou conveni de residències privades va tenir una pujada salarial del 6,5 %, però l’empresa gestora va decidir que no podia fer front a aquesta pujada, ja que estava limitada per la llei de pressupostos. Al final, van apujar un salari un 3,5 %, menys del que tocava, quan gairebé sempre la pujada de salari de la pública havia estat superior a la pujada de la privada.

De cara al 2023, al Conveni estatal de la dependència el salari base de gericultora ha tingut una pujada salarial del 4 %. En canvi, a la residència, a les treballadores els faran una pujada del 2,5 % amb una addicional del 0,5 % pendent d’aprovar pel Consell d’Administració.

Això fa que la residència d’Ascó avui en dia sigui una de les residències del país que paga menys als seus treballadors i treballadores i que aquestes persones se sentin enganyades, ofeses i menyspreades, ja que no se’ls aplica la pujada salarial que tenen els treballadors i treballadores públics ni el conveni de les privades.

El comitè d’empresa ha tingut diverses reunions amb l’empresa i amb l’ajuntament per buscar una solució, però, de moment, els dies passen i no hi ha pujada de salaris, cosa que fa que costi trobar gent perquè vagi a treballar i, per tant, arribar a final de mes.