La plantilla de les nuclears d’Ascó i Vandellòs lluita per la continuïtat dels llocs de treball

Els dies 28 i 29 d’octubre es farà una acció informativa a la rotonda d’accés a la nuclear d’Ascó

La plantilla de les centrals nuclears d’Ascó i Vandellòs ha acordat en assemblea iniciar un pla d’accions en defensa dels llocs de treball i per al desbloqueig de la negociació del conveni col·lectiu, davant l’actitud immobilista de la direcció d’ANAV (Associació Nuclear Ascó – Vandellòs). Dins d’aquest pla d’accions de protesta, la representació sindical d’ANAV ha convocat per als dies 28 i 29 d’octubre dues primeres jornades informatives que es faran a la rotonda d’accés de la nuclear d’Ascó, de 6 a 11 hores, entre altres mesures, com la no realització d’hores extraordinàries en les feines de parada programada de les instal·lacions d’Ascó.

Amb aquesta mobilització volen posar de manifest, per una banda, la creixent preocupació de la plantilla per la incertesa sobre el manteniment dels llocs de treball que ha generat el calendari de tancament de les centrals nuclears establert pel Pla nacional integrat d’energia i clima (PNIEC), aprovat l’any 2020 pel Ministeri per a la Transició Ecològica, en el qual es determina que tots els grups nuclears han de tancar-se en el període 2027-2035. També defensen la continuïtat dels llocs de treball en les fases del desmantellament d’aquests grups nuclears en el moment en què es produeixi, seguint el programa de finalització de l’explotació de les centrals nuclears establert pel ministeri.

D’altra banda, en aquests moments s’està negociant el conveni col·lectiu d’ANAV, en el qual la principal reivindicació de la representació sindical és donar certesa a aquesta situació. En aquest sentit, amb la pròrroga del conveni anterior, el juny de 2020, es va arribar a un acord entre les dues parts per millorar i reglamentar l’article que actualment estableix la clàusula d’ocupació, un acord que l’empresa no ha complert. Les negociacions estan encallades per la manca de voluntat d’ANAV d’avançar en aquesta qüestió, dilatant innecessàriament les negociacions.

El Consell de Seguretat Nuclear ja va manifestar en una acta del seu Comitè Assessor de 25 de novembre de 2021 que, davant d’aquesta situació d’incertesa, havien d’implantar-se programes de recursos humans i va ressenyar, a més, que aquesta qüestió s’ha convertit en un element “rellevant per a la seguretat”.