Escola Ángel Rozas 2023 d’Acció Jove

El cap de setmana del 18 i 19 de novembre, des d’Acció Jove vam organitzar la vint-i-unena edició de l’Escola per a Joves Sindicalistes Ángel Rozas al Prat de Llobregat. Amb el lema “De la formació a la lluita: emancipació o conflicte”, el jovent sindicalista de CCOO vam voler recuperar el lema que ha marcat la nostra acció sindical durant aquest darrer any: la visibilització de la problemàtica entorn de l’emancipació juvenil al nostre país i la necessària formació dels nostres quadres sindicals per poder donar-hi una resposta organitzada.

Com comentàvem, l’elecció del lema d’enguany ha estat, principalment, “Emancipació o conflicte”, ja que les dificultats per emancipar-se són les principals que pateix el jovent català, juntament amb els sous baixos, la parcialitat involuntària i la temporalitat. Aquests factors acaben esdevenint un peix que es mossega la cua i, així, ens trobem que només 1 de cada 5 joves catalans menors de 30 anys pot viure fora de la llar familiar.

Des de CCOO i Acció Jove entenem que aquest fenomen no només afecta les persones joves, sinó que és un problema social que ens toca a tots i a totes. De fet, si no arribem a solucions col·lectives que garanteixin vides dignes per a la gent jove del nostre país, acabarem pagant cares com a societat les conseqüències de la normalització d’aquesta dura precarietat. Així, de la mateixa manera que reivindicàvem, la tardor del 2022, que sense salari hi hauria conflicte, continuem defensant que, si no hi ha emancipació juvenil, el conflicte persistirà.

Escola Angel Rozas Joves Sindicalistes 2023 Mesa

Per aquest motiu, reconeixem la importància de la formació com un element clau per dur a terme amb èxit la nostra acció sindical. És fonamental adquirir habilitats per al debat, la intervenció, la negociació i la gestió de conflictes, ja que aquestes competències són crucials per avançar en les conquestes tant dins del nostre lloc de treball com als nostres espais sociopolítics d’intervenció. En aquest sentit, durant les jornades recents, hem consolidat un model de taller participatiu com a metodologia principal per a la nostra formació. Hem optat per reduir les ponències magistrals en una primera aproximació a la realitat actual de la joventut, tant a Catalunya com a l’Estat espanyol, amb la participació d’Adrià Junyent, secretari de Joventut a la confederació, i de Lucia Aliagas, coordinadora nacional d’Acció Jove. Aquest enfocament ens ha proporcionat una base sòlida per entendre les dinàmiques actuals i ha fomentat la participació activa dels participants en el procés formatiu.

La resta de formacions s’han pogut dividir en diversos tallers pràctics, tant tecnicolaborals com sociopolítics, i en dues xerrades d’experiències sindicals. Així, el nostre objectiu era poder formar-nos i reflexionar sobre els reptes sindicals al voltant de la lluita antifeixista o de la defensa dels drets LGTBI+, concretament, dels drets trans als centres de treball. També s’ha treballat entorn de com funciona la negociació col·lectiva, com es pot entrar a empreses blanques no organitzades o quins reptes presenta el teletreball, tant pel que fa a la seva regulació com a la nostra intervenció sindical. La història del sindicat també hi ha estat present, com a les darreres edicions, amb l’exposició del seu funcionament, sentit i organització a càrrec de l’historiador Javier Tébar i del secretari d’Organització de CCOO de Catalunya, Andrés Querol.

Finalment, les xerrades sobre experiències sindicals, tant a Serveis com a Indústria, tenien l’objectiu d’aproximar i mostrar al conjunt de l’afiliació i la militància d’Acció Jove la realitat de delegats i delegades joves en diversos sectors. És important conèixer la diversitat d’espais on intervenim, així com el paper que exercim en les lluites quotidianes als nostres centres de treball per ser conscients del rol que té la confederalitat en la nostra organització i la diferència que marca per a la situació dels treballadors i treballadores la presència o l’absència de representació legal al seu centre de treball.

Escola Angel Rozas Joves Sindicalistes 2023 Xerrades

Malgrat que la situació pot semblar complicada i, en ocasions, desoladora, és essencial no permetre que això ens desmunti. En aquest context, la nostra escola s’esforça a posar llum sobre aquesta foscor i a recordar-nos que, tant davant de la precarietat com de les condicions d’abús laboral que experimentem, existeix una solució clara: l’organització sindical.

Com amb l’elecció de Cabrera de Mar i Manresa en les darreres edicions, la tria del Prat com a ciutat per albergar l’Escola Ángel Rozas d’enguany no ha estat casual. El Prat de Llobregat va començar el seu procés d’industrialització l’any 1917 amb l’obertura de la Papelera Española. A partir d’aquell moment, els treballadors i treballadores del Prat van protagonitzar lluites obreres durant la dictadura de Primo de Rivera, el període republicà, la clandestinitat de la llarga nit del franquisme i, finalment, la Transició i l’inici de la democràcia. La mateixa vaga de Laforsa i l’experiència d’unitat sindical que es va intentar construir durant el tardofranquisme al Baix Llobregat es va estendre arreu de les localitats de la comarca, entre les quals, el Prat. Cal destacar també la Marxa del Llobregat l’any 1978, que es va iniciar al Ripollès, on neix el Llobregat, i va finalitzar al Prat en una primerenca protesta per l’estat del riu i el seu entorn.

Quan parlem d’història, doncs, no podem deslligar-la de l’actualitat. Avui encara el Prat és una ciutat dinàmica i on l’activitat de la seva classe treballadora arriba a les nostres cases via telèfon, televisió o premsa pels seus conflictes, com en el cas de l’aeroport i la Ricarda, d’Amazon o de les petroquímiques.

En un context de revisió de la història per part de les forces dretanes i d’ultradreta amb l’objectiu d’esborrar-nos-en, és més rellevant que mai mantenir-la viva a través de les accions quotidianes, com ara a la nostra escola, que conserva el nom d’Ángel Rozas. Tal com vam argumentar a la darrera edició: la memòria es construeix dia a dia, i amb la continuïtat de projectes com el nostre, la memòria de l’Ángel perdurarà sempre dins de la nostra organització sindical.

Lucía Aliagas
Coordinadora Nacional d’Acció Jove – Joves de CCOO de Catalunya