Éxit en la participació als actes del 25N

En el marc del Dia Internacional de l’Eliminació de les Violències contra les Dones, que commemorem cada 25 de novembre, des de CCOO vam voler destacar la importància de visibilitzar la violència masclista en l’àmbit laboral, així com denunciar l’incompliment per part de moltes empreses en la implementació de protocols contra l’assetjament sexual i per raó de sexe a la feina.

Aquest dia no és només una oportunitat de recordar les dones (i nens i nenes) víctimes de la violència masclista, sinó que serveix per ressaltar la urgent necessitat d’abordar la violència que també persisteix als centres de treball. La violència masclista no només es manifesta en l’àmbit domèstic, sinó que s’estén a oficines, fàbriques, residències i diversos sectors laborals, i afecta les dones de totes les professions i sectors laborals.

L’assetjament a la feina és una realitat inacceptable i és violència masclista. Una violència que es manifesta de moltes maneres però que és difícilment visible i denunciable, no només per l’estigmatització de la víctima, sinó per la por a represàlies o, fins i tot, a perdre la feina.

Tot i els avenços legislatius i en la conscienciació social, l’incompliment de les empreses perpetua la cultura del silenci i deixa les dones desprotegides i exposades a situacions de vulnerabilitat.

Per tot això, el 24 de novembre, a CCOO de Catalunya vam encetar una campanya que pretén visibilitzar la complicitat social davant les violències masclistes i, en particular, davant l’assetjament sexual i per raó de sexe en l’àmbit laboral. Una visibilitat que és imperativa per catalitzar un canvi transformador. El silenci còmplice de la societat es perpetua en un entorn on aquestes conductes nocives troben terreny fèrtil per créixer. Reconèixer i confrontar la realitat del fet que l’assetjament sexual persisteix al lloc de treball és essencial per desmantellar les estructures que el sostenen.

La visibilització no només evidencia la gravetat del problema, sinó que també desafia la societat a abandonar la passivitat i a adoptar una postura activa contra la violència masclista.

En última instància, comprendre que el silenci ens fa còmplices impulsa la necessitat de construir una cultura laboral basada en el respecte mutu i la igualtat, on cada individu pugui contribuir sense por a ser víctima de la violència masclista. L’acte central de la campanya va ser la jornada “Expliquem-ho”, a la qual van assistir ponents com José Manuel Delgado Seoane, jutge del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que ens va explicar quin recorregut fan les denúncies que arriben al jutjat, així com què passa amb els assetjadors.

El taller de la jornada va córrer a càrrec de Bárbara Arenas Saiz i de Celeste Attias Ayarzaguena, que ens van donar eines per negociar el protocol d’assetjament sexual i per raó de sexe als nostres centres de treball. Vam comptar també amb Eva Antón Fernández, membre de la Secretaria de la Mujer, Igualdad y Condiciones de Trabajo de la Confederació de CCOO d’Espanya, que ens va mostrar l’Observatorio de Acoso Sexual y por Razón de Sexo de CCOO, que és un espai de denúncia en línia a escala estatal de qualsevol tipus de violència masclista en el món laboral. Finalment, Mentxu Gutiérrez Jiménez, secretària de les Dones i Polítiques LGTBI+, va fer la clausura de l’acte.