CCOO de Catalunya i la Fundació Pau i Solidaritat denuncien les amenaces rebudes per Diógenes Orjuela, president de la Central Unitaria de Trabajadores (CUT) de Colòmbia

Per una Colòmbia lliure d’amenaces i en llibertat

La Central Unitaria de Trabajadores (CUT) és la central sindical més representativa de Colòmbia: va ser constituïda el 1986 i compta amb més de 500.000 afiliats i afiliades al llarg de tot el territori. Actualment, la Fundació Pau i Solidaritat de CCOO de Catalunya desenvolupa la cooperació sindical a Colòmbia amb la CUT per promoure la defensa de les llibertats sindicals i l’accés als mecanismes de justícia transicional als sindicalistes víctimes del conflicte armat que va afectar al país.

El dia 5 de febrer, Diógenes Orjuela, president de la CUT, va rebre, a través de servei de missatgeria, un sobre que contenia una amenaça col·lectiva de les Águilas Negras Bloque Capital D.C. contra ell, el sindicat i altres defensors i defensores de drets humans, en què se’ls exigia marxar abans de 30 dies o si no serien assassinats.

Tot i la signatura de l’Acord de Pau el 2016, tal i com ha establert la CSI, Colòmbia continua sent un dels 10 països més perillosos del món per als sindicalistes i els treballadors i treballadores, i s’hi han registrat assassinats de sindicalistes.

En els últims mesos la CUT, conjuntament amb altres dues-centes organitzacions de la societat civil i sindicals han  liderat les mobilitzacions, iniciades el passat 21 de novembre amb el Paro Nacional, contra les reformes laborals que pretenia implantar el govern d’Iván Duque i que suposaven una vulneració dels drets de la classe treballadora.

CCOO de Catalunya i la Fundació Pau i Solidaritat manifesten la seva plena solidaritat amb Diógenes Orjuela davant les amenaces rebudes, així com amb tots els membres que conformen la CUT de Colòmbia i exigeixen al govern de Duque que asseguri les garanties necessàries per al lliure desenvolupament de les activitats sindicals i socials, perquè Colòmbia esdevingui un país on es pugui viure en pau i llibertat. Exigim també a la Fiscalia General de Colòmbia i a la Unitat Nacional de Protecció que prenguin les mesures necessàries per garantir la seguretat i la integritat física dels  sindicalistes de la CUT, així com de tots els i les defensors de drets humans víctimes d’amenaça.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 7 de febrer de 2020