CCOO i UGT denunciem la manca de compromís del Govern amb la concertació social i el veto de les patronals per garantir el desplegament de la reforma laboral

La reunió prevista per aquest dimarts al Palau de la Generalitat amb Pere Aragonès presidint el Consell del Diàleg Social s’ha anul·lat per la manca d’acords entre els agents socials i el Govern.

La reunió havia d’abordar un acord global en les següents matèries: els ajuts al sector de la restauració (40 milions d’euros), als treballadors i treballadores en ERTO Covid i fixos discontinus (20 milions d’euros), l’estructura pel funcionament del Consell i els compromisos amb el desplegament dels canvis de la reforma laboral al marc de relacions laborals de Catalunya.

Després de diverses converses existia la possibilitat d’arribar a un principi d’acord en totes les matèries, però el veto de les patronals al desplegament del nou marc regulatori de la reforma laboral ha fet inviable l’acord.

Els sindicats valorem que encara que tard, s’obri una tercera línia d’ajuts a treballadors i treballadores afectats per les restriccions de la Covid que donarà cobertura a 26.312 persones en aquesta situació. En total 243.000 persones hauran estat beneficiades pels ajuts impulsats per UGT i CCOO de Catalunya.

Respecte als ajuts a les empreses, CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya considerem que els diners públics dirigits a empreses han d’estar vinculades al manteniment de l’ocupació i cal garantir que es distribueixen amb criteris de responsabilitat per que contribueixin a mantenir empreses i llocs de treball. No podem admetre que els diners públics puguin acabant finançant els acomiadaments de treballadors i treballadores.

Per altre banda el Govern ha mostrat un compromís insuficient amb el Diàleg Social, no fent una aposta decidida per garantir la implicació de tots els departaments del Govern i el seguiment de tots els espais de concertació i participació institucional. La proposta per garantir una estructura de funcionament manca de direcció política i es limita a dotar-lo d’una estructura técnica-administrativa mínima.

El desplegament del nou marc regulatori de les relacions de treball que comporta la nova reforma laboral requereix planificar actuacions concretes per impulsar la implementació l’estabilitat de l’ocupació amb la contractació indefinida i el contracte fixes discontinu, la comprovació de la qualitat formativa en els contractes de formació i la correcta aplicació dels convenis col·lectius sectorial en contractes i subcontractes, entre altres matèries.

El Govern ha acceptat el dret de veto de les patronals catalanes, que no volen cap compromís en definir un paquet de mesures concretes d’actuació per garantir una correcta aplicació del desenvolupament de la nova reforma laboral, obligació del govern de la Generalitat en les seves competències sobre mercat de treball i compliment normatiu de la Inspecció de Treball.

UGT i CCOO tenim clar que el nou estatut dels treballadors significa un avenç en drets per la classe treballadora, i des dels sindicats més representatius a Catalunya utilitzarem tots els mitjans per la seva implementació, per la dignificació de les condicions de treball, la millora dels salaris de milers de treballadores i treballadores amb l’aplicació del conveni sectorial i recuperant força sindical en la negociació col·lectiva.

Denunciem la posició patronal que ensenya un camí difícil per garantir la correcta aplicació sense conflictivitat, dels canvis a l’Estatut dels Treballadors i denunciem també la manca de compromís que el Govern de la Generalitat mostra amb la concertació social i els drets de la classe treballadora del país.