CCOO i UGT arriben a un acord sobre l’ERTO presentat per SEAT per causes productives i organitzatives, que recull un ampli pla social amb l’objectiu de minimitzar l’impacte negatiu en les persones afectades i salvaguardar l’ocupació

Després de presentar SEAT el passat dimecres 15 de setembre un ERTO per causes productives i organitzatives, com a conseqüència de la crisi de subministrament de semiconductors i després de quatre reunions del període de consultes, s’ha acordat l’ERTO que pot afectar un total de 11.348 persones treballadores dels centres de SEAT Martorell, SEAT Components del Prat i SEAT Barcelona de Zona Franca.

L’ERTO tindrà una vigència des del 27 de setembre de 2021 al 30 de juny de 2022 i pot afectar per falta de peces (causes productives) a la desconvocatòria d’un màxim de 430 torns de les diferents línies de producció en qualsevol dels dies de vigència de l’ERTO, i a un màxim de 1.276 persones/dia per l’eliminació d’algun torn de producció (causes organitzatives) durant diferents períodes.

L’ERTO recull un ambiciós pla social amb bestretes de SEAT equivalent a la prestació d’atur, s’ha acordat un complement a la desocupació equivalent al 93,33 % de salari + antiguitat que arribarà al 100 % per realitzar formació (vehicle elèctric, igualtat d’oportunitats i biaixos inconscients, etc.), garanteix el cobrament íntegre de les quatre pagues extraordinàries i el gaudi íntegre de les vacances, l’exclusió dels més grans de 55 anys, etc.

CCOO som conscients que la indústria de semiconductors es trobava ja en nivells de producció màxims abans de la pandèmia de la COVID-19, i que aquesta ho va empitjorar greument en tancar durant part de les diferents onades de la pandèmia moltes de les fàbriques de semiconductors d’Àsia (principal productor mundial de semiconductors), cosa que ha afectat bona part dels proveïdors del sector de l’auto.

CCOO volem ressaltar que l’important desequilibri actual entre l’oferta i la demanda de semiconductors està motivat també per la dependència de la UE d’una indústria excessivament localitzada en pocs països d’Àsia, cosa que no sempre va ser així, ja que als anys 90 Europa produïa el 44 % dels semiconductors a escala mundial, xifra que s’ha reduït fins al 10 % com a conseqüència de la política de deslocalització de part de la indústria, que ha buscat països amb mà d’obra més barata per maximitzar beneficis.

Per aquest motiu CCOO d’Indústria de Catalunya i CCOO de Catalunya han manifestat tant al Govern de la Generalitat de Catalunya com al Govern de l’Estat la necessitat d’aplicar mesures excepcionals en els ERTO, destinades a protegir l’ocupació i que els compaginin amb la necessitat de donar formació en noves tecnologies a les persones treballadores, i que abordin els processos de transformació de la indústria com en el que està immers el sector de l’auto cap a l’electro-mobilitat sostenible.

En aquest sentit creiem necessari utilitzar part dels Fons de Reconstrucció de la UE a través dels PERTE per impulsar a Espanya solucions que apostin per un model d’economia circular i sostenible, fomentant la implantació al país amb caràcter estratègic de la indústria de semiconductors i d’una potent indústria de reciclatge de semiconductors per segons i tercers usos que potenciï la indústria com a motor de l’economia.