Bona participació i reflexions molt interessants a la jornada d’acolliment lingüístic de Girona

Divendres passat, 11 de novembre, va tenir lloc, a l’Auditori Josep Irla de Girona, la jornada “L’acolliment lingüístic: l’ús més enllà de l’aula. X Jornada de presentació de materials i experiències”, organitzada per la Comissió d’Immigració de la Comissió per la Llengua de les Comarques Gironines, de la qual el Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya és integrant.

La filòloga i sociolingüista Marina Massaguer va fer una conferència sobre quins són els factors clau per a l’adopció de la llengua quan s’arriba a Catalunya sense parlar català. Va destacar dos reptes difícils d’assolir però cabdals: fer que el català sigui una llengua necessària i generar més espais per usar-lo. Així mateix, va destacar el paper que van tenir els sindicats a l’hora de contribuir a la normalització lingüística després del franquisme i el que continuen tenint ara, ja que gaudir d’una vida digna, amb bones condicions laborals, també és política lingüística.

A la segona part de la jornada es van presentar sis bones pràctiques relacionades amb l’acolliment lingüístic. En concret van ser:

—L’experiència de Xerrem Junts, de la CAL.

—Situa’t i practica el català 2.0, de la UGT.

—Sessions de sensibilització per a monitors d’espais educatius de Figueres, del CPNL.

—Curs d’empoderament de dones migrades a l’escola Portitxol de Figueres, del Departament General de Migracions, Refugi i Antiracisme, de l’escola Portitxol i de l’Associació de Dones de l’Estartit.

—Fem aplec en català en temps de pandèmia, d’ECCIT.

—L’aplicació de la gramàtica cognitiva als nivells bàsics, del CPNL.

La sessió es va cloure amb la idea que cal que ningú es quedi sense parlar en català per falta de gent que li parli aquesta llengua. I amb aquest objectiu treballem totes les entitats que formem part de la Comissió per la Llengua de les Comarques Gironines.