CCOO celebra l’aprovació dels reials decrets per regular els plans d’igualtat i per la igualtat retributiva

Publicats al BOE del dimecres passat

CCOO valorem molt positivament l’aprovació del RD 901/2020, de 13 de octubre, por el que se regulan los planes de igualdad y su registro y se modifica el RD 713/210 de 28 de mayo, sobre registro y depósito de convenios y acuerdos colectivos de trabajo i del RD 902/2020, de 13 d’octubre, de igualdad retributiva entre mujeres y hombres.

És un fet que des de l’aprovació de la llei d’igualtat de 2007 faltava el desenvolupament legislatiu perquè aquesta llei tingués efectes reals sobre les desigualtats i discriminacions dels treballs de les dones. Amb aquests dos reials decrets es posen les condicions perquè tant els plans d’igualtat com el registre salarial tinguin efectes reals i de negociació col·lectiva sobre les condicions discriminatòries i de desigualtat de les dones en el món laboral.

Les empreses que ja estaven obligades per llei, ara tenen reglaments que especifiquen com els han de complir, com per exemple en el termini de 3 mesos en el cas dels plans d’igualtat, i de 6 mesos en el cas del registre salarial. Els plans d’igualtat han de ser negociats i registrats com a condicions laborals, i en el cas del registre salarial les empreses estan obligades a donar la informació a la representació sindical i a incloure aquest contingut en la negociació dels plans de igualtat.

A l’informe “Les condicions de vida i de treball de les dones” elaborat per CCOO de Catalunya (https://www.ccoo.cat/pdf_documents/2020/informe_8marc2020.pdf), ja recollíem que a Catalunya 1.774 empreses havien de tenir plans d’igualtat, a partir del 7 de març del 2020, i al 7 de març del 2021 s’hi afegeixen 1.017 empreses més. A finals del 2019 tan sols hi havia registrats 485 plans de igualtat que tenien efecte a les empreses de Catalunya.

El registre de salaris gairebé no ha estat implementat a les empreses i són moltes les dificultats perquè tinguem coneixement de la realitat salarial de dones i homes i la bretxa salarial de gènere.

Al voltant del darrer 8 de Març, CCOO vam engegar una campanya per reclamar el registre salarial i la negociació dels plans d’igualtat, segons marcava el RD 6/2019, i els que estan encallats. Ara amb aquests reglaments s’obren totes les vies legals per a negociar efectivament l’eliminació de les desigualtats i discriminacions de les dones al món de treball, modificar les condicions de treball i denunciar a les empreses que no ho facin. El mateix RD 902/2020 incideix que no tenir el registre salarial és constitutiu de discriminació.

A partir d’aquí enfortim les nostres demandes: informació del registre salarial i negociació, implementació i registre dels plans d’igualtat. CCOO reclama no fer ni un pas enrere en la igualtat i aposta per la no discriminació de les dones en el món laboral. La crisi del coronavirus no ens farà retrocedir.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 16 d’octubre de 2020