Resolució ràpida de dubtes lingüístics a propòsit del coronavirus

L’extensió del coronavirus ha comportat la irrupció a la nostra llengua de terminologia específica relacionada amb la pandèmia. El sindicat, amb l’objectiu de donar resposta als treballadors i treballadores en aquest nou escenari, està generant un bon gruix d’intervencions i de documents que s’han fet ressò d’aquests nous termes, especialment, dels més freqüents: coronavirus i COVID. Recordem en aquest apunt les claus per emprar-los correctament:

— COVID-19: s’escriu en majúscules i amb guionet.
— És un nom femení: la COVID-19 (i no pas *el COVID-19), ja que s’entén que el nom que s’ha omès és la malaltia.
— El SARS-CoV-2 (escrit d’aquesta manera) és el tipus de coronavirus que provoca la malaltia COVID-19. Ja no és vàlid el nom provisional que es va estendre al principi: *2019-nCoV.
— Els mitjans de comunicació també fan servir fórmules com: el virus responsable de la COVID-19, el nou coronavirus o, simplement, el coronavirus, que també podem emprar a les nostres notícies sindicals.
— Com es pronuncia coronavirus? Als parlars orientals, s’ha de neutralitzar la primera o de corona-: /cUrOnavIrus/; als parlars occidentals no té lloc aquesta neutralització: /cOrOnavIrus/.
— Com es pronuncia COVID? És, en tot cas, una paraula aguda (la síl·laba tònica és l’última de la paraula), de manera que cal pronunciar-la així: /covÍd/.