Darreres notícies

Capcalera Darreres Noticies

Darreres notícies

  • Els pressupostos de la Generalitat per al 2015 mantenen la despesa social per càpita al mateix nivell que el 2004 i consoliden les retallades ja fetes

    Comunicat de premsa del dimarts 17 de desembre de 2014

    CCOO considera que els pressupostos de la Generalitat per al 2015 mantenen la despesa social per càpita al mateix nivell que el 2004 i consoliden les retallades ja fetes.

    D’altra banda, són uns pressupostos irreals perquè el seu equilibri depèn d’uns ingressos (inversions corresponents al compliment de la disposició addicional de l’Estatut, compensació de l’impost de dipòsits bancaris, anticipació del Fons de competitivitat del 2015) que requereixen d’un acord polític amb el Govern central i que el projecte de pressupostos generals de l’Estat no preveu.

    Sense aquests ingressos extres, de 2.193 milions d’euros, no es pot complir amb l’objectiu de dèficit del 0,7% del PIB fixat pel Govern central, el qual fa recaure la major part de la reducció del dèficit sobre les comunitats autònomes.

    En relació amb el 2014, la despesa global augmenta com a conseqüència, principalment, de la recuperació de la paga extra dels empleats públics i de la jornada i el salari del personal interí. No obstant, no es preveu l’abonament dels 44 dies meritats de la paga del 2012 que el Govern central pagarà als seus treballadors i treballadores, ni la creació d’ocupació pública per recuperar part dels llocs de treball perduts des del 2011.

    La inversió pública és de 1.494 milions d’euros i augmenta en un 7,3% en relació amb el 2014, però queda encara molt lluny dels 6.010 milions de l’any 2010.

    Hi ha un increment de les polítiques de foment de l’ocupació per la posada en marxa del programa de Garantia Juvenil, una iniciativa europea adreçada a reduir l’atur juvenil. No és, en canvi, admissible que això es faci a costa de reduir en un 57,1% el nombre previst de treballadors i trebaslladores en atur que participen en formació professional per a l’ocupació.

    En salut, el pressupost és insuficient i consolida un escenari de retallades en un sector fortament tensionat i que necessita una ràpida recuperació.

    La despesa en educació acumula una reducció del 17% respecte de l’any 2010. Hi ha una congelació de plantilles en un context d’augment del nombre d’alumnes. És particularment negativa la forta caiguda en les transferències als ajuntaments per a les despeses de llars d’infants. En canvi, la despesa destinada als concerts educatius privats augmenta, la qual cosa posa de manifest que sí que hi ha marge en els pressupostos de la Generalitat per atendre millor les necessitats públiques, si hi hagués voluntat política.

    Disminueix la despesa en habitatge i altres actuacions urbanes, com la Llei de barris, que ja acumula cinc anys consecutius de reducció.

    Es manté pràcticament congelada la despesa en protecció social en un context d’increment de situacions de risc i vulnerabilitat. Des del 2010 s’ha retallat el nombre de perceptors de la renda mínima d’inserció i en el 2015 es manté inalterada la partida destinada a RMI.

    Es redueix la despesa en actuacions mediambientals, dosa que afecta el programa d’infraestructures i gestió de tractament de residus.

    També es redueix la despesa directa de suport a la indústria, a l’activitat emprenedora i a la internacionalització, promoció i foment del comerç.

    En la Llei d’acompanyament dels pressupostos, les modificacions introduïdes pel que fa a mesures fiscals i financeres en relació amb noves taxes o nous fets impositius no tenen una gran repercussió econòmica. L’augment més important és el del 5% sobre totes les taxes que es preveu a la mateixa Llei de pressupostos.

    Sí que són significatives, en canvi, -i molt negatives- algunes modificacions en matèria legislativa que la Llei d’acompanyament incorpora de forma abusiva, com la creació d’una mesa de tot el sector públic tret de les universitats, és a dir, Generalitat més empreses del sector públic, que pot buidar de contingut la negociació col·lectiva en empreses, consorcis i fundacions.

    També, aprofitant aquesta llei, s’incorporen canvis legislatius a l’ICS (Institut Català de la Salut) per introduir reformes regressives sense passar pel Consell de Direcció del CatSalut. En relació amb això, el Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya (CTESC) ha aprovat, per unanimitat, un dictamen en què proposa eliminar totes aquestes reformes com la que permetria als comandaments de l’ICS acumular càrrecs.

    En definitiva, els pressupostos per al 2015 no tenen un caràcter social i se situen dins de la lògica de retallades que està presidint la política del Govern de la Generalitat. 

    Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
    Barcelona, 17 de desembre de 2014 

    Més informació


  • El blog d’en Joan Carles Gallego: ‘Si la necessitat urgeix, el cel pot esperar’

    El secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, parla del possible acord de sindicats i Govern central sobre el programa de reinserció laboral i protecció social de les persones aturades de llarga durada.

    Feu clic per veure l’article «Si la necessitat urgeix, el cel pot esperar».


  • CCOO està a favor del model de comerç català com a defensa de l’ocupació i dels drets dels treballadors i treballadores del sector

    Trobada d’entitats adherides a la Declaració del comerç català en defensa del model propi de país

    El 15 de desembre s’ha realitzat la trobada de les entitats adherides a la Declaració del comerç català en defensa del model propi de país, al Parlament, amb la presidenta, Núria de Gispert; el conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat, Felip Puig, i els portaveus dels grups parlamentaris.

    La Federació de Serveis de CCOO de Catalunya, com a organització adherida, manifesta, perquè no quedi cap dubte, que està a favor de la declaració bàsicament pel següent:
    1) En primer lloc, perquè CCOO entén que, malgrat les seves limitacions, la Llei d’horaris comercials de Catalunya és un instrument que, ben utilitzat, permet que els treballadors i treballadores del sector puguin exercir el seu dret a conciliar la seva vida laboral i personal.
    2) CCOO segueix apostant per un model on tots els formats comercials siguin respectats des de la igualtat d’oportunitats, sense grups de pressió, on la proximitat dels establiments sigui un valor essencial per als ciutadans i ciutadanes on no els sigui necessari, si així ho volen, la utilització de vehicle privat per exercir el seu dret de compra.
    3) Perquè olem un model comercial sense ingerències de l’Estat, un model propi que pugui créixer i adaptar-se a les noves realitats des del debat plural del propi sector on les treballadores i els treballadors siguin escoltats i no siguin convidats de pedra.
    4) Perquè necessitem un sector comercial vertebrat al territori que sigui garant d’un model de país on el comerç, integrat amb altres sectors d’activitat que el complementin, sigui un referent poderós que impulsi les nostres ciutats i sigui un dels motors generadors d’ocupació que ajudi a superar la crisi econòmica que pateixen les capes més desfavorides de la societat i especialment les persones aturades.

    Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
    Barcelona, 15 de desembre de 2014


  • «Lluita digital», número 209

    Aquesta publicació digital arriba per correu electrònic, amb una periodicitat quinzenal, a tots els afiliats i afiliades que ho desitgen; completa la informació de la revista en paper Lluita Obrera i afegeix un plus d’actualitat a la informació del sindicat.

    Fes clic per veure el número 209 de la Lluita Digital.

    Si encara no t’hi has subscrit, fes-ho ara!

    Subscripció gratuïta a la Lluita Digital


  • CCOO de Catalunya reclama increments salarials i de prestacions que activin la demanda interna i evitin la deflació

    Cal donar respostes urgents a la situació d’emergència social

    L’índex de preus al consum (IPC) del mes de novembre a escala estatal, amb un -0,1%, continua baixant per la caiguda del preu dels carburants i per l’efecte en el consum de la situació d’empobriment generalitzar de la majoria de la població.

     

    La inflació subjacent, és a dir, l’estructural, que no té en compte ni els aliments no elaborats ni el preu dels carburants, es manté en el -0,1%. Aquest índex reflecteix l’autèntica situació de l’economia, que, lluny de la seva recuperació real, està marcada per la caiguda del consum intern, per un creixent nombre de persones amb sous retallats, pensions reduïdes i rendes baixes, i per la pèrdua de poder adquisitiu per fer front a les necessitats més bàsiques, ja que, tot i la caiguda del seu preu, el cost dels serveis bàsics com l’electricitat, el transport o l’aigua continuen sent massa elevats.

     

    A Catalunya, l’IPC, també se situa en índexs negatius d’un -0’1%, tot i que continua sent 3 dècimes superior a l’estatal pels preus superiors dels aliments i de l’electricitat.

     

    La inflació de la zona euro, amb una taxa del 0,3%, es redueix 1 dècima, cosa que fa augmentar el diferencial amb l’IPC harmonitzat espanyol, que baixa al -0,5%. Es continuen mantenint l’estancament i els riscos de deflació de l’eurozona sobretot per la situació de feblesa de l’economia dels països del sud.

     

    Sortir de la crisi i evitar la deflació exigeix la recuperació del poder adquisitiu dels salaris i les pensions, la creació d’ocupació de qualitat per poder recuperar la demanda interna i el consum i la creació d’una renda garantida de ciutadania per a qui no tingui recursos. Però la situació d’emergència social fa necessari donar respostes urgents com el programa d’ajut econòmic i inserció per a les persones aturades de llarga durada amb càrregues familiars.

     

    Han d’acabar les polítiques de retallades i ha de fer-se política per a les persones, amb control de preus públics i privats i dels marges empresarials, sobretot pel que fa als serveis bàsics com l’electricitat, el transport, l’energia o l’aigua, que estan perjudicant, sobretot, les rendes més baixes (aturats, pensionistes, treballadors precaris…).

     

    Cal una reforma fiscal progressiva que incrementi el que han de tributar les rendes del capital, persegueixi el frau i l’evasió fiscal i redueixi impostos indirectes com l’IVA dels productes i serveis de primera necessitat de les llars.


  • El blog de Joan Carles Gallego: Silenciar la protesta social i limitar l’acció sindical

    Nou article del secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, en el seu bloc: Silenciar la protesta social i limitar l’acció sindical

    http://www.joancarlesgallego.cat/jcgallego/aspnet/article.aspx?clau=3711 


  • CCOO demana al Parlament que sigui responsable i reguli els horaris comercials respectant el conjunt dels drets de les persones

    Luis Jiménez, secretari general de la Federació de Serveis, ha participat avui en la Comissió sobre la racionalització dels horaris laborals

    CCOO ha portat la veu de les persones treballadores del sector del comerç a la seu del Parlament. Luis Jiménez, secretari general de la Federació de Serveis de CCOO de Catalunya, ha participat avui en la Comissió sobre la racionalització dels horaris laborals, aportant la proposta del sindicat sobre un tema d’actualitat: els horaris laborals i la seva incidència en la vida de les persones i en els hàbits socials.

    Aquesta comissió parlamentaria ha de portar les seves conclusions i propostes legislatives sobre el tema al Ple del Parlament de Catalunya abans de finalitzar el 2015.

    Les propostes que CCOO ha portat al Parlament es resumeixen en un gran pacte social que contempli:
    -Actuar en l’àmbit de l’educació i la formació, promovent valors i hàbits de consums responsables i sostenibles.
    -Actuar en l’àmbit legislatiu amb l’establiment d’horaris comercials que vagin encaminats a una convergència amb el països del nostre entorn d’Europa.
    -Actuar en l’àmbit de la prevenció amb l’actuació de la Inspecció de treball en la vigilància del compliment de les jornades laborals.
    -Potenciar des de l’administració acords laborals que facin viable l’aplicació de la Llei d’igualtat i de conciliació de la vida personal i laboral, mitjançant incentius a les empreses.

    Des de CCOO volem un país on les persones puguin tenir dret a un treball digne, dret a l’oci, a la formació, a la participació i al descans.

    Podeu veure a internet la intervenció completa al Parlament de Luis Jiménez, secretari general de la Federació de Serveis de CCOO de Catalunya

    Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
    Barcelona, 4 de desembre de 2014


  • Calendari laboral, festes laborals i festes locals per al 2015

    Descarrega’t el calendari laboral per al 2015 amb les festes laborals i les festes locals de l’any.

    Et pots descarregar:

    – el calendari de CCOO de Catalunya del 2015
    – les festes laborals per al 2015, que estan recollides en l’Ordre EMO/133/2014, de 14 d’abril, per la qual s’estableix el calendari oficial de festes laborals per a l’any 2015, publicat al DOGC número 6613, de 30 d’abril de 2014.
    – les festes locals per al 2015 recollides en l’ORDRE EMO/347/2014, de 26 de novembre, per la qual s’estableix el calendari de festes locals a la Comunitat Autònoma de Catalunya per a l’any 2015


  • 1a Jornada sobre ‘Responsabilitat social a l’empresa i la inversió socialment responsable’ des d’una perspectiva integral

    RSE – ISR

    La Secretaria d’Acció Sindical i Política Sectorial de CCOO de Catalunya ha organitzat una trobada que pretén posar en relació dues cares d’allò que és una mateixa moneda: la responsabilitat social de les empreses i la inversió social responsable als fons de pensions del sistema d’ocupació.

    El 2 de desembre de 2014 se ha celebrat la 1a. Jornada sobre “RESPONSABILITAT SOCIAL I INVERSIÓ SOCIALMENT RESPONSABLE” que organitzen les àrees de Responsabilitat Social i de Previsió Social Complementària de la Secretaria d’Acció Sindical i Política Sectorial de CCOO de Catalunya, amb el clar objectiu de desenvolupar sinèrgies i consensos en relació al compromís de les empreses amb el seu entorn i a la introducció de criteris ASG (ambiental, socials i de bon govern) en les declaracions de principis de polítiques d’inversió dels fons de pensions del sistema d’ocupació.

    La recent aprovació pel Consell de Ministres del document sobre “ESTRATÈGIA ESPANYOLA SOBRE RESPONSABILITAT SOCIAL DE LES EMPRESES”, després d’haver modificat algun aspecte rellevant del document consensuat al CERSE, a l’agost passat, i que en aquella ocasió va comptar amb la signatura de CCOO, coincideix amb l’aprovació el 2 d’agost passat del RD 681/2014, pel que es modifica el Reglament de Plans i Fons de Pensions, i on es recull la obligació de que als mandats de gestió dels fons de pensions del sistema d’ocupació hi hagi referència explícites al control i gestió dels riscos extra financers, posa en relació, en el temps i en l’espai aquestes dues qüestions de gran transcendència social.

    La 1a. Jornada sobre “RESPONSABILITAT SOCIAL I INVERSIÓ SOCIALMENT RESPONSABLE” ha tingut lloc el dia 2 de desembre de 2014, de 9 del matí a 2 de la tarda, en la Sala d’Actes de CCOO de Catalunya, Via Laietana, 16 (08003, Barcelona).


    PROGRAMA GALERIA FOTOS
    PONENTS  VIDEO JORNADA
     
     
     
     
     
     
     
     

  • El blog d’en Joan Carles Gallego: ‘Dignitat i drets’

    El secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, en la Setmana per la Dignitat i els Drets, alerta sobre l’emergència social que estem vivint.

    Feu clic per veure l’article «Dignitat i drets».


Afilia’t! Contacta