Darreres notícies
CCOO i UGT denuncien que a la unitat de Correos de Cornellà de Llobregat fan la seva feina al terra, entre paquets i cartes, a causa de la retirada de mobiliari que imposa el nou model de carteries

- CCOO i UGT rebutgen la imposició del nou «?» model de carteria consistent en la supressió de seccions i districtes.
- Tots dos sindicats denuncien que els treballadors i treballadores han hagut avui de “tirar-se a terra” per realitzar la feina de classificació de la correspondència.
- Els treballadors i treballadores del centre de repartiment de Cornellà de Llobregat estan sortint al carrer a protestar contra el nou model d’organització del treball que els obliga a realitzar la tasca de classificació postal a terra.
Correos està afeblint el servei públic postal i de proximitat amb la ciutadania imposant un nou model de carteria caòtic, i retira les taules i el mobiliari que els carters carteres utilitzen en el seu dia a dia per organitzar els enviaments. Tant és així que aquest matí en la unitat de Cornellà de Llobregat, Vic, Manresa, districtes de Barcelona, etc, els treballadors i treballadores han hagut de realitzar la seva feina a terra, entre paquets i cartes.
El “nou” model comporta una disminució d’espais i persones de les unitats de repartiment destinades al servei postal universal, per deixar pas (com ja es fa a les oficines i als centres de tractament automatitzat) a la paqueteria comercial i rendible econòmicament, distribuïda per Correos Express i altres empreses filials.
Els treballadors i treballadores del centre de repartiment de Cornellà de Llobregat, Vic, Manresa, Sitges, districtes de Barcelona i un llarg etcètera han sortint al carrer a protestar contra el nou model d’organització del treball que els obliga a realitzar la seva la classificació postal al sòl, i imposa el sistema de treball de la filial de paqueteria Correos Express sense tenir en compte la prevenció de riscos laborals ni la distribució del correu tradicional de les cartes i targetes postals. Amb aquesta mesura es trenca la “equació” carter/a-districte-servei públic-usuari/a, eix d’una bona prestació a la ciutadania i del seu reconeixement, ja que prioritza la rotació i la impersonalització productiva, amb la consegüent pèrdua de qualitat del servei postal públic i la deterioració de la imatge de Correos com a servei públic.
CCOO i UGT se sorprenen que el president Serrano continuï mantenint de manera rotunda la seva idea de desmantellament del servei públic de Correos, alhora que es procura autobombo i l’afany propagandístic trampós amb publicitat d’una convocatòria d’ocupació “la major de les últimes dècades” -assegura-, que en realitat vol tapar el 60 % de la retallada en la contractació que ha anat implementant en el seu pla estratègic que va començar a realitzar fa dos anys, que ha prescindit de 7.000 llocs de treball malgrat les ocupacions consolidades fins avui, és la retallada més alta en la història de Correos en una empresa que ha passat de 55 mil a 48 mil treballadors i treballadores en tres anys, i a més del 23 % de contractes a temps parcial, la major xifra del país en el sector públic.
La desaparició del districte, unitat bàsica de l’Estat per a la vertebració social i territorial, és tota una mostra d’allunyament de la funció social i pública del correu públic i un indici clar que caminem cap a un model cada vegada més rider de distribució impersonalitzada en la qual preval portar coses, sigui el que sigui, en detriment del servei públic postal.
Per això, CCOO i UGT han promogut una massiva recollida de signatures de rebuig absolut i sense matisos a la mesura, han començat a estudiar un conflicte col·lectiu per la il·legalitat de saltar-se el conveni col·lectiu, i iniciat una ronda d’assemblees i concentracions a la província de Barcelona per conscienciar el col·lectiu de gairebé 30 mil carters i carteres de la necessitat de parar el desballestament de les carteries amb mesures de pressió. Sense descartar aturades i vaga.
Una mirada de gènere en la identificació dels riscos laborals

La nostra experiència sindical en salut laboral en el decurs del temps ens mostra com en la majoria de casos, les avaluacions de riscos laborals i la proposta de mesures preventives no tenen en compte la perspectiva de gènere, és a dir, no es consideren les diferències biològiques entre homes i dones, ni les desigualtats que pateixen les dones.
Des de CCOO de Catalunya i amb col·laboració amb ISTAS, hem realitzat la revisió i anàlisi de la distinta literatura científica i preventiva existent, tant a escala europea i internacional, com estatal i autonòmica, respecte de l’abordatge de la perspectiva de gènere en l’aplicació dels mètodes d’avaluació i la definició de mesures preventives.
Situem en aquest document les conclusions més rellevants, així com tota una sèrie de criteris preventius i sindicals, per facilitar als nostres delegats i delegades de prevenció, la realització de propostes per introduir aquesta perspectiva en les activitats preventives i en la negociació col·lectiva en salut laboral.
Aquest projecte s’emmarca dins de les accions realitzades per CCOO de Catalunya per al desenvolupament dels objectius acordats en l’Estratègia Catalana de Seguretat i Salut Laboral 2021-2026, i en concret permetrà impulsar l’objectiu transversal i l’objectiu operatiu (OP 1.4) relatius a la integració de la perspectiva de gènere en la salut laboral.
Feu clic per veure:
- l’informe tècnic sobre la Mirada de gènere en la identificació de riscos (en català)
- l’informe tècnic sobre la Mirada de gènere en la identificació de riscos (en castellà)
Amb el suport de:

Acció a Lleida de conscienciació per respectar els horaris de compra i lluitar contra l’excessiva obertura en diumenges i festius

CCOO de Serveis de Lleida farà una acció de conscienciació a la clientela de les botigues del centre comercial de la ciutat per demanar-li que agafi uns hàbits de compra i consum responsable davant la gran quantitat de dies festius en què les botigues restaran obertes, que aquest mes de desembre va inaugurar el Black Friday i continua amb la majoria de diumenges i festius amb les botigues obertes.
L’acció es farà el dilluns al matí, de dos quarts d’11 a la 1, i s’iniciarà al davant de la botiga Stradivarius de la plaça de Sant Joan de Lleida.
CCOO de Lleida vol conscienciar els compradors i compradores perquè els seus hàbits de compra permetin la conciliació de la vida laboral i familiar de les persones treballadores del comerç, es tractaria de comprar dins de l’horari comercial i de sortir dels establiments abans de l’hora de tancament, cosa que facilitaria que les persones treballadores poguessin acabar la jornada laboral a l’hora establerta, com a dret irrenunciable, i no haver d’allargar l’horari.
Recordatori: Acció de conscienciació
Dia: dilluns 20 de desembre de 2021
Hora: 10.45 h
Lloc: plaça de St. Joan de Lleida (davant de la botiga Stradivarius)
CCOO alerta que l’impagament, per part del SEPE, de la nòmina de novembre deixarà moltes famílies en situació de vulnerabilitat i exigeix l’ingrés urgent abans d’acabar l’any

Més de 2.500 persones treballadores del sector de l’hostaleria en ERTO, afectades per l’impagament de la prestació al mes de novembre.
Un error en el tràmit administratiu de la pròrroga dels ERTO com a mesura d’ajuda a les empreses i a l’ocupació, ha deixat sense cobrar la prestació a moltes persones treballadores arreu del país. El fet que les empreses sol·licitants havien de donar de baixa i iniciar de nou el procés ha endarrerit el pagament de les prestacions.
Malauradament, aquest cop econòmic arriba en un moment de llarg desgast per part de les persones afectades, que han vist reduïda la seva capacitat adquisitiva.
A Catalunya els sectors més afectats són l’hostaleria i el turisme, entre altres i es calcula en aquests moments que hi ha més de 2.500 persones afectades, però la xifra pot ascendir a 7.000 treballadors i treballadores. També s’han vist afectades persones treballadores d’altres sectors com la indústria que des dels inicis de la crisi sanitària han tingut greus problemes en la gestió de les prestacions per part del SEPE en casos d’ERTO.
Cal dir que el personal de reforç del SEPE, que es va contractar durant la pandèmia (unes 1.500 persones a tot l’Estat), no s’ha renovat tot i el gran volum de gestió dels ERTO i de prestacions.
Aquest endarreriment del cobrament de la nòmina de novembre recau en persones que porten molts mesos en ERTO, sense capacitat d’estalvi, fent perillar l’accés a les necessitats més bàsiques per viure.
Davant aquest escenari, CCOO de Catalunya reclama:
- El pagament immediat de la nòmina de novembre abans de final d’any i no ajornar-la a gener de 2022.
- Més personal i més recursos a les oficines per oferir els serveis a la ciutadania amb diligència i efectivitat.
- Dotar els equipaments i les oficines del SEPE, amb la seva obertura immediata, amb totes les mesures de seguretat contra la COVID-19, per atendre les persones vulnerables que pateixen bretxa digital.
- Salvar les rendes de les llars de l’extrema precarietat i de la incertesa, perquè ha de ser una prioritat.
CCOO lamenta profundament els fets ocorreguts a Securitas de Tarragona

Davant dels fets ocorreguts dimarts 14 de desembre a l’empresa de seguretat, Securitas en la delegació de Tarragona, amb el terrible incident, en el qual un treballador de l’empresa en situació d’incapacitat temporal va ferir greument amb arma de foc tres treballadors de Securitas i un mosso d’esquadra.
Des de CCOO de l’Hàbitat de Catalunya, i des de la secció sindical de CCOO de Securitas, desitgem una ràpida recuperació de tots el ferits, per uns fets que no haurien d’haver passat sota cap concepte. Així com condemnem rotundament qualsevol agressió i conducta violenta, i exigim que es posin totes les mesures necessàries perquè no es puguin tornar a repetir fets com els succeïts el dimarts.
Carta oberta de les netejadores dels espais municipals de Lloret de Mar a la ciutadania

Les delegades de CCOO de l’empresa concessionària del servei de neteja dels espais municipals de Lloret de Mar us fem arribar mitjançant un comunicat públic, el sentiment de la plantilla.
Les treballadores responsables del servei de neteja dels espais municipals de Lloret de Mar volem manifestar que la qualitat de la neteja dels edificis i locals municipals (centres escolars, esportius…) es veurà reduïda.
Aquest fet lamentable és a causa de les recents retallades als nostres serveis que l’Ajuntament del nostre municipi ha aplicat. Inicialment, la situació de pandèmia vírica va produir una minva de l’activitat, que justificava temporalment la retallada dels serveis.
Però finalment aquestes retallades s’han aplicat de forma definitiva, incloent-les al plec de condicions administratives del nou concurs. Amb la consolidació d’aquestes retallades de servei ens resulta impossible mantenir el mateix nivell de feina, perquè som menys treballadores i amb menys hores.
Nosaltres, veïnes de Lloret, usuràries dels espais, mares d’alumnes que estudien en les nostres escoles públiques, entenem el malestar que aquesta situació pot generar, i podeu comptar que desenvoluparem la nostra tasca amb el màxim nivell de professionalitat, tanmateix allò que no es pot pretendre, és carregar la responsabilitat de la qualitat del servei a l’esquena de les treballadores que fan, fins i tot, més feina que la que estrictament els pertoca.
Això no obstant, les netejadores dels espais municipals de Lloret de Mar volem fer una crida al consistori municipal perquè reflexioni i doti un servei essencial, com és la neteja, amb la dotació pressupostària que li correspon, perquè tothom, veïns i veïnes, puguem gaudir dels nostres espais públics amb la qualitat higiènica que ens mereixem.
CCOO de Catalunya denuncia la mercantilització de l’assessorament i la tramitació d’expedients en matèria d’estrangeria

Amb motiu de la commemoració del Dia de la Persona Migrant, el 18 de desembre
Els darrers canvis pel que fa a la presentació dels expedients d’estrangeria no tenen en compte la bretxa digital que afecta moltes persones estrangeres i dificulten el treball de les entitats sense afany de lucre.
El passat 9 de novembre va entrar en vigor la reforma del Reglament d’estrangeria que va comportar unes molt significatives i molt esperades millores en relació amb la situació dels menors sols tutelats i dels joves extutelats que venia a resoldre la situació de precarietat legal i de vulnerabilitat conseqüència dels requisits que establia el marc legal d’estrangeria.
Però, al mateix temps, aquesta reforma va introduir canvis en els procediments de presentació de les sol·licituds d’estrangeria i en les renovacions i modificacions de les autoritzacions que representa una mercantilització de la feina d’assessorament i tramitació en matèria d’estrangeria, ja que no té en compte la bretxa digital que afecta moltes persones estrangeres i dificulta el treball d’assessorament gratuït de moltes entitats socials sense afany de lucre.
Així, segons s’estableix el Reglament d’estrangeria (d’acord amb la modificació introduïda pel Reial decret 903/2021, de 19 de octubre), s’elimina la possibilitat de presentar les sol·licituds per mitjà del registre electrònic (REC) o per Correus (ORVE) o per qualsevol altre registre públic presencial.
En concret, a partir d’ara, es prioritza la presentació, amb certificat digital per mitjà de la plataforma Mercurio, de les sol·licituds de targeta de residència de familiar de ciutadà de la Unió; de l’autorització de residència por circumstàncies excepcionals; de reagrupament familiar, i de l’autorització de residència per a menors, fills de residents legals. Això mateix passa en el cas de les renovacions o modificacions, que també només tenen l’opció de presentació amb certificat digital o de manera presencial per part de la persona interessada.
A aquesta plataforma hi pot accedir, de manera individual, la persona interessada o en el cas de menors, el representant legal, sempre que disposin de certificat digital, però també hi poden accedir els membres d’alguns col·lectius que han subscrit un conveni amb l’Administració general de l’Estat (actualment gestors administratius, graduats socials i advocats).
Cal tenir en compte que l’accés del certificat digital a l’Estat espanyol està restringit a les persones que disposen d’autorització de residència, i que, encara que a Catalunya és possible tramitar el certificat IDCAt només amb el passaport, aquesta opció no es reconeguda per la plataforma Mercurio per a la tramitació de les autoritzacions inicials per circumstàncies excepcionals i les de familiar de comunitari i, per tant, les persones sense autorització administrativa estan excloses de poder tramitar personalment els seus procediments.
Si no és possible l’accés per la plataforma, també es preveu poder fer la presentació personalment amb cita prèvia, la petició de la qual es farà per correu electrònic. Un cop rebut el correu, se’ls assignarà la cita, moment en què hauran d’aportar la documentació imprescindible per a la presentació de la sol·licitud.
Per tant, d’una banda ens trobem les dificultats de les persones que no poden obtenir certificat digital o no tenen els habilitats necessàries per obtenir-lo i fer-lo servir, que no tenen altra opció de cercar algú que els faci el tràmit o fer-ho presencialment.
En aquesta segona opció, també hem de tenir les dificultats per accedir a la cita, o d’obtenir, si estan treballant, el permís dels seus ocupadors per poder anar-hi, a més del desplaçament en funció del seu lloc de residència. També estan més subjectes a possibles errors en la preparació i presentació de la documentació i l’endarreriment en la tramitació del seus expedients per la sobrecàrrega de feina del personal de l’Oficina d’Estrangeria que haurà de revisar i digitalitzar la documentació presentada.
En definitiva, és sorprenent que el Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions no tingui en compte les dificultats que poden afectar moltes persones en la seva relació digital amb l’Administració i deixi en mans dels col·lectius professionals amb conveni la concreció dels drets de les persones estrangeres per mitjà dels procediments administratius previstos en el Reglament d’estrangeria, deixant a banda les entitats socials que realitzen la seva tasca d’assessorament en matèria d’estrangeria de manera gratuïta atenent les persones més vulnerables, com és el cas del nostre Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers.
A més, des del sindicat no podem acceptar que se’ns exclogui de la nostra condició de representants legítims dels interessos dels treballadors i treballadores estrangers (tal com es recull en l’article 7 de la Constitució espanyola i com ha estat ratificat per la sentència del Tribunal Suprem, de 6 d’abril del 2004, sobre la legalitat de l’acord d’aprovació del contingent per a 2002) i que es deixi exclusivament en mans de col·legis professionals una matèria tan sensible com ara els procediments de regularització administrativa, especialment en relació amb els procediments d’arrelament social i laboral.
Intervenció sindical en l’organització de la prevenció i les activitats preventives

Les dades disponibles respecte de la gestió de la prevenció de riscos laborals als centres de treball de Catalunya ens mostren greus dèficits en la integració i la qualitat de la prevenció que es realitza en moltes empreses.
Des de CCOO de Catalunya presentem un full informatiu dirigit a delegats i delegades de prevenció, amb l’objectiu d’ampliar els seus coneixements sobre la normativa i els criteris d’intervenció sindical, per poder desenvolupar una participació activa a l’empresa que millori la qualitat del pla de prevenció, de les avaluacions de riscos, de la planificació de les activitats preventives, i del seguiment de l’eficàcia de tot el sistema preventiu.
Feu clic per veure el Full informatiu sobre la intervenció sindical en l’organització de la prevenció i les activitats preventives
Amb el suport de:

CCOO de Catalunya valora positivament l’acord sobre els pressupostos i les millores introduïdes, però reclama més ingressos i més progressivitat perquè pagui més qui més té i més guanya

L’acord negociat entre el grup parlamentari d’En Comú Podem i el Govern millora els comptes de la Generalitat, però no incrementa els ingressos i penalitza les rendes mitjanes a canvi d’una reducció de l’IRPF per a les rendes més baixes.
L’acord assolit entre el grup parlamentari d’En Comú Podem i el Govern s’ha de considerar positiu perquè introdueix algunes millores significatives en els comptes públics catalans. Així el compromís per presentar, el 2022, dos projectes de llei sobre nous impostos ambientals (sobre emissions portuàries de grans vaixells i sobre activitats econòmiques que generen gasos amb efecte hivernacle) o el de presentar una memòria preliminar per a un avantprojecte de llei per a un impost sobre aliments ultraprocessats són iniciatives interessants. En relació amb l’habitatge, la modificació de l’IRPF, perquè les famílies monoparentals puguin deduir-se el lloguer de l’habitatge habitual o que aquestes famílies puguin acollir-se també a la deducció per naixement o adopció d’un fill suposa un avenç en clau de cohesió social. L’ampliació dels subjectes passius afectats per l’impost sobre habitatges buits, considerant gran tenidor a qui explota econòmicament més de quinze habitatges és una millora que, tot i així, sembla quedar-se curta si el que es pretén és millorar la situació d’accessibilitat al parc d’habitatges català. La modificació de l’impost de successions i donacions per assimilar com a familiars de primer grau les persones que han estat en acolliment també s’ha de considerar positiu, tot i que en el context actual la modificació de l’impost de successions hauria d’haver inclòs també mesures recaptatòries per a les rendes més altes.
CCOO de Catalunya considera que en un context socioeconòmic de forta pressió inflacionària sobre les rendes més baixes i on la desigualtat s’està intensificant tant en la distribució de la renda com de la riquesa, és necessari augmentar la recaptació fiscal exigint un esforç més elevat a les rendes més altes. Les mesures que introdueix l’acord entre Comuns i Govern modificant diferents trams autonòmics de l’IRPF no afecten els trams superiors (per sobre de 53.407 €) i són difícils d’encaixar en les necessitats del moment. Així la rebaixa al tram inferior, del 12 al 10,5 % es finançaria mitjançant un increment de l’IRPF d’un punt per a les rendes entre 21.000 i 33.007 €/any, de tres dècimes per a aquelles entre 33.007 i 53.407. El plantejament que esdevé clarament regressiu, no permet una millora real d’ingressos i es limita a una transferència entre rendes mitjanes i baixes sense tocar a les rendes més benestants mitjançant l’IRPF o altres figures impositives com l’impost sobre successions. La proposta negociada no permet per tant un canvi significatiu en l’estructura fiscal, i aprofita de manera gairebé exclusiva els ingressos extraordinaris en el marc dels ajuts europeus facilitats per fer front als efectes de la pandèmia. La reducció de tipus impositius en una situació com l’actual és un missatge que pot confondre, quan la prioritat hauria de ser la d’incrementar els ingressos per enfortir l’estat del benestar, la xarxa de protecció social, i el lideratge públic en la transformació del teixit productiu.
CCOO de Catalunya us desitja un Bon any 2022

I aprenc a dir que No
I aprenc a dir que No.
Amollo en la nit
la veu amarga o
la veu esperançada.
I aprenc a dir que No.
Que ja no és temps de plorar
ni de lamentar-se, ni tampoc
el de cercar excuses fàcils.
I aprenc a dir que No.Montserrat Abelló i Soler
(Tarragona 1918 – Barcelona 2014)Feu clic per descarregar-vos la postal de CCOO de Catalunya per a un Bon any 2022 en format PDF o Bon any 2022 en format JPG