Darreres notícies
Estem disconformes i perplexos davant del canvi del calendari escolar anunciat ahir per sorpresa i sense el consens de la comunitat educativa

Ahir dijous el conseller d’Educació, Josep González-Cambray, acompanyat del president, Pere Aragonès, va anunciar quin seria el calendari el proper curs escolar, en una roda de premsa i sense haver comptat per a res amb la comunitat educativa. Es va informar que el curs 22/23 començarà el 5 de setembre per a infantil i primària amb jornada reduïda fins al dia 30, i el 7 per l’ESO, batxillerat i FP. També es va comunicar que hi haurà un dia més de vacances per Nadal i un altre de lliure elecció.
Des de CCOO manifestem la nostra perplexitat i absoluta disconformitat davant aquesta manera de procedir. No podem acceptar de cap manera que la comunitat educativa no hagi estat informada prèviament, ni hagi pogut participar en el debat dels canvis que s’han de fer i del que impliquen mitjançant el màxim òrgan consultiu que és el Consell Escolar de Catalunya. Tampoc no és acceptable que els centres hagin estat informats per correu minuts abans de la mateixa roda de premsa. I no ho és, tampoc, que no s’hagin negociat les condicions laborals amb la part social legitimada com a representant dels treballadors i treballadores.
En la roda de premsa el conseller va fer al·lusió als dies que s’avança el curs i de com “es farà la compensació”. Va parlar d’igualtat d’oportunitats, d’igualtat de gènere, de confort tèrmic, de racionalització dels períodes lectius i de molts altres aspectes. Des de CCOO li reclamem que tracti amb cura l’educació. És absolutament necessari tenir concrecions, detalls i valoració de l’impacte de les mesures en les famílies, l’alumnat i el personal dels centres educatius. És inadmissible que s’argumenti el valor d’unes mesures o canvis de manera absolutament superficial, sense entrar en l’estudi de les repercussions que aquestes tindran.
Emplacem amb urgència el departament a dur aquest debat al Consell Escolar i a treballar i negociar la seva proposta en la mesa sectorial i altres àmbits que correspongui.
Mentrestant, aquest anunci de nou calendari ens planteja molts interrogants:
- Es garantirà que l’1 de setembre hi hagi tot el personal docent als centres?
- Com es podrà preparar el curs en només dos o quatre dies quan una part de les docents arriben per primera vegada als centres l’1 de setembre? Serà així? Hi haurà canvis previstos en la incorporació que no s’han negociat?
- Quina sobrecàrrega de feina representarà per al personal fer tota aquesta preparació i gestió dels equips docents?
- Suposarà una millora en la qualitat educativa? En quines evidències es basa?
- És un canvi que realment per si mateix propicia la igualtat d’oportunitats?
- Es tracta de retocs del calendari purament cosmètics?
Exigim que el departament faci arribar als àmbits de consulta i negociació corresponents aquest assumpte tan cabdal, i mostrem un cop més la nostra perplexitat perquè amb tants aspectes com s’han de millorar a l’educació (el finançament, la manca de places a l’FP, les sobreràtios, l’educació inclusiva, la segregació escolar…) es comenci per aquest pedaç, i es funcioni a cop de roda de premsa.
Accions de protesta a ADIF per la degradació del servei ferroviari

Concentració dilluns 14 de febrer, a les 11 h, a l’Estació de Sants i aturades parcials en horari nocturn del col·lectiu de manteniment d’infraestructura a Girona, Tarragona i Barcelona
L’alarmant manca de personal a tots els col·lectius d’Adif (manteniment de la infraestructura, circulació, serveis logístics, estacions…), extensiu a Renfe (maquinistes, interventors, tallers…), genera actuacions molt agressives de l’empresa per pal·liar aquesta situació tan degradada. Davant d’aquest escenari el Comité d’Empresa d’ADIF convoca concentració el proper dilluns 14 de febrer, a les 11 hores, a l’entrada de l’estació de Sants.
Després del compromís per part d’Adif d’establir canals de negociació per determinar nous models de producció que permetin complir els compromisos que Adif té encomanats, emparats per l’actual normativa laboral, ens trobem en canvi amb multitud de mesures organitzatives mitjançant les quals s’imposen a l’àmbit de Catalunya accions no negociades. Amb elles l’empresa pretén avançar els seus plans de reorganització de personal i funcions, en detriment de la plantilla i del servei ferroviari.
És important destacar la manca de previsió de l’empresa per cobrir els llocs del personal que, una vegada superada la seva vida laboral, opten legítimament a la jubilació, oferint un nombre ridícul de places a les ofertes d’ocupació pública que en cap cas no cobreixen les necessitats reals per oferir un servei ferroviari correcte a tota la ciutadania catalana. Més aviat sembla que l’objectiu és arribar a la desfeta total per poder justificar l’esperit liberalitzador mitjançant l’externalització dels treballs. En el cas concret del manteniment de la infraestructura, això es fa a través de licitacions del treball realitzat fins ara amb mitjans propis, que tenen possibles conseqüències per a la seguretat a les instal·lacions ferroviàries i que suposen sobrecostos que sufraguem entre tots i totes les ciutadanes.
Tot això està suposant un deteriorament en la qualitat del servei ferroviari a causa de la deslocalització dels equips de treball d’Adif i els temps de resposta davant les incidències, fet que es tradueix massa freqüentment en retards o supressió de trens que afecten directament les persones usuàries del tren.
Davant l’incompliment per part d’Adif de la negociació acordada i la imposició de mesures organitzatives, que considerem no donen solució als veritables problemes, els sindicats que tenim la representació sindical dels treballadors i treballadores d’Adif-Catalunya, plantegem aquesta concentració de manera unànime per fer visible el problema.
Així mateix, s’han convocat ATURADES PARCIALS, en horari nocturn, per al col·lectiu de manteniment de la infraestructura a Girona, Tarragona i Barcelona, amb els objectius de fer arribar a la ciutadania la situació real, revertir la situació, i continuar amb la defensa dels llocs de treball, les condicions laborals i les millores del servei ferroviari.Reclamem la participació de les plantilles del sector als protocols contra l’exclusió financera

Ahir, 9 de febrer, CCOO de Servicios va enviar una carta a la vice-presidenta segona i ministra d’Economia, al governador del Banc d’Espanya i als presidents de les patronals del sector bancari, per manifestar la seva preocupació pel clima social i les crítiques contra el sector, com a conseqüència de l’augment de l’exclusió financera i el deteriorament del servei personalitzat. Unes crítiques que acaben recaient també, de manera injusta, en unes plantilles que fa anys que donen exemple de professionalitat, malgrat veure’s sotmeses a un procés permanent de reestructuració i canvis.
En aquesta carta, es valora el paper que han jugat, juguen i seguiran jugant les plantilles al sosteniment del sector i la vinculació amb la clientela, amb la qual s’ha treballat sempre des de la professionalitat, el compromís i la confiança. Plantilles que són imprescindibles per garantir un servei bancari de qualitat de “persona a persona”. CCOO ha reclamat a reguladors i patronals que el sector no perdi de vista la funció social, que els models de servei i de negoci tinguin en compte la inclusió financera sense limitacions i que els serveis financers digitalitzats siguin una opció i no una obligació.
Des de la constatació que les plantilles són la cara més visible del sector i els que millor coneixen el sentir de la clientela, el sindicat, com a representant de les persones treballadores del sector bancari, ha sol·licitat formar part dels àmbits que s’articulin per abordar els protocols estratègics necessaris per reforçar el compromís social, sostenible i empàtic del sector financer.
Des de CCOO es recorda, així mateix, que fa un any el sindicat va llançar una campanya amb el títol “Imprescindibles”, que destacava la resposta que els professionals del sector financer havien donat com a servei essencial a la pandèmia, sostenint el sector en una conjuntura sense precedents, “donant la cara com a bancàries i bancaris, que no banquers, igual que ho han fet durant 12 anys en un entorn de crisi financera i deteriorament reputacional”. En aquest informe des de CCOO s’advertia que Espanya és el país de la UE que més intensament ha reduït des del 2012 el potencial d’atorgament de crèdit a l’economia real (en termes de capacitat instal·lada, plantilles i nivells de competència), sense que ni per part de les administracions públiques, les organitzacions polítiques o els supervisors s’hagi actuat per incidir en aquesta evolució negativa d’un sector estratègic en clau de país.
Des de CCOO es reitera, com ja estem fent des de fa un any, la necessitat d’abordar un gran pacte d’Estat sobre el sistema financer espanyol, emplaçant per a això el Govern de la nació, governs autonòmics, partits polítics, supervisors i entitats del sector financer, per assolir compromisos perquè les lògiques empresarials tinguin en compte una dimensió social del sector imprescindible, mitjançant garanties d’inclusió financera, servei personalitzat i de qualitat, codi deontològic, criteris de reversió social, RSE, sostenibilitat, banca ètica, labor de l’obra social, si és el cas, i pautes de posicionament accionarial en sectors estratègics.
CCOO i UGT considerem desafortunada la presentació pública que es va fer ahir de l’Oficina Pública per a la Transformació de les Indústries de la Mobilitat i l’Automoció

En relació amb la presentació feta ahir de l’Oficina Pública per a la Transformació de les Indústries de la Mobilitat i l’Automoció (Optima) com una mesura del Pacte nacional per a la indústria (PNI), cal dir que aquesta no ha estat acordada pels agents socials que estem negociant. La mesura tal com es va presentar a la taula de concertació està mancada de concreció i recursos suficients, i tampoc identifica clarament les accions que s’han de desenvolupar.
L’acte d’ahir va ser una acció propagandística del Departament d’Empresa i Treball que posa en qüestió la seva seriositat a negociar el PNI i genera desconfiança a les parts. Per a UGT i CCOO de Catalunya calen mesures específiques de suport a les empreses en transició i alternatives per a les amenaçades de tancament i per aturar mitjançant projectes de reindustrialització els tancaments que ja s’estan produint. Per això cal condicionar el suport públic al manteniment de l’ocupació en lloc d’obrir nous àmbits per part del Govern, dient a més que formen part d’un espai de negociació quan no s’ha acordat amb els agents socials.
No es pot trossejar el PNI i fer presentacions parcials, perquè si s’arriba a un acord, ha de ser sobre el conjunt de mesures prioritàries, tractores i d’acompanyament.
CCOO considera molt rellevant la pujada de l’SMI a 1.000 euros, que beneficiarà gairebé 2 milions de persones a l’Estat

CCOO celebra l’acord aconseguit aquest dimecres per pujar el salari mínim interprofessional (SMI) a 1.000 euros perquè és una pujada consistent i perfectament coherent
L‟increment del salari mínim s‟engloba dins de l‟estratègia de pujar aquest salari fins al 60% de la mitjana salarial al final de la legislatura, com estableix la carta social europea.
Així ho ha assenyalat el secretari general de CCOO, Unai Sordo, durant l’acte de signatura de l’acord de pujada de l’SMI, on ha afirmat que la pujada també és coherent amb la política reivindicativa que els sindicats executaven respecte als salaris a Espanya.
Amb aquesta pujada, es fa un pas més en la millora de les condicions laborals de les persones més precàries i més vulnerables. Cal recordar que les organitzacions empresarials al juliol de 2018 van subscriure un acord juntament amb els sindicats on les dues parts s’emplaçaven a situar el SMI de conveni als 14.000 euros anuals.
CCOO considera incomprensible que les organitzacions empresarials no avalin una pujada de l’SMI que ja hauria de cobrir la immensa majoria dels treballadors. El sindicat no entén com les organitzacions s’han mostrat insubmises a les recomanacions que van signar i van subscriure a la seu del Consell Econòmic i Social (CES).
És molt rellevant d’aquest acord que seran més d’1,8 milions les persones que es beneficiaran a l’estat d’aquest increment de l’SMI, sobretot joves i dones. Aquest acord salarial entre els sindicats i el Govern és una mostra evident de l’obcecació que estem tenint les organitzacions sindicals amb què l’orientació del diàleg social i les mesures que estem pactant estiguin dirigides a millorar la vida de la gent més precària i que pitjor està en contra del tòpic i típic que allò que fem té a veure amb el nucli dur de la nostra afiliació.
Les organitzacions sindicals estan prioritzant la reducció de la desigualtat, així com la millora dels salaris i de les taxes d’estabilitat a l’ocupació. Per això, CCOO considera una gran notícia aquesta pujada a la què s’ha de donar continuïtat en el futur.
Els sindicats majoritaris a CaixaBank -CCOO, SECB i UGT- mobilitzen la plantilla per reclamar millores en la situació actual

El proper dimarts dia 22 de febrer els sindicats CCOO, SECB i UGT, que representem més del 90% de la plantilla de CaixaBank, hem convocat concentracions a les principals capitals de província.
La situació actual de la plantilla de CaixaBank és insostenible. Som novament al punt de mira de l’opinió pública i donant la cara davant dels clients per decisions que pren la direcció del banc, que no entenem ni compartim.
Després de la fusió amb Bankia, la situació que vivim a la xarxa d’oficines és insuportable pel volum de clients que atenem i amb una minva minva de personal després de les sortides de l’ERO. A això cal sumar-hi la pressió desmesurada per a la consecució de reptes comercials inassolibles, que fa que es multipliquin les baixes per processos d’ansietat i depressius.
La plantilla diem prou, i per aquests motius durem a terme concentracions per part dels treballadors i treballadores de CaixaBank a les 17:30h del dia 22 de febrer a les seus principals de CaixaBank. La relació de províncies i seus de les concentracions és la següent:
Barcelona Avinguda Diagonal 621-629
Bilbao Gv.López d´Haro, 23
Balears Avda. Alexandre Rosello,40
Burgos Plaça del Cordón
Las Palmas C/ Triana 20
Madrid Torre Kio
Múrcia Gran via escultor Salzillo 23
Pamplona Avinguda Carlos III, 6-8
Sevilla C/Sierpes,85
Tenerife Plaza Patriotismo 1
Toledo Avinguda del General Villaba, 3
València Pintor Sorolla, 2-4
CCOO aconsegueix l’anul·lació d’un acord del ple de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú per vulneració del dret a la negociació col·lectiva

La justícia sentencia novament a favor del sindicat
La coherència i la determinació dels delegats i les delegades de CCOO han desmuntat una acció de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú que, de prosperar, podia haver creat un precedent molt perillós.
El Govern de la ciutat, un tripartit composat per ERC, JxCat i la CUP (amb majoria absoluta), ha intentat soscavar la legitimitat de la majoria de la Mesa General de Negociació actual. La Secretaria General Municipal va emetre un informe sobre la validesa de l’acord del ple, però ara una jutgessa ha acabat restaurant la representativitat de les persones treballadores, definida per les eleccions sindicals amb el seu vot.
El Jutjat Contenciós Administratiu número 10 de Barcelona ha donat la raó a les reclamacions de la Secció Sindical de CCOO de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, i ha anul·lat de ple dret un acord del ple d’aquest municipi. La conclusió és clara: no es pot escamotejar la representativitat de la Mesa General de Negociació i, en el seu lloc, arribar a acords amb una minoria dels membres d’aquesta mesa, passant-los com a acordats per la majoria i ratificant-los al mateix ple.
Ja son diverses les sentències contra l’Ajuntament de Vilanova guanyades per CCOO. Un cop més, tornem a denunciar la insistència de la direcció municipal de judicialitzar les relacions laborals i, especialment, de no voler reconèixer la posició de CCOO, guanyada democràticament a partir del suport que rep de la plantilla de l’ajuntament.
Pel sindicat, es tracta d’una greu situació que posa en qüestió el funcionament de la mateixa institució municipal. Però també hi ha un malbaratament evident de recursos i de diners públics, que es llencen inútilment per intentar coartar drets laborals.
Desconvocada la vaga indefinida a Coveright, davant la proposta d’acord plantejada en la mediació

Els treballadores i treballadores de Coveright Surfaces Spain (Martorelles) han acceptat per majoria la proposta plantejada ahir per l’empresa en la reunió feta amb la mediació del Tribunal Laboral de Catalunya i han decidit desconvocar la vaga indefinida que havien d’iniciar avui.
CCOO d’Indústria de Catalunya valora positivament el desbloqueig de la situació, ja que l’empresa, finalment, ha fet marxa enrere en les seves intencions de fer una retallada salarial del 20 % i, en compliment de la sentència del TSJC, farà el reemborsament del 16,5 % de retallada salarial que va aplicar a la plantilla el 2020, de manera fraccionada a partir del mes de març d’enguany.
La proposta de l’empresa, per afrontar l’actual situació econòmica de la companyia, planteja una reducció salarial del 8 % per al conjunt de la plantilla, garantint en tots els casos el salari que marca el Conveni general de la indústria química, i una congelació salarial per als anys 2022 i 2023. Aquesta mesura és temporal i reversible, en funció dels beneficis de l’empresa i, en aquest cas, la recuperació seria amb efectes retroactius.
Quant a l’antiguitat, també s’aplica la reducció del 8 %, es congela la ja generada i es proposa que a partir d’ara s’apliqui el càlcul que estableix el Conveni general de la indústria química. La proposta també preveu mantenir les ajudes escolars i la pòlissa d’assegurança col·lectiva.
En cas que durant els període 2022-2024 es produís alguna extinció de contracte, les indemnitzacions tindrien en compte el 100 % del salari abans de la retallada aplicada.
La Presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, es troba demà a Barcelona amb CCOO i UGT de Catalunya per tractar sobre polítiques laborals i turístiques

En el marc de la seva visita a Catalunya, la Presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, realitzarà un acte amb sindicalistes de CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya que tractarà sobre polítiques laborals i turístiques a les Illes Balears. La Presidenta estarà acompanyada pel seu conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball del Govern de les Illes Balears, Iago Negueruela. L’acte comptarà amb la participació de Camil Ros, secretari general d’UGT de Catalunya i de Ramón González, secretari general de la Federació de Serveis de CCOO de Catalunya.
L’acte tindrà lloc a partir de les 16.30 hores en l’Espai Assemblea de la seu central de CCOO a Barcelona, Via Laietana, 16.
