CCOO de Catalunya considera molt greu l’augment dels morts als carrers de Barcelona i reclama una actuació més decidida de l’Ajuntament

És necessari desenvolupar mesures decidides per combatre els accidents de trànsit

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat recentment les dades d’accidentalitat viària corresponents al 2014. L’informe constata que ha crescut el nombre total d’accidents, un 2%, deixant una xifra de 8.764 accidents de trànsit amb víctimes durant el 2014. Cal destacar el preocupant increment del nombre de morts, que, ni més ni menys, creix un 40%. Així doncs, es trenca la tendència que s’havia donat entre els anys 2005 i 2013.

CCOO de Catalunya vol manifestar la seva preocupació per aquest augment dels accidents de trànsit i, sobretot, per l’increment del nombre de morts durant l’any passat, molts d’ells persones que es desplaçaven per raons laborals.

És especialment greu l’augment de les víctimes entre el col·lectiu dels motoristes,  6 més que el 2013. El nombre d’accidents mortals de moto i ciclomotor representa més de la meitat del total. En xifres absolutes, de les 31 víctimes mortals d’accidents de trànsit a Barcelona, 17 conduïen aquest tipus de vehicles.

En relació amb l’accidentalitat d’altres modes de desplaçament, també cal destacar com a molt negativa la mort de 10 vianants (igual que l’any anterior), i d’un ciclista (durant el 2013 no es va produir cap víctima mortal).

Un altre aspecte que crida l’atenció és el moment en què es produeixen la majoria d’accidents de trànsit.  De l’anàlisi es desprèn que els dies laborables són els de més risc, ja que hi ha una clara vinculació amb el desplaçaments entre el domicili i la feina, així com els trasllats en missió. Per altra banda, la franja horària compresa entre les 14 i les 22 hores suma més del 50% dels sinistres, també coincidint amb els horaris d’anada i tornada dels centres de treball. Un cop més es demostra que la mobilitat obligada és un dels elements crucials a l’hora de formular propostes orientades a la disminució de l’accidentalitat de trànsit a Barcelona, el que encara no s’està treballant prou des de les administracions públiques i les empreses, màximes responsables de la prevenció de riscos de les persones treballadores.

CCOO valora positivament l’anomenat Acord ciutadà per una Barcelona sense accidents de motos, que hem assumit formalment aquest dies. Compartim especialment la voluntat de reduir els sinistres entre aquest sensible col·lectiu. Però per això cal un compromís més decidit per tal d’informar i sensibilitzar els motoristes sobre el seguiment de la normativa vigent (moltes vegades ignorada), així com impulsar campanyes de pacificació generalitzada del trànsit rodat.

No obstant això, el nostre sindicat troba a faltar una visió més general del model de mobilitat a la ciutat de Barcelona. Considerem que no es pot intervenir de manera aïllada en un mitjà de transport com és la moto, sinó que la intervenció hauria de preveure alternatives a la seva  utilització massiva, això és, fomentant més el transport públic i la bicicleta, permetent un transvasament d’usuaris i usuàries cap a d’altres models de transport més segurs, equitatius i sostenibles.

Barcelona és la ciutat europea amb una major densitat de motos, superant ja Roma, ciutat que s’associa tradicionalment a aquest vehicle. La cultura de la moto està molt arrelada a la nostra ciutat i el cert és que, durant els darrers anys, es percep certa permissivitat per part de l’Ajuntament en relació amb el comportament incívic d’alguns conductors. La gravetat de les xifres presentades aquest dies recomana un canvi de tendència per part de bona part de la societat (començant per l’Ajuntament però passant per tots els usuaris i usuàries de la via pública). I en aquesta línia treballarem des de CCOO de Catalunya.