CCOO de Catalunya lamenta la manca de coordinació en l’acollida i el tracte indigne que reben les persones refugiades que ja són a Catalunya

Desenes de famílies sirianes que han fugit del conflicte armat ja són aquí entre nosaltres, a Catalunya. Famílies refugiades que han fet el seu propi camí amb tot el perill i el patiment per poder arribar a Catalunya. Famílies senceres, nens i nenes, dones i homes, que han pensat en la terra catalana com una destinació per trobar la seguretat, la pau i ser tractats amb dignitat.

Diverses famílies sirianes, per diferents vies, han contactat amb CCOO en la cerca de defensa i suport per poder accedir als seus drets com a persones refugiades reconegudes per les convencions internacionals, tenir el mínim de condicions de vida digna, un sostre, la nutrició adequada i l’atenció a la infància. Algunes famílies porten aquí més d’un any sense rebre una atenció integral, patint la confusió, el desconeixement, la manca d’acollida integral, la manca de recursos, la manca de criteris transparents, la burocràcia i la descoordinació. Aquesta situació esta provocant que les famílies refugiades caiguin en l’exclusió social, la pobresa i hagin de sobreviure de la caritat a les portes de les esglésies i les mesquites. La manca de criteris unificats i transparents a l’hora de concedir les ajudes esta provocant tensió i la difusió de rumors entre les pròpies famílies refugiades.

CCOO de Catalunya considera que aquesta situació no és acceptable, sobretot després de més d’un any de debat sobre la política d’acollida de les persones refugiades, debats en les administracions, en les entitats, entre experts, etc. tot a l’espera de l’arribada de les persones refugiades a través de les quotes de la UE. Al mateix temps es demostra  una incompetència per resoldre el problema i donar suport adequat a les famílies refugiades que ja són a Catalunya.

Des de CCOO de Catalunya exigim:

• Recursos de totes les administracions per assegurar vida digna a les famílies i a les persones refugiades que ja estan a Catalunya.

• Un mecanisme integral d’acollida, a través de sessions informatives i d’escoltar a aquestes persones, conèixer la situació real, el patiment i les seves necessitats.

• Exigim agilitat, criteris unificats, transparència i tracte digne. La burocràcia, la llarga espera i la humiliació en el tracte provoquen la desesperació i la percepció negativa principalment vers les nostres administracions i vers les entitats, i la falta de criteris transparents, provoca tensió.

• Exigim la creació d’una comissió o agència catalana per les persones refugiades amb la participació de la Generalitat, dels municipis i les entitats socials, amb pressupost i recursos humans propis per donar resposta unificada, coordinada, integral i transparent a les demandes i les necessitats de les famílies i de les persones refugiades.

• Exigim la renúncia de part de les diferents administracions de la instrumentalització i els discursos que només tenen l’objectiu de marcar espais i no de resoldre la situació de les persones.

CCOO de Catalunya considera que no es pot convidar a venir a les persones refugiades per a posteriorment deixar-les en l’exclusió i l’abandonament. Qui convida i dóna la benvinguda ha d’assumir també la responsabilitat d’assegurar una vida digna a les persones.