CCOO critica la manca de coherència de l’Ajuntament de Barcelona, que pot complicar més la gestió de les zones de càrrega i descàrrega i penalitzar els repartidors

Davant l’aplicació del nou sistema de gestió de la distribució urbana de mercaderies (DUM)

El Ple de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar el Pla de mobilitat urbana el passat mes de març. Aquesta planificació, elaborada durant els darrers anys, inclou un apartat relatiu a la distribució urbana de mercaderies (DUM).

Així, el mes de juliol està previst que entri en funcionament l’Àrea DUM, que ja funciona com a prova pilot des de l’abril. El nou sistema obliga els usuaris de les zones reservades per a càrrega o descàrrega a indicar el moment en què estacionen mitjançant missatges tipus SMS o fent servir una aplicació de telèfon (app Àrea DUM per a telèfons intel·ligents). Aquesta operatició es combinarà amb el funcionament del Scancar, un vehicle que tindrà la capacitat teòrica de gestionar i validar l’aplicació de sancions d’una manera automatitzada.

A la pràctica, només els transportistes que disposin d’un telèfon mòbil avançat i operatiu podran treballar a Barcelona, ja que si no envien la comunicació corresponent podran ser denunciats de manera automàtica.

És previsible que al col·lectiu de transportistes se li incrementi els problemes amb  què s’ha d’enfrontar durant el repartiment de paquets. Per exemple, qui no disposi de telèfon mòbil no podrà treballar a la ciutat de Barcelona, o es veurà obligat a utilitzar la zona blava, cosa que incrementarà les seves despeses sensiblement. Però un problema més habitual es pot donar davant la impossibilitat d’utilitzar la connexió telefònica per l’esgotament de les bateries, per una pèrdua, robatori o avaria de l’aparell, o per dificultats en la cobertura telefònica.

La nova situació afectarà especialment als repartidors de fora de Barcelona, que poden tenir problemes per conèixer la nova normativa i els nous senyals. Però es pot afirmar que tots els treballadors i treballadores d’aquest sector veuran alterada la seva activitat, ja que arriben a fer 40 estacionaments per jornada, amb la qual cosa hauran de dedicar una bona part del seu temps a la gestió de l’aplicació telefònica.

Una altra preocupació que manifestem des de CCOO és com afectarà la dependència absoluta del telèfon als treballadors i treballadores, la funció principal dels quals és la conducció. Temem que pugui augmentar el nombre d’accidents, no només per incitar l’ús del mòbil durant la conducció per estalviar temps, sinó que també per l’augment del nivell d’estrès al qual es veuran sotmesos aquests companys i companyes.

Un altre col·lectiu que també pot patir les conseqüències de l’Àrea DUM és el dels vigilants de les zones de càrrega i descàrrega, ja que es veuran obligats pel sistema a denunciar situacions que traspassen allò que és èticament acceptable. Fins ara, aquests agents tenien la capacitat de modular la imposició de sancions en funció de les condicions de la via o el tipus de materials manipulats. Així, podrien incrementar-se els conflictes entre usuaris i vigilants, cosa que farà més complicada la gestió de les zones de càrrega i descàrrega que, últimament, havia millorat el seu funcionament.

D’altra banda, s’hi afegeixen els dubtes sobre la utilització que es pugui fer de les dades que quedaran enregistrades. Cal recordar que l’app és obligatòria, i per poder descarregar-la és obligatori acceptar les condicions d’ús i cedir les dades personals, obtenint així un registre dels moviments que efectuen les flotes de les empreses.

CCOO manifesta el seu rebuig a l’aplicació indiscriminada d’aquest sistema de control en les reserves de càrrega i descàrrega per ser, sense cap mena de dubte, un sistema que deshumanitza la ciutat. A més, la sanció indiscriminada als transportistes sembla tenir per objectiu l’increment de la recaptació per aquest concepte, més que no pas la millora de la gestió d’aquests espais.

Cal recordar que la planificació aprovada per l’Ajuntament recull la combinació de la gestió manual i la digital de l’Àrea DUM, i incrementa la capacitat de gestió dels vigilants d’aquestes zones. Per tant, no hi ha coherència entre les mesures incloses en el Pla de mobilitat urbana i l’actuació real del consistori barcelonès.

Des de CCOO exigim l’aplicació de les diferents mesures del Pla de mobilitat urbana en relació amb la DUM, i no tan sols aquelles que puguin provocar una reducció de costos al consistori i un sensible augment del nombre de multes.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 21 de maig de 2015