CCOO i UGT exigeixen un fons d’emergència per a l’alimentació dels infants aquest estiu

Petició al president de la Generalitat

Al mes de juny, a punt de finalitzar les classes a les escoles i instituts catalans, des de CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya manifestem la nostra preocupació per l’increment de menors d’edat que estan en risc real de malnutrició.

Com s’ha fet públic en els mitjans de comunicació, en el cas de la ciutat de Barcelona s’han detectat 703 casos de malnutrició en les escoles de la ciutat. Davant d’aquesta situació d’emergència, des de l’Ajuntament de la ciutat s’ha actuat per donar el dinar a 1.848 menors i per a donar el berenar a 1.481 menors.

Atès que aquesta situació s’està donant a altres comunitats autònomes, com és el cas d’Andalusia i de les Canàries, i que aquestes ja han actuat, entenem que a Catalunya el Govern ha d’actuar de la mateixa manera.

Des d’institucions socials, com per exemple Càritas, s’ha informat públicament que en el cas de Barcelona s’ha atès a 20.000 menors ja sigui en menjadors socials, centres oberts educatius o ajudant directament a les famílies. En estudis publicats, s’ha detectat que el 28% dels menors catalans ja estan en situació de pobresa.

No podem entendre com en un país que hi ha infants en situació de desnutrició, el president del Govern Espanyol, Mariano Rajoy, intenti acontentar les elits econòmiques i empresarials prometent rebaixes d’impostos.

Des de la UGT de Catalunya i CCOO de Catalunya, per l’abast del problema que exposem, considerem que aquest no és un altre problema sectorial que s’ha de resoldre des dels departaments d’Ensenyament i de Benestar Social o des de la bona disposició dels ajuntaments: aquest és un problema de país i per tant es necessiten solucions de país i es necessita una decisió immediata de la màxima autoritat política del nostre país, del president de la Generalitat.

Des de CCOO de Catalunya i la UGT de Catalunya, demanem al president del Govern de la Generalitat que atengui la nostra demanda i que prengui les decisions necessàries per atendre el problema de forma immediata, pel que fa als mesos de juliol i agost, i mesures de més llarg abast, per al proper curs acadèmic.

• De forma immediata, destinar una partida econòmica per atendre els menors del conjunt de Catalunya que ja s’ha detectat que estan en una situació de malnutrició o que es pot preveure que estan en una situació de risc.
Considerem que atesa la urgència de la situació, les classes ja finalitzen aquest divendres 21 de juny, no hi ha temps material per dedicar-lo a fer noves deteccions de necessitats. En aquest sentit, considerem que, en el conjunt de Catalunya, de forma urgent i immediata per aquest estiu s’han d’atendre els casos que ja s’han detectat, els casos d’alumnat que han tingut beca de menjador completa o parcial i els casos d’alumnes que van sol·licitar la beca de menjador i no la van obtenir.

• Aquest fons d’emergència hauria d’estar gestionat pels ajuntaments com a principals garants de proximitat a les necessitats del territori, amb la gestió col·legiada d’entitats i sindicats. El Govern de la Generalitat, a causa de  l’estat d’emergència hauria d’avançar els diners prèviament o, si més no, no demorar el pagament del fons.

• Per al setembre, considerem que s’han d’introduir canvis en els criteris que es requereixen per obtenir una beca de menjador, parcial o total. En el curs escolar 2012-13, que ara finalitza, s’ha posat de manifest que moltes famílies que havien obtingut una beca parcial de menjador hi han renunciat i s’han emportat els seus fills a dinar a casa. Des de CCOO de Catalunya i la UGT de Catalunya considerem que, atesa la situació de crisi que està afectant  moltes famílies catalanes amb fills menors al seu càrrec, amb les beques de menjador, o altres fórmules similars que es puguin implantar, s’han d’atendre la totalitat de casos de menors que necessitin rebre ajudes per menjar.

• Dotar durant el curs acadèmic 2013 – 2014 d’un fons als centres educatius perquè puguin atendre urgències sobrevingudes.

Des de CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya considerem que aquestes mesures han de ser d’aplicació immediata i d’emergència. Hi ha altres mesures de mitjà i llarg terminí que negociem amb la Generalitat i els plans integrals d’actuació previstos.

Des de la UGT de Catalunya i CCOO de Catalunya confiem que el president de la Generalitat de Catalunya atendrà la nostra demanda i prendrà les decisions oportunes perquè de forma immediata es doni la solució adequada a aquesta situació.

Barcelona, 21 de juny de 2013