CCOO de Catalunya torna a considerar desproporcionat l’increment recurrent de les tarifes del transport públic acordat per l’ATM

La nova apujada de tarifes del transport públic lesiona greument els interessos dels ciutadans i ciutadanes en un període de greu crisi econòmica

L’Autoritat del Transport Metropolità ha aprovat les noves tarifes del transport públic per a l’any 2011, novament sense comptar amb els agents socials o amb la greu crisi econòmica que afecta la societat catalana en aquest moments, ja que no s’espera que aquest nou any aporti remuntades econòmiques espectaculars. A més, com cada any, aquest increment ponderat (2,91%) queda emmascarat perquè, en realitat, els títols més utilitzats del sistema integrat, la T-10, la T-50/30 o la T-Mes, s’incrementen en tots els casos molt per sobre d’aquesta mitjana ponderada (3,77%, 3,40% i 3,45%, respectivament). El “truc” d’aquesta mitjana ponderada s’estableix afegint els descomptes que es fan en determinats títols socials (com la T-12, l’ampliació de la T-Jove o l’aplicació de descomptes per a famílies monoparentals i nombroses) al calcul de les mitjanes. Tot plegat, molt per sobre de l’IPC del mes de novembre a Catalunya (2,6%) i, possiblement, molt per sobre de l’IPC anual.

Per a CCOO de Catalunya, la necessitat urgent de crear nous títols socials o millorar els existents no pot servir per amagar, dins d’una “mitjana ponderada”, una forma de justificar l’apujada de preus dels títols de transport més utilitzats per la ciutadania: la T-10 és utilitzada per més del 50% dels usuaris del transport públic.

Com cada any, tornem a denunciar que l’ATM ha obviat les demandes dels agents socials a l’hora de decidir les tarifes del transport, prenent aquesta decisió sense consultar-la prèviament i unilateralment i sense cap mena de possibilitat d’incidir en la decisió, cosa que demostra, novament, una total manca de sensibilitat cap als usuaris i usuàries del transport públic, així com una manca de respecte vers a la participació democràtica institucional.

A causa del context econòmic que viu la nostra societat i la precarietat del nostre mercat laboral, amb unes taxes d’atur desorbitades, agreujat per les constants retallades socials i laborals aprovades pels governs (reduccions salarials, congelació de pensions, abaratiment de l’acomiadament, pèrdua de subsidis, crida a la contenció salarial en la negociació col•lectiva, etc.), des de CCOO de Catalunya considerem que l’apujada de tarifes està lesionant, novament, els interessos dels sectors més desprotegits de la nostra societat i que es troben en pitjor situació per assumir increments en els serveis més bàsics: ara com ara, és essencial garantir la mobilitat amb un transport públic de qualitat i eficient.

CCOO de Catalunya reclama a les administracions públiques un major grau de responsabilitat social i una revisió dels acords adoptats sobre les tarifes per al 2011, amb la participació i la consulta als agents socials i econòmics que hem quedat sistemàticament exclosos d’aquests processos. És injust i abusiu augmentar les tarifes del transport públic en uns moments de greu crisi econòmica, i per això en demanem la congelació per al 2011 per als sectors socials més desafavorits, tenint en compte, a més, que l’any 2010 ha vist dos augments de les tarifes de transport públic (a començaments d’any, com és habitual, i l’1 de juliol, amb l’increment de l’IVA).

CCOO de Catalunya reclama la necessària creació d’una llei de finançament del transport públic, per pal•liar els greus problemes econòmics que pateix el nostre sistema i que repercuteixen, reiteradament, sobre els seus usuaris i usuàries més desprotegits. Aquesta és una assignatura pendent de la Llei de mobilitat del 2003, i que permetria que les necessitats del sistema no haguessin de repercutir en els increments tarifaris.

CCOO de Catalunya reclama la creació de nous títols socials de transport, com la T-Laboral (per a persones que realitzen un itinerari per accedir al seu lloc de treball), la T-Estudiant (vinculada a la matriculació escolar) i l’ampliació de la T-12 fins als 16 anys, per incorporar l’ús habitual del transport públic entre els més joves.

CCOO de Catalunya reclama una decidida política que fomenti l’ús del transport públic i fidelitzi els seus usuaris i usuàries, amb una política tarifària que, contràriament al que ara és habitual, no penalitzi constantment a aquells que més l’utilitzen.