Una delegació de representants d’entitats de dones migrades treballadores de la llar i dels sindicats CCOO i UGT de Catalunya es reuneixen amb el subdelegat del Govern

Per la ratificació del Conveni 189 de l’OIT de treball digne per a treballadors i treballadores domèstics

La crisi sanitària originada per la COVID-19 ha posat de manifest que les treballadores de la llar i les cures han tingut i tenen un paper essencial en la cura de persones que estan desateses per unes polítiques públiques insuficients i infradotades. Tot i aquesta consideració de sector essencial, el treball de la llar i les cures segueix sent un sector feminitzat, invisibilitzat i devaluat, exclòs d’alguns drets laborals bàsics recollits a l’Estatut dels treballadors. També s’hi mantenen condicions d’explotació i precarietat per manca de mecanismes de denúncia dels incompliments dels drets laborals.

Enguany es compleixen 10 anys de l’aprovació del Conveni 189 de l’OIT sobre treball decent dels treballadors i treballadores domèstics, que recordem ja ha estat ratificat per 25 països, entre ells Finlàndia, Alemanya, Itàlia, Portugal i Irlanda, en el marc de la Unió Europea. Malauradament, l’Estat espanyol encara no ho ha fet, tot i les reiterades declaracions de membres del Govern espanyol en aquest sentit.

El passat diumenge, 17 d’octubre, es va realitzar una concentració, convocada per Mujeres Migrantes Diversas, Mujeres Unidas Entre Tierras, Las Libélulas i Cooperativa Mujeres Pa’lante, i els sindicats CCOO i UGT de Catalunya, que va aplegar més d’un centenar de treballadores de la llar i les cures a les portes de la Subdelegació del Govern a Barcelona, per reclamar la dignificació del sector i la ratificació del conveni 189 de l’OIT.

Aquest dijous, una delegació formada per representants de les entitats convocants de la concentració, entre elles la responsable de l’àmbit del Treball de la Llar i les cures de CCOO de Catalunya, Fany Galeas, i el director del Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers del sindicat, Carles Bertran, s’han reunit amb el subdelegat del Govern.

Durant la trobada, l’han informat de la situació de precarietat i desregulació que viuen les treballadores de la llar i les cures, especialment les que es troben en situació irregular i li han reclamat que traslladi al Govern de l’Estat la necessitat la ratificació immediata del Conveni 189 de l’OIT sobre treball digne de treballadors i treballadores domèstics. També li han fet saber la necessitat de flexibilitzar els criteris d’accés a la regularitat administrativa previstos a la legislació d’estrangeria, per afavorir la regularització dels milers de treballadores de la llar que es troben sense autorització de residència i treball, i que pateixen una greu situació d’explotació laboral, precarietat i indefensió.

Compromís del subdelegat del Govern

Per la seva part, el subdelegat del Govern s’ha compromès a fer arribar les reivindicacions i les propostes plantejades als àmbits corresponents de l’Administració de l’Estat i s’ha establert la possibilitat de concretar una nova reunió per valorar les respostes a la peticions plantejades.

Des del sindicat, seguirem treballant per organitzar les treballadores de la llar i les cures i per reclamar la ratificació del Conveni 189 de l’OIT, que obriria la porta a l’equiparació real d’aquestes treballadores a la resta dels treballadors i treballadores del règim general de la Seguretat Social. En aquest sentit, properament ens posarem en contacte amb diferents forces polítiques parlamentàries per demanar la seva implicació en la ratificació del Conveni 189 de l’OIT.