CCOO denuncia la precarietat laboral dels treballadors i treballadores d’empreses de plataforma digital de la neteja, de la cura de persones grans i infants i de repartiment a domicili, més coneguts com a ‘riders’

Durant tot l’any 2021, des de CCOO de Catalunya, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, hem desenvolupat el projecte “Empoderament, organització i reivindicació: lluita contra la precarietat en el treball de plataformes”. Es tracta d’un projecte adreçat a treballadores i treballadors d’empreses de plataforma digital de la neteja, de la cura de persones grans i infants i de repartiment a domicili (més coneguts com a riders), amb l’objectiu d’informar-los dels seus drets laborals i d’acompanyar-los en les seves reivindicacions.

Actualment, sota el paradigma de la digitalització estem vivint canvis i transformacions estructurals molt importants, tant en l’àmbit econòmic com en el social. Un dels fenòmens a què han donat lloc els actuals avenços tecnològics són les empreses de plataforma digital. Aquestes han proliferat en la darrera dècada en tots els àmbits laborals i, en la majoria dels casos, oferint condicions laborals molt precàries, no assumint les seves obligacions laborals i fent competència deslleial a la resta d’empreses.

Des de CCOO de Catalunya som conscients que aquests canvis i transformacions en el món del treball, productes de la disrupció tecnològica, han vingut per quedar-se i que cada vegada aniran a més. Tot i això, no ens resignem al fet que aquestes empreses, que es venen com a modernes, innovadores i d’economia col·laborativa, continuïn oferint condicions laborals pròpies del segle XIX i es converteixin en un perill pel nostre sistema del benestar.

En aquest sentit, hem desenvolupat una sèrie d’accions adreçades a promoure l’apoderament i l’autonomia de les persones treballadores d’empreses de plataformes digitals, entre aquestes accions hem fet:

• Dos mòduls (un mòdul B de coneixements laborals i un altre C, de coneixements de la societat catalana) , de 15 hores cadascun, en format telemàtic i en diumenge a la tarda, adreçats a treballadores de la llar internes. (125 persones participants)
  • Dos mòduls B de coneixements laborals, de 15 hores cadascun en format presencial o telemàtic, adreçats a treballadors/es de plataformes digitals. (50 persones participants)
  • Assessorament en matèria d’estrangeria del CITE, un dia a la setmana, a la seu central de CCOO de Catalunya a Via Laietana. (350 persones ateses)
  • Dos tallers formatius presencials per a riders, que inclouen formació en drets laborals, normativa viària, prevenció de riscos i salut laboral, informació en temes d’estrangeria i reparació i manteniment bàsic de la bicicleta. (40 persones formades).
  • Establiment d’un punt d’atenció per a riders a la seu de CCOO de Catalunya amb accés a aigua fresca, lavabos, fulletons informatius.
  • Elaboració d’informe inicial de prospecció sobre les condicions laborals del sector de treball amb plataformes digitals de la neteja i la cura de persones grans i infància.
  • Edició de cinc càpsules informatives sobre drets laborals adreçades a persones treballadores d’empreses de plataforma digital en vídeo per a xarxes socials.
  • Edició i difusió de sis infografies informatives sobre drets laborals adreçades a treballadors d’empreses de plataformes.
  • Manteniment de la pàgina web de difusió del SAT-Llar amb recursos per a treballadores de la llar estrangeres.
  • Reactivació de la campanya per a ratificació del Conveni 189 de l’OIT sobre el treball decent dels treballadors domèstics. En el marc d’aquesta campanya es va realitzar una concentració davant la subdelegació govern.

Finalment, cal destacar que l’any passat 2020 des de CCOO de Catalunya vàrem convocar la primera vaga en el sector del repartiment de plataforma digital a Espanya i una de les primeres a Europa. Concretament, va tenir lloc en la totalitat dels supermercats de l’empresa de plataforma Glovo de Barcelona, amb un seguiment del 100% de la plantilla i que va aconseguir paralitzar del servei. A més, hem acordat el primer Conveni del sector amb l’empresa de repartiment de plataforma digital Just Eat i estem representant a treballadores de l’empresa de plataforma de neteja Clintu, en el macrojudici que engloba a més de 500 treballadores per no tenir-les donades d’alta a la Seguretat Social.

Totes aquestes accions les acompanyem amb una forta presència en els mitjans de comunicació, xarxes socials i articles periodístics, ja que tan necessari és informar a les persones treballadores com visibilitzar aquesta explotació laboral per part d’aquestes empreses de plataforma.