Nou Govern, noves expectatives per a la funció pública?

CCOO de Catalunya ha presentat les demandes del sindicat en matèria de funció pública després de la constitució del nou Govern, amb especial atenció a les relacionades amb la solució de l’elevadíssim percentatge de temporalitat al conjunt de les administracions públiques catalanes.

Iniciem un període amb un sindicat renovat i un nou govern de la Generalitat, que ha modificat completament les
responsabilitats en matèria de funció pública: nova consellera, nou secretari d’Administració i Funció Pública, i nova
directora general de Funció Pública.

Portem ja molts mesos amb una paràlisi total en tot el que té a veure amb la negociació col·lectiva i amb les condicions
de treball de la plantilla de la Generalitat. Com a mostra, la Mesa General no es reuneix des del 29 d’octubre del 2020. En aquest sentit, tenim pendent l’increment salarial del 2021, així com la recuperació, aquest any, de la paga del 2014 i del 50 % del complement de productivitat, segons l’acord al qual vam arribar l’11 de desembre del 2018 per desconvocar la vaga organitzada per a l’endemà. Si bé l’acord de desconvocatòria de vaga situava aquest retorn en 2 anys, 2021 i 2022, també obria la porta a considerar pagar-ho tot l’any 2021. CCOO portem més d’un any reclamant que es pagui la totalitat de l’import aquest 2021, ja que la millor manera de reconèixer la feina de les empleades i els empleats públics durant la pandèmia és saldar una vegada per sempre aquest deute.

Considerem que el Govern anterior va concedir poca importància als temes de funció pública i a la millora de les condicions de treball de les seves treballadores i treballadors. El difícil context polític del país tampoc va propiciar poder
abordar gaires qüestions més enllà de les inevitables per anar tirant: retribucions anuals, trasllat a Catalunya d’algun
acord d’àmbit estatal i poc més. Continuen pendents d’abordar qüestions de caràcter estructural i de futur que cada
cop són més inajornables, així com la recuperació de tots els drets arrabassats durant la crisi passada.

Anem tard, doncs, en moltes qüestions i cal començar a treballar de manera urgent. Per això, CCOO ja hem demanat
la convocatòria immediata de la Mesa General de Negociació de l’Empleat Públic de la Generalitat, per abordar, d’entrada:

• Retribucions del 2021.
  • Compliment de l’acord d’11 de desembre del 2018 i retorn de la paga del 2014 i del 50 % del complement de productivitat.
  • Oferta pública d’ocupació.

Pel que fa al full de ruta del nou Govern en matèria de funció pública, tenim la referència de l’acord per la investidura entre ERC i JxCat, que és massa poc detallat i la reunió de presentació del nou secretari d’Administració i Funció Pública i de la directora General de Funció Pública, en què ens van mostrar les seves bones intencions. Però com que no vivim de bones intencions, esperem la convocatòria de la Mesa General i altres àmbits d’interlocució per començar a treballar amb el doble objectiu de millorar la prestació de serveis a la ciutadania mitjançant una bona funció pública catalana i les condicions de treball d’una plantilla que ha estat a l’altura de les necessitats de la nostra societat en moments molt durs.

Ens espera, doncs, una potent negociació col·lectiva per abordar diversos temes, com els següents:

• Fi de l’alt nivell de temporalitat a l’Administració de la Generalitat, com explicarem en un apartat específic.
  • Recuperació dels drets arrabassats l’any 2012 encara pendents: fons d’acció social, productivitat, ajuts de menjador, tres dies d’assumptes personals, aportacions al pla de pensions, 35 hores…
  • Aconseguir que els plans d’igualtat compleixin el seu objectiu
  • Digitalització de l’Administració i teletreball.
  • Actualització dels acords de condicions de treball i salut laboral, signats ja fa quinze anys.
  • Pla de desplaçament d’empresa de la Generalitat.
  • Creació d’un òrgan extrajudicial de resolució de conflictes.
  • Millorar les condicions per a la realització de les funcions sindicals.
  • Elaboració de la llei catalana de la funció pública de les administracions catalanes, tal com encomanava al Govern la disposició final segona del Decret llei 1/1997, que refonia els preceptes legals en matèria de funció pública. CCOO fa molts anys que la reclamem. No es pot entendre que no s’hagi abordat a Catalunya una regulació pròpia de la funció pública (és l’única comunitat autònoma que no en té).

Feu clic per llegir l’informe “Nou govern, noves expectatives per a la funció pública?”