Un 8-M que va omplir els carrers de feminisme

En aquest Consell Nacional també hem destacat els actes reivindicatius del 8-M i la gran manifestació, que van tornar a posar damunt de la taula l’important impacte del moviment feminista en la societat per als avenços cap a la igualtat real.

El sindicat, amb els diferents actes al territori, la visibilització a moltíssimes empreses al voltant del 8-M i els actes centrals del mateix dia, va ser un referent de les reivindicacions del treball en les jornades reivindicatives feministes. Hem analitzat els reptes dels plans d’igualtat, hem debatut sobre les mesures contra les violències masclistes, hem parlat sobre corresponsabilitat i sobre història del feminisme, i hem incorporat un cicle de debats sobre els usos dels temps (“Treballar menys, repartir els treballs i viure millor”), amb motiu del centenari de l’assassinat de Salvador Seguí, com a referent de la vaga de La Canadenca i la conquesta de les 8 hores de jornada laboral. Un debat que, sens dubte, té un clar biaix de gènere.

A més, el sindicat té l’obligació de donar resposta a un dret sindical conquerit amb els reglaments que desenvolupen la llei del 2019 de plans d’igualtat, en què ens reconeixen el dret de negociació a les empreses sense representació sindical. La tasca és ingent: més de 6.000 empreses a Catalunya tenen l’obligació de tenir un pla d’igualtat i, avui dia, poc més de 1.000 tenen registrats i/o presentats a registre aquests plans.

El sindicat, amb l’estructura actual per negociar els plans d’igualtat, no té prou recursos per donar resposta al 100 % de les necessitats. Les administracions han de reforçar els recursos per donar plenes garanties a la participació dels treballadors i treballadores en aquests processos. Hem de ser conscients, però, que es poden plantejar una modificació reglamentària que canviï aquest dret sindical per donar cobertura a les empreses amb comissions ad hoc, sabent el que això significaria quant a falta de participació real i efectiva dels treballadors i treballadores en les negociacions dels plans d’igualtat.

D’una mostra dels plans d’igualtat registrats al REGCON, com a CCOO, participem en la negociació d’un 25 %. Actualment, a les nostres bases de dades hi ha 1.408 empreses sense representació. Des del 2020 tenim formats més de 500 delegats i delegades en plans d’igualtat, i a les estructures del sindicat hi ha més de 1.000 sindicalistes amb dedicació total i/o parcial. Aquestes dades són un punt de referència que treballarem amb totes les organitzacions de manera desagregada i fixarem objectius en cada àmbit. En el context del 8-M vam presentar a l’opinió pública l’informe “8 de Març: l’impacte d’un any de reforma laboral i una primera anàlisi sobre plans d’igualtat“, que contextualitza què està passant tant qualitativament com quantitativament amb aquests plans.

LLEGIU AQUÍ LES ACTIVITATS I EL MANIFEST DEL 8-M D’ENGUANY