Els pressupostos de la Generalitat, a les portes de tramitació

Informe al CN del 4 de setembre del 2023

Una de les conseqüències de l’avançament electoral és el retard dels treballs de preparació pressupostària, tant a escala de l’Estat com de les comunitats autònomes. Sembla que el Govern estatal ha decidit aprovar una pròrroga pressupostària que hauria de preveure la pròrroga de la regla del sostre de despesa pressupostària a les comunitats autònomes, que és la base imprescindible per iniciar els treballs a Catalunya i a la resta de territoris.

Una pròrroga, encara que sigui temporal, de la regla de despesa permet començar les negociacions pressupostàries del Govern, per a cada departament de la Generalitat, però, sobretot, permet saber les prioritats de despesa per seguir incrementant els recursos a la protecció social, la salut i l’educació, principalment. També serveix per mantenir l’agenda d’inversions per reindustrialitzar el país de manera sostenible, verda i digital, i per impulsar l’economia circular i el canvi de model turístic, tal com està compromès al Compromís Nacional per un Turisme Responsable. Les polítiques de formació professional, d’ocupació, d’igualtat i de prevenció de riscos al treball són també una prioritat del sindicat per a aquests pressupostos.

El sindicat exigirà al Govern reeditar l’acord social en els pressupostos, en el marc del Consell del Diàleg Social, tal com vam fer l’any passat. Ho farem des de l’anàlisi i l’avaluació del seguiment de les partides pressupostàries acordades i amb la perspectiva dels acords estratègics als quals hem arribat en diferents àmbits, com l’RGC i l’IRSC, el PNI, al Consell rector de l’FPiQ en matèria de formació professional, al SOC amb la llei de desplegament territorial o amb l’Acord sectorial de bases per a la construcció d’un sistema de serveis socials propi de Catalunya i l’acord sobre tarifes i increments salarials al sector.

Els objectius del sindicat han de preveure que s’incrementi novament l’IRSC, desplegar més àmpliament l’RGC i la seva compatibilitat amb les rendes del treball, incrementar les partides d’atenció primària del sistema de salut i destinar més recursos per al sector educatiu. També volem que s’estenguin els compromisos amb les polítiques actives d’ocupació i de formació professional, es garanteixin les inversions compromeses al PNI i es defineixin partides per al Compromís Nacional  per un Turisme Responsable. Cal desplegar l’acord de bases per al sector de serveis socials, impulsar un acord sobre les clàusules socials i la desindexació salarial de la contractació pública per garantir la plena efectivitat de la negociació col·lectiva als treballadors i treballadores de sectors i empreses afectades, incrementar el parc públic d’habitatge social per donar resposta a una necessitat central de la ciutadania i que es destinin més inversions al transport públic, especialment a rodalies, per resoldre definitivament el traspàs de les transferències a la Generalitat.