Maja Server destaca també la necessitat de recolzar la Llei Europea de Llibertat dels Mitjans de Comunicació (EMFA) per augmentar la transparència sobre la propietat dels mitjans, regular el finançament rebut per governs i garantir la independència dels reguladors estatals i del Consell Europeu de Serveis de Mitjans de Comunicació

La presidenta de la EFJ, la croata Maja Server va exigir el passat cap de setmana a Barcelona al Govern de l’Estat que es reactivi la transposició de la Directiva del Copyright per a que els i les periodistes cobrin allò que els pertoca segons la legislació europea, amb l’aplicació actual del reial decret que va posar en marxa el titular de Cultura, el ministre Iceta, està promovent que els editors cobrin aquest copyright dels grans cercadors i no distribueixin la part adequada amb els i les creadores i autores de les noticies.

Server que participà aquest passat cap de setmana a l’Assemblea General Estatal de l’Agrupació de Periodistes de la Federació de Serveis a la Ciutadania de Comissions Obreres (FSC-CCOO) celebrada a Barcelona va advertir que si no es procedeix a la correcta transposició de la Directiva 790/2019 la EFJ haurà de recórrer a les institucions europees per sol·licitar sancions al govern espanyol.

A la seva intervenció la presidenta de la EFJ va destacar també la necessitat de recolzar la Llei Europea de Llibertat dels Mitjans de Comunicació (EMFA) ja que és l’instrument de lluita efectiva contra “les amenaces actuals a la llibertat i el pluralisme dels mitjans de comunicació que junt a l’augment de la desinformació mostren que la Comissió Europea tenia raó al proposar aquesta regulació”. “El periodisme és un be públic i quan el lliure mercat ja no pot sostenir un periodisme de qualitat l’estat ha de ser garant de la supervivència d’aquest be”.

En aquest sentit la EFJ mostra satisfacció que a l’estat espanyol s’hagi aconseguit, encara que amb quaranta anys de retard, la regulació del secret profesional. Sobre aquest fet també va parlar el Secretari de Comunicació de la FSC-CCOO, Lucho Palazzo, que va recordar que el passat divendres la mesa del congrés dels diputats ratificà la Llei Orgànica de Protecció del Secret Profesional del Periodisme, després de l’acord aconseguit amb l’Agrupació de Periodistes de FSC-CCOO, UGT, FAPE i la FeSP amb el govern estatal.

A la mateixa trobada Maja Server també va voler destacar que a l’estat espanyol encara ens trobem amb agressions a periodistes i destacà que noves revelacions sobre programes espia, demandes abusives i multes discriminatòries menystenen la llibertat dels mitjans de comunicació. En aquest sentit va intervenir també Gonzalo Plata, Secretari de Comunicació de CCOO de Catalunya qui recordà que dels 18 casos que s’han produït a l’estat espanyol 6 han estat a Catalunya. En la jornada es va presentar el projecte Mapping Media Freedom, que recull les agressions a la llibertat de premsa a Europa i que es pot consultar a https://www.mapmf.org/explorer?q=spain&f.country=Spain