La concentració d’Avanza Baix i Monbús Julià que va culminar ahir a l’Ajuntament de Barcelona va més enllà d’unes reivindicacions laborals

Ahir, 11 d’abril de 2023, els treballadors i treballadores de les empreses de transport públic de viatgers Avanza Baix i Monbús Julià van ajuntar forces amb una aturada de 24 hores i van fer una marxa des de Plaça Cerdà fins a l’Ajuntament de Barcelona, a la Plaça Sant Jaume. Allí van ser rebuts pel regidor Jordi Martí i la regidora Laia Bonet, que es van comprometre a donar sortida a les reivindicacions legítimes que les persones treballadores i els sindicats estem  exposant els darrers mesos a les concentracions.

El conflicte laboral va més enllà d’un problema a Avanza Baix i Monbús Julià. Va de la desprofessionalització i la precarització del sector del transport públic de viatgers que s’estén cada vegada més amb el sistema de contractació a la baixa que propicia l’AMB, molt lluny d’estar a l’alçada d’un servei bàsic i indispensable per la ciutadania.

Des de CCOO creiem que una empresa, i menys una que estigui emparada per un concurs públic, no pot aplicar una doble escala salarial. Les diferents contractacions que es fan a una mateixa empresa no poden suposar diferents condicions de treball per una mateixa feina. A més, a Monbús Julià s’estan fent cessions il·legals de treballadors i s’ha donat el cas que un mateix treballador ha fet doble torn a diferents empreses amb diferents convenis d’aplicació.

La pèrdua de drets laborals bàsics ha estat una constant en aquestes empreses. A més, la manca de qualitat del servei a la ciutadania s’ha fet molt evident ja que no es compleixen el total d’expedicions i els vehicles estan en males condicions i amb falta de manteniment i tenen una mitjana d’antiguitat de catorze anys.