Els treballadors i treballadores de Barça TV demanen unes condicions salarials i laborals dignes

El col·lectiu de treballadors i treballadores de Barça TV ha dit que ja n’hi ha prou! Volen manifestar el més enèrgic rebuig per la manera que són tractats per part de l’empresa. Les persones treballadores tenen altes capacitacions, però, per contra, tenen sous de mileurista. Treballen amb total flexibilitat de dilluns a diumenge, festius inclosos. Fan hores extres no remunerades, viatgen allà on se’ls necessita, adapten el seu horari d’avui per demà a les necessitats del canal i del FC Barcelona.

Barça TV ja va néixer de forma externalitzada el 1999. Sempre han depès d’una empresa que el FC Barcelona contractava per gestionar el canal. Des del 2015 en què Telefònica es va fer càrrec de la producció de Barça TV i del seu personal, només han fet que perdre condicions laborals i salarials. Cada nova incorporació a la plantilla ho fa amb pitjors contractes, ja sigui pel salari base, per la categoria professional, per la falta d’especificació del lloc de feina que ha de cobrir, etc.

TBS, l’empresa del grup Telefònica que gestionava Barça TV, va implementar algunes millores per a la plantilla d’un altra producció del grup, les quals no es van aplicar a Barça TV. El juliol del 2020 Telefònica decideix crear TBSC (Telefònica Broadcast Services Catalunya Barcelona Producciones SLU), empresa conformada només per la plantilla de Barça TV i amb el club com a únic client. D’aquesta forma se’ns va aïllar de la resta de l’empresa i de possibles millores col·lectives.

En aquest període la plantilla ha perdut un 22,8 % de poder adquisitiu. Els baixos salaris han provocat que gent molt qualificada, tot i estimar la seva feina, hagin hagut de buscar-ne d’altres per poder arribar a final de mes o, fins i tot, han acabat marxant. En els darrers mesos, 10 companys dels 89 que conforma la plantilla, s’han vist obligats a marxar. Aquesta baixa retribució també esdevé un problema a l’hora de contractar nous treballadors i treballadores, ja que els candidats o candidates amb la formació necessària no acostumen a acceptar la feina amb les condicions actuals. En molts casos, els que queden, a més d’afrontar la feina normal, han d’assumir la formació de les noves incorporacions (amb el perjudici de la mateixa producció), i sense cap contrapartida.

Cada dia la plantilla de Barça TV és més pobra. Viu preocupada, treballant sota mínims, sense tot el material necessari i envellit per falta de renovació. Fins i tot, han hagut d’avançar calés de la mateixa butxaca per afrontar despeses de feina. I suportem una gran pressió. Consideren que aquesta manera de fer no és pròpia d’una empresa amb els valors de Telefònica, ni d’un club amb el nivell d’excel·lència del FC Barcelona. És de justícia que el personal i el canal de televisió del club mereixen un tracte diferent.

Finalment, el desembre de 2021, Telefònica es va avenir a negociar. Però passat aquest estiu, i a causa d’ignorar els nostres reiterats correus, ens hem vist obligats a portar el cas al Tribunal Laboral de Catalunya per pactar un calendari mínim de negociació.

De moment aquestes negociacions no avancen en la bona direcció. És per tot això, que el comitè d’empresa ha acordat amb els companys i companyes un calendari de mobilitzacions, amb la ferma voluntat de redreçar la situació i aconseguir allò que creuen que és digne i just. Si a les pròximes reunions de negociació la patronal continua enrocada en les seves posicions de mínims, la conflictivitat laboral està servida.