Denunciem que la Generalitat no està aplicant polítiques de feminització reals a bombers

Considerem que les mesures que proposa el Departament d’Interior són superficials i insuficients

El passat dia 20 el conseller Elena i la seva assessora en Polítiques de Seguretat i Perspectiva de Gènere van presentar en un acte al parc de bombers i bomberes Santa Coloma de Gramenet un conjunt de mesures per a la feminització del cos. A CCOO som conscients que només el 2,5 % de la plantilla són dones i que això és una anomalia que no respon a la representació social, raó per la qual, de la mateixa manera que altres professions masculinitzades fa  temps que avancen en termes d’igualtat i equitat, el Cos de Bombers també ha de fer accions decidides i fermes.

CCOO participem dels plans d’igualtat al Cos de Bombers i de fet volem valorar que les millors gestores que han gestionat el Cos de Bombers han estat dones. Al contrari denunciem que actualment entre els comandaments del cos no hi ha cap dona amb càrrec rellevant. I per això ens provoca sorpresa l’acte realitzat sobre aquesta suposada feminització, que obeeix més un acte d’imatge que no pas a una voluntat real de canviar les coses. De fet, l’acte es va realitzar sense comptar amb cap de les parts que hem de participar activament a les mesures que diuen que es volen impulsar.

Des de CCOO denunciem que durant tota la negociació en la Comissió d’Igualtat ha pesat més el biaix masclista de l’Administració que els anhels d’igualtat de la part social. De fet, a l’estudi d’adequació de les proves físiques que va presentar el director general i la Subdirecció General de Recursos Humans es mantenen proves com la de pressió -press- de banca, sense tenir en compte cap de les propostes substitutives o adaptatòries que bomberes expertes en la matèria havien presentat. Tampoc no s’han pogut modificar les proves d’ofici, introduïdes recentment, i que castiguen de manera especial a les dones. El conseller, la Direcció General i la seva assessora en Polítiques de Seguretat i Perspectiva de Gènere han presentat una proposta de reestructuració de la Direcció General i no han creat una estructura orgànica a la DGPEIS que vetlli i garanteixi la igualtat i equitat del Cos de Bombers, infringint fins i tot la mateixa llei d’igualtat. Altres exemples de tot plegat són la incorporació el passat mes de setembre de 20.000 nous uniformes de bombers, sense que cap tingués la talla adaptada a les bomberes. Igualment, s’han fet reformes de parcs nous sense perspectiva de gènere, han previst vestidors i lavabos per només dos o quatre bomberes en el millor dels casos; tampoc no hi ha zones de descans habilitades ni tenim prou EPI adaptats a les dones. A tot això afegim el deficient manteniment d’equips i vehicles, que entre altres, va provocar un accident greu a una bombera que va sortir projectada d’un camió, ja que no funcionaven els sistemes de retenció.