28 d’abril, Dia Internacional de la Salut i la Seguretat en el Treball

#28AbrilStopCOVID19

Des de 1996 el moviment sindical mundial, i per tant també CCOO de Catalunya, va instaurar el 28 d’abril com a Jornada Internacional de Commemoració dels Treballadors Morts i Lesionats, per així honrar la memòria de les víctimes d’accidents de treball i malalties professionals. Des del 2003 l’Organització Internacional del Treball (OIT) va aprovar que el 28 d’abril se celebrés el Dia Internacional de la Salut i la Seguretat  en Treball.

Anualment, i com a part de les accions del 28 d’abril, CCOO de Catalunya elabora un balanç de situació de la salut al treball. Habitualment hem fet una comparativa de les dades de sinistralitat de l’any anterior amb les dades d’altres anys. Però enguany, tant a Catalunya, a Espanya, a Europa, com a escala mundial estem patint la pandèmia de la COVID-19, amb un impacte terrible sobre el món del treball i sobre la salut de les persones treballadores. Les víctimes per coronavirus a Catalunya i a data de 21/04/2020 són 44.793 persones que han patit o pateixen la malaltia, i 8.845 han mort amb la COVID-19 o com a sospitoses (1). Indubtablement entre aquestes víctimes hi ha milers de treballadors i treballadores afectats.

No podem passar per alt les deficiències en la prevenció de riscos que hem pogut veure des de l’inici d’aquesta crisi, en la qual moltes empreses han aprofitat la situació per intentar evitar d’aplicar mesures organitzatives i higièniques, allà on sí que era possible, recorrent a l’argument de falta d’equips de protecció individual per no fer front a la seva responsabilitat en la protecció de la salut de les persones treballadores, i en la qual els serveis de prevenció, especialment els aliens, han estat els grans absents.

Feu clic per veure: