CCOO signa el conveni col·lectiu del comerç del tèxtil de Barcelona, que avança en drets i condicions laborals

El passat 23 de setembre

El 23 de setembre CCOO hem signat el Conveni col•lectiu de treball per al sector del comerç del tèxtil de Barcelona per als anys 2019-2021. CCOO valorem de manera molt positiva l’acord, ja que avancem en drets socials, en mecanismes d’intervenció sindical i complim amb els objectius fixats, en matèria salarial, pactats en l’Acord per a l’Ocupació i la Negociació Col·lectiva (AENC).

Les principals novetats són les següents:
Durada: 3 anys (2019-2021).
Llenguatge: utilització de llenguatge inclusiu i redacció dels llocs de treball en masculí i femení.
Formació i promoció professional: s’introdueix un nou paràgraf que dona eines per poder negociar, en l’àmbit de l’empresa, tots els aspectes relacionats amb la formació contínua.
Jornada laboral: quan es pacti la distribució irregular de la jornada, la jornada màxima diària no podrà excedir de 9 hores i 30 minuts (abans 10 hores).
Festius d’obertura autoritzada: es modifica redactat, ja que en el redactat anterior s’establia que la compensació per treballar festius es percebia quan es treballaven a jornada completa. Ara es rectifica (quan es treballi) i es fa referència als festius autoritzats per l’autoritat competent (no solament els autoritzats per la Generalitat), ja que teníem problemes amb els festius que fixaven els ajuntaments.
Excessos de jornada: s’estableix que els excessos de jornada es compensaran/gaudiran en dies complets.
Registre de la jornada: es recull un paràgraf que regula el registre de la jornada.
Adaptació de la durada i distribució de la jornada de treball: s’estableix el dret per determinats col·lectius com a parella monoparental, dona víctima de violència de gènere, famílies nombroses, famílies amb fill o fills amb discapacitat, física, psíquica o sensorial, famílies que tinguin al seu càrrec a un menor o a un major dependent i famílies que tinguin al seu càrrec a un/a fill/a malalt/a.
Vacances: el personal amb el contracte suspès per naixement (maternitat i paternitat) podrà unir les vacances a aquest període de suspensió contractual o al successiu període d’acumulació de la lactància, en cas de fer ús d’aquest dret.
Permisos retribuïts: es millora la seva redacció iniciant-se el primer dia laborable següent al fet causant en aquells casos en els quals aquest fet succeís en dia no laborable.
Parelles de fet: s’estableix nou redactat que suposa ple reconeixement per al gaudi de tots els permisos retribuïts.
Permisos no retribuïts: s’estableix un nou permís per a adopció o acolliment.
Contracte a temps parcial: s’estableix el mínim de 10 hores (abans no hi havia) i la prioritat dels contractes a temps parcial de passar a temps complet abans que es realitzin noves contractacions.
Contractació de persones amb diversitat funcional: esment a la prioritat de contractació del 2% sobre les mesures alternatives.
Grups professionals: desapareixen nivells retributius baixos integrant-se en altres superiors. “Aprenent/a de conveni” s’integra en “ajudant de segona”, “aspirant administratiu de segona” s’integra en la d’“aspirant administratiu” i “aspirant de caixa” s’integra en “auxiliar de caixa de segona”.
Increment salarial: un increment del 2,2% per a cada any de vigència.
Garantia salarial: per garantir retribucions de 14.000 euros bruts anuals a la vigència del conveni.
Règim d’inaplicació de condicions: millorem la llei creant instruments per a la intervenció sindical.
Solució de conflictes col·lectius: s’introdueix nou redactat i es fa referència a totes les comissions tècniques del Tribunal Laboral de Catalunya (TLC).
Subcontractació: avancem en la línia d’impedir l’aplicació de convenis que empitjoren les condicions dels convenis sectorials.
Comissió de treball: s’estableix per negociar i acordar mesures específiques per prevenir l’assetjament sexual o per raó de sexe i moral; així com protocols separats en l’àmbit de les empreses. També s’acorda establir protocol per a la protecció de les treballadores víctimes de la violència de gènere.
Comunicació de faltes greus: s’estableix l’obligatorietat de comunicar-les a la representació legal de les persones treballadores.
S’estableixen nous redactats sobre les següents matèries: Gestió de la diversitat d’origen, Responsabilitat Social Corporativa, Igualtat col·lectiu LGTBI, Gestió mediambiental, Dret de les persones treballadores a la intimitat en relació amb l’entorn digital i la desconnexió digital i Foment de la contractació indefinida.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 25 de setembre de 2019