CCOO reclama mesures antimonopoli a reguladors i supervisors en l’OPA de BBVA al Sabadell, i reitera la seva exigència de garanties laborals per a les plantilles

Davant el llançament d’OPA hostil del BBVA sobre el Banc Sabadell, que genera incerteses més grans que l’escenari de fusió, des de CCOO de Catalunya expressem la nostra profunda preocupació i requerim a supervisors i reguladors que passin de les paraules als fets amb mesures antitrust davant una possible nova onada de concentració del sector. Des de CCOO, a més, reiterem la nostra exigència de plenes garanties laborals i d’ocupació per a la plantilla de tots dos bancs.

Per a CCOO, aquesta OPA hostil té implicacions addicionals i més preocupants respecte del que hagués suposat una fusió acordada. Lluny de ser l’última concentració del període anterior, pot ser la primera d’una nova etapa de concentracions, impulsada per l’exuberància dels beneficis, que augmentaria els problemes de competència, cohesió territorial i exclusió financera.

Des del sindicat es recorda que el procés de reestructuració del sector després de la crisi de 2008, amb un ajust del 44 % de l’ocupació i el 61 % de les oficines, no sols ha tingut implicacions en termes d’ogolopoli i de servei, sinó greus conseqüències en les condicions laborals de les plantilles, amb un insostenible empitjorament del clima laboral, amb molta major pressió comercial i càrrega de treball.

Un procés de reestructuració que, convé recordar, ha elevat a aquests grans bancs amb una ingent transferència de fons públics (en el cas de BBVA, Catalunya Caixa va requerir més de 12.000 milions d’euros per a la seva viabilitat i UNNIM gairebé 3.000).

Per això, davant aquest anunci i en cas que l’OPA finalment fructifiqui, CCOO exigeix:

— Mesures a càrrec dels reguladors i supervisors del sector financer, orientades a garantir que aquest tipus d’operacions no aguditzin encara més els problemes derivats de la concentració, exclusió i falta de competència, amb regulacions que garanteixin la inclusió financera, el crèdit a l’economia i una millor remuneració de l’estalvi.

— Un acord laboral que protegeixi les condicions i l’ús de les dues plantilles, amb:

· Garanties d’ocupació.

· Mecanismes de relleu generacional amb sortides voluntàries i creació d’ocupació.

· Preservació i millora de les condicions salarials i laborals.

· Projecte d’empresa amb viabilitat futura.

— Que es doni una sortida justa a la negociació del conveni col·lectiu sectorial, d’acord amb els excel·lents resultats del sector.

CCOO, en definitiva, en cas que finalment l’operació tirés endavant, exigiria amb encara més fermesa que es fes amb garanties laborals concretes i pactades per escrit, al mateix temps que emplacem els supervisors i reguladors perquè passin de les declaracions als fets, i adoptin mesures antimonopoli de present i de futur, perquè aquest tipus d’operacions no aguditzin encara més l’impacte per a la societat, la clientela i les plantilles dels processos de concentració, manca de competència i empitjorament del clima laboral.

Escolta aquí la valoració de Ramón González, secretari general de la Federació de Serveis de CCOO de Catalunya