CCOO organitza una jornada per analitzar reptes i oportunitats de la Formació Professional al Baix Llobregat

L’FP: un dels grans vectors del canvi de model productiu

CCOO organitza una jornada sobre reptes i oportunitats de la Formació Professional (FP). L’acte, amb sessió de matí i tarda, tindrà lloc el proper dijous, 17 de novembre, a la seu comarcal de CCOO de Cornellà de Llobregat.

Elvira Vidal, de CCOO Educació del Baix Llobregat, farà una salutació inicial i donarà pas a una ponència inaugural a càrrec de Fabián Mohedano, president del Consell de Formació i Qualificació Professional de Catalunya. Posteriorment tindrà lloc una ponència acadèmica a càrrec de Xavier M. Celorrio, professor de sociologia de l’Educació de l’UB. Aquest compartirà una taula debat posterior amb Xavier Pérez, professor i responsable d’FP de CCOO Catalunya, Marta Carranza, secretària del consell municipal de l’FP de Barcelona. Serà presentada per Rodri Plaza, responsable d’FP de la Federación Estatal de Enseñanza de CCOO.

Posteriorment hi ha haurà una altra taula debat sobre la visió del territori amb Pilar Eslava, Tinenta d’Alcalde del Prat de Llobregat, Lourdes Borrell, consellera de desenvolupament econòmic i estratègic del Consell Comarcal del Baix Llobregat, Rosa Fiol, vicepresidenta d’AEBALL, Albert Rodríguez, secretari de socioeconomia i polítiques públiques de CCOO del Baix Llobregat, moderada per Ricard Bellera, secretari de Treball i Economia de CCOO de Catalunya. El secretari general de CCOO de Baix Llobregat, Alt Penedès, Anoia i Garraf, Josep M. Romero, farà la cloenda de la sessió de matí

A la tarda hi haurà una ponència sobre trajectòries educatives i desigualtats, a càrrec d’Aina Tarabini, doctora en sociologia de l’UB i investigadora. Aquesta també participarà a una taula debat amb Sergio Ordóñez, responsable d’FP de CCOO Educació del Baix Llobregat, Immaculada Font, professora i directora de l’lNS Antoni Algueró de Sant Just Desvern i Enric Sorribes, professor d’FP a l’Institut Illa dels Banyols del Prat de Llobregat. Serà moderada i presentada per Dolors Vique, pedagoga i educadora social.

Farà la cloenda de la jornada Teresa Esperabé, secretària general Federació Educació CCOO de Catalunya.

Amb aquesta jornada CCOO té com a objectiu fer un debat amb diferents actors i persones expertes sobre els reptes i oportunitats de l’FP, com un dels vectors de canvi per transformar el nostre model productiu en un context de canvis accelerats a nivell social i econòmic.

El sindicat aposta per la formació al llarg de la vida i l’FP es constitueix en un element clau per avançar en una societat cohesionada on les persones joves passin de ser “la generació millor preparada” a gaudir d’una feina digna i d’oportunitats per poder emancipar-se, en la línia del que està impulsant la recent reforma laboral.

CCOO es mostra molt crítica amb una planificació formativa que comporta estudiar a aules amb sobre ràtios excessives i un èxode, especialment greu al Baix Llobregat, que incrementa el risc d’abandonament escolar prematur. Milers de joves no han pogut accedir a la seva primera opció formativa i es veuen obligats/ades a desplaçar-se fora de la comarca.

Als espais de concertació social territorials cal continuar construint un model de governança compartida pels agents socials i econòmics. CCOO proposa avançar en una oferta formativa que prioritzi les necessitats del nostre mercat de treball sobre Industria 4.0, transformació energètica, turisme connectat al patrimoni, cultura, millora del sector terciari amb serveis de qualitat (comerç i hostaleria) i desenvolupar una economia de les cures (dependència i atenció sociosanitària). Aquest sectors poden esdevenir grans generadors d’ocupació i dignificar moltes de les actuals condicions de treball..

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
16 de novembre de 2022