CCOO Lleida presenta a Pere Macias, coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, l’estudi tècnic ferroviari elaborat pel sindicat sobre el nucli de rodalies de Lleida i l’insta perquè l’inclogui al Pla de rodalies de Catalunya

— El sindicat li ha explicat detalladament el projecte de CCOO “Rodalies de Lleida, un tren per a la classe treballadora” que donaria cobertura a una població beneficiària directa de més de 275.000 persones.

— CCOO de Lleida manifesta que es pot reduir entre 5 i 7 minuts el temps de viatge en tots els trens que circulen actualment a la línia Lleida – Cervera -Manresa en qüestió de dies.

— El sindicat exposa que, transitòriament, Renfe pot realitzar, en qüestió de mesos, els 12 serveis anunciats per la Generalitat de Catalunya a la línia Lleida-Manresa per a l’any 2024, ja que actualment és l’únic operador que disposa del personal i el material adequats.

— CCOO de Lleida considera totalment insuficient que en el projecte del Departament de Territori només s’incrementi un únic servei a la línia de Lleida-Montblanc i inconcebible que a la línia de Lleida-Montsó únicament continuïn havent-hi 3 circulacions, i cap no tingui parada a Almacelles i Raimat.

— El sindicat especifica els punts d’actuació prioritaris a les infraestructures ferroviàries de l’àrea d’influència de Lleida: passos a nivell, bloquejos, comunicacions i limitacions temporals de velocitat.

La secretària general de CCOO de Lleida, Cristina Rodríguez, i el secretari general del Sector Ferroviari de CCOO de Lleida, Alberto Puivecino, han mantingut una reunió avui a Barcelona amb el coordinador del Pla de rodalies de Catalunya, Pere Macias, per tractar aspectes tècnics per implantar el nucli de rodalies de Lleida.

Els representants sindicals li han explicat, detalladament, al coordinador, el projecte i l’estudi elaborat per CCOO “Rodalies de Lleida, un tren per a la classe treballadora”, en el qual estan establertes amb fonaments tècnics, propostes concretes en matèria d’horaris, nombre de serveis, tipus de trens i actuacions específiques per a cadascuna de les quatre línies, a més de la coordinació d’horaris amb els trens d’alta velocitat, que compondrien el nucli ferroviari de les rodalies de Lleida.

En primer lloc, li han exposat que es poden reduir immediatament els temps de viatge a la línia de Lleida-Manresa a tots els trens, cosa que suposaria un estalvi de temps

entre 5 i 7 minuts. Amb les actuacions realitzades a les infraestructures del tram Mollerussa-Lleida s’han eliminat les limitacions temporals de velocitat existents, que permetrien, a dia d’avui, la reducció del temps de viatge de tots els trens que hi circulen. Aquesta reducció comportaria que el trajecte Mollerussa-Lleida es realitzés únicament en 15 minuts i significaria un benefici immediat per a tots els usuaris.

Segonament li han exposat que a la línia R12 es poden posar en servei, en qüestió de mesos, al trajecte Lleida-Manresa, les 12 circulacions per sentit anunciades pel conseller per a l’any 2024. Com que la posada en servei està prevista per d’aquí a quatre anys, que es podrien demorar en el temps o no arribar a executar-se, com ha passat amb infinitat de projectes ferroviaris, es pot determinar que sigui Renfe l’operador ferroviari que presti aquest servei, ja que actualment és l’únic que disposa del personal i el material adequats.

A l’actualitat Renfe ja disposa d’unitats de les sèries 463, 464 i 447 reformades, que són accessibles i resultarien adequades per a la prestació de servei a la línia i, a més, compta amb excel•lents professionals amb un alt grau d’experiència, de manera que es podrien posar en servei les 12 circulacions immediatament.

Cal recordar que l’any 2013 la Generalitat de Catalunya i Renfe van acordar la creació dels nuclis de rodalies de Lleida, Girona i Tarragona. A principis del 2014 es van posar en funcionament els nuclis de Girona i Tarragona, i la creació del nucli de Lleida va quedar postergada fins a l’actualitat. Per tot això, el sindicat no entendria que es demorés l’inici de les circulacions com a mínim fins a l’any 2024 i es tornés a condemnar el territori a comptar únicament amb els serveis insuficients que es presten en l’actualitat, i que no s’han incrementat des del segle passat.

En tercer lloc, pel que fa a les línies R13 i R14 li han explicat que el sindicat considera incomprensible que al projecte presentat per la Generalitat de Catalunya, a la línia Lleida – les Borges Blanques – Montblanc només s’hi incrementi un únic servei, actualment només n’hi ha 5 amb horaris inadequats per a les necessitats de mobilitat obligada. Li han explicat detalladament que en el projecte elaborat pel sindicat, tenint en compte aspectes tècnics com les estacions d’encreuament, la banda de manteniment i la xarxa de circulacions, entre altres, s’estableix que hi hauria d’haver, almenys, 8 circulacions per sentit per atendre les necessitats de la població.

En els mateixos termes li han explicat que resulta inconcebible que a la línia Lleida – Almacelles – Montsó no es prevegi cap servei nou, tot i que en l’actualitat només hi ha 3 circulacions i cap no té parada a Almacelles ni Raimat. El projecte de CCOO considera que s’haurien d’incloure les esmentades parades i estableix un mínim de 7 circulacions per sentit.

Cal recordar que l’estudi del sindicat estima una població beneficiària directa de més de 275.000 persones en el conjunt de les 4 línies proposades.

Lleida 138.144 habitants

Sense comptabilitzar la població de la ciutat de Lleida:

La línia Lleida-Balaguer 24.353 habitants
La línia Lleida-Cervera 51.339 habitants
La línia Lleida-Montblanc 24.917 habitants
La línia Lleida-Montsó 38.901 habitants

En quart lloc, en referència als punts d’actuació prioritaris a les infraestructures de l’àrea d’influència de Lleida, els representants sindicals li han assenyalat:

— L’eliminació dels passos a nivell situats dins del nucli de les poblacions de més de 5.000 habitants.
— L’eliminació de les limitacions temporals de velocitat que hi ha en el tram Lleida-Montsó.
— La substitució dels bloquejos telefònics que hi ha entre Lleida-Balaguer i Lleida-Bell-lloc per bloquejos d’alliberament automàtic en via única amb CTC (BLAU).
— La instal•lació de comunicació tren-terra en els trajectes de la línia Lleida-Manresa que actualment es troben sense cobertura.

Finalment, el sindicat li ha dit que tot l’anteriorment exposat està reflectit al projecte elaborat per CCOO “Rodalies de Lleida, un tren per a la classe treballadora”. Un projecte elaborat amb fonaments tècnics, propostes concretes en matèria d’horaris, nombre de serveis, tipus trens i actuacions específiques per a cadascuna de les quatre línies i coordinació d’horaris amb els trens d’alta velocitat, i que compondrien el nucli ferroviari de les rodalies de Lleida.

Així mateix li han manifestat que aquest projecte s’ha elaborat perquè cap població que compti amb infraestructura ferroviària a l’àrea d’influència de Lleida es quedi enrere pel que fa a la mobilitat per ferrocarril com a mitjà de transport vertebrador del territori, sostenible i segur, i del qual Lleida continua estant notablement discriminada respecte de la resta de capitals de Catalunya.

La reunió ha resultat altament positiva, i s’ha valorat la possibilitat de mantenir reunions periòdiques, amb l’objectiu que el projecte de CCOO sigui inclòs íntegrament en el Projecte de rodalies de Catalunya, i s’hi recullin tots els termes i condicions establertes en aquest projecte.

CCOO de Lleida vol manifestar que continuarà treballant perquè l’àrea d’influència de Lleida tingui uns serveis ferroviaris dignes, en unes infraestructures que ja tenim i que actualment estan infrautilitzades, i que atenguin les necessitats de mobilitat obligada de la població.