CCOO i UGT de Catalunya participem a LIFE eCOadapt50

És un fet innegable que ens trobem en un context d’emergència climàtica. Estudis científics publicats recentment demostren que ja s’han superat sis dels nou límits planetaris, és a dir, els marges de seguretat que un cop sobrepassats posen en risc la seguretat i l’habitabilitat en el planeta. Un d’aquests límits és la concentració de CO2 i altres gasos amb efecte d’hivernacle (GEH). Per això és imprescindible realitzar accions contundents per reduir les emissions d’aquests GEH i, alhora, promoure accions d’adaptació al canvi climàtic, ja que els seus efectes s’estan manifestant de manera cada cop més evident.

El projecte europeu LIFE eCOadapt50 vol potenciar l’acció en adaptació al canvi climàtic per augmentar la resiliència en 19 territoris de Catalunya i en quatre sectors econòmics especialment vulnerables, l’agroramader, el pesquer, el forestal i el turístic. El projecte, que rep fons del programa LIFE de la Comissió Europea, està coordinat per la Diputació de Barcelona, i compta amb la participació de 24 socis públics i privats, entre els quals s’hi troben diverses administracions públiques, els agents socials -UGT i CCOO de Catalunya-, centres de recerca, grups d’acció local, entre d’altres.

Una de les actuacions que ja s’han iniciat consisteix en la constitució d’espais de treball i participació, els Living Labs, que promoguin solucions i propostes per reduir els efectes dels fenòmens climàtics sobre les persones, les infraestructures i les activitats econòmiques en aquestes 19 àrees geogràfiques, que presenten diferències orogràfiques, climàtiques i d’activitat econòmica. També preveu destinar recursos per desenvolupar accions formatives adreçades tant a empreses com a treballadors i treballadores, per dotar-los dels coneixements necessaris per entomar les transformacions que es puguin produir en aquests sectors en les millors condicions.

Des de la UGT i CCOO de Catalunya participem en el projecte LIFE eCOadapt50 treballant per implementar estratègies locals d’adaptació al canvi climàtic, aportant la nostra visió i experiència sindical i en el món del treball, col·laborant en l’execució local de les accions d’adaptació al canvi climàtic i  buscant  la implicació dels agents socioeconòmics, de les persones treballadores i de la ciutadania