CCOO i sindicats es concentren al Parlament pel tancament d’una residència a Reus

Davant l’anunci del tancament de la residència pública de gent gran de Reus en els mesos vinents, treballadors i treballadores, sindicats i familiars han començat a mobilitzar-se perquè aquest no es produeixi, si més no sense estudiar la possibilitat d’una reforma de l’edifici per plantes. Considerem totalment injust haver de tancar l’única residència 100 % pública del Baix Camp. Per aquest motiu convoquem una concentració demà, dia 9, a les 12 h davant del Parlament de Catalunya. Novament ens concentrarem el dia 10 a les 13 hores davant els serveis territorials de Drets Socials a Tarragona. I una darrera convocatòria de concentració el dia 17 a les 9.30 h des de la residència de gent gran fins a l’Ajuntament de Reus.

L’anunci de la Generalitat es produïa de manera precipitada fa uns dies a través del secretari general del Departament de Drets Socials, el Sr. Oriol Amorós, el qual, juntament amb la directora dels serveis territorials de Drets Socials de Tarragona, la directora general de la Direcció General de Provisió de Serveis i la subdirectora de Recursos Humans van reunir-se amb el comitè d’empresa, els treballadors i treballadores, i les famílies per informar d’aquest fet.

Segons el mateix Oriol Amorós, el mal estat de l’edifici feia que s’hagués de prendre aquesta decisió i que s’executaria en els mesos que venen. Això no obstant, no es podia assegurar res fins que no rebessin en quinze dies el darrer informe tècnic on es valoraria si el tancament era definitiu o bé si hi havia alguna possibilitat de reforma. Passats aquests quinze dies es decidiria de quina manera es feia el trasllat dels residents a altres residències públiques o concertades, de la mateixa manera que s’obriria un període de negociació amb el comitè d’empresa pel trasllat del personal a altres centres. Cal fer incís en què, a banda de la notícia negativa de deixar Reus sense l’única residència pública, en termes de negociació laboral es trobaria feina pel que fa al personal fix, però el personal eventual i el personal de les empreses externes veurien clarament perillar els seus llocs de treball.

El més sorprenent de tot és que abans de rebre aquest darrer informe tècnic, l’endemà mateix de la notificació del possible tancament ja es van començar les reunions amb les famílies perquè escollissin a quina residència volien traslladar als seus familiars, cosa que fa sospitós que el tancament no depenia de l’informe tècnic. Al que encara no han donat resposta és què passarà amb les 175 persones que hi ha a la llista d’espera de la residència de Reus, les quals clarament aniran a engruixir les llistes d’espera de la resta de residències del territori, que ja estan prou plenes.

D’altra banda, ja fa uns deu anys, es va valorar el trasllat de la Residència de Gent Gran de Reus a un altre lloc, concretament a un edifici de nova construcció als afores de Reus.

Un cop acabat aquest nou edifici, quan ja semblava clar el trasllat de residents i personal (fins i tot el personal va anar a visitar-lo), per una decisió política aquest edifici es va destinar a una residència privada. Per tant, el trasllat no es va dur a terme per la sorpresa de tots plegats. Què ha passat durant aquests deu anys perquè ara s’hagi de prendre aquesta decisió a corre-cuita?

Val a dir també que la remodelació de centres residencials de la Generalitat sense el seu tancament no seria res nou, ja que, sense anar més lluny, la Residència Mare de Déu de la Mercè de Tarragona ha estat més d’una dècada en obres per fer la seva remodelació total i en cap cas aquesta ha estat tancada. La seva remodelació s’ha anat fent per plantes i els residents i el personal han anat traslladant-se pels diferents espais de la residència fins a la reforma total.

Després de veure els esforços i els diners invertits en la remodelació de la residència de Tarragona, encara fa entendre menys el perquè del tancament de la residència de Reus, ja que la seva reforma seria molt menys costosa en tots els aspectes.

Tot plegat ens semblen excuses, fins i tot quan ens asseguren que en tres o quatre anys tornaran a construir una nova residència a Reus 100 % pública, perquè ni tan sols poden concretar on es farà i ni molt menys està pressupostat cap projecte. Han tingut deu anys per fer-ho abans del seu tancament.

La decisió fa malpensar i sospitar que, si se’n construeix una altra, serà de gestió privada. En les seves explicacions, el Sr. Amorós no es fa responsable de les decisions preses anteriorment ni el fet que la residència es trobi en aquesta situació. No creiem que ell es faci responsable que es construeixi una nova residència pública d’aquí a tres o quatre anys, ja que la vigència de la seva legislatura acaba en un any i mig.

Per tots aquests motius, han començat les mobilitzacions de sindicats, treballadors i treballadores i famílies, i farem tot el possible per aturar el tancament de la nostra residència i no perdre places públiques.