CCOO de Catalunya rebutja el model d’Uber Eats, que esquiva la llei ‘rider’, i torna a la subcontractació d’autònoms

CCOO de Catalunya rebutja la decisió de l’empresa Uber Eats de contractar novament repartidors falsos autònoms amb l’excusa que Glovo continua infringint la llei i fent competència deslleial. En aquest sentit, és important recordar que Glovo està afrontant judicis per fraus a la Seguretat Social i que ha rebut sentències judicials en contra així com sancions de milions d’euros.

Davant la implementació d’un nou model d’autònoms que intenta eludir la llei rider en detriment dels drets aconseguits per la laboralització del sector, com són els contractes indefinits, el dret a les vacances retribuïdes, la inclusió a la Llei de de prevenció de riscos laborals, el dret a la baixa mèdica i a la baixa per accident laboral, el dret a tenir representació legal dels treballadors i treballadores, i el dret a la informació dels algorismes que impacten en les condicions laborals, denunciem la vulneració de drets de treballadors i treballadores que han de ser contractats com a assalariats dins del règim general de la Seguretat Social en condicions dignes. I denunciem també les condicions en què s’han contractat des de l’entrada en vigor de la llei rider, com ara la contractació parcial, amb baixa remuneració i horaris que impedeixen la conciliació, entre d’altres, que condemnen els treballadors i les treballadores a la precarietat.

És per aquesta precarietat que alguns repartidors i repartidores a domicili s’estan veient obligats a acceptar la contractació del treball com a autònoms, que els treu drets i protecció social i que, a més, no els garanteix ingressos suficients per a una vida digna, ni la llibertat respecte del seu cap, segons se’ls ven. En aquest sentit, és molt important recordar que estan controlats per un algorisme que construeix l’empresa, els criteris del qual no coneixen i que els manté exposats constantment a modificacions de les seves condicions de treball, sense marge de negociació i, sobretot, carregant amb tota l’externalització de costos i riscos de manera individual.

Per tant, exigim a la Inspecció de Treball que actuï amb contundència i celeritat contra les accions d’aquestes empreses, que no compleixen una normativa que ha estat fruit d’una llarga lluita col·lectiva. Exigim també, el compliment de la contractació en condicions dignes per garantir a aquest col·lectiu la millora de les seves condicions de vida.

Finalment, exigim també la modificació de la llei d’estrangeria perquè puguin regularitzar-se, ja que una gran part d’aquest sector està conformat per treballadors i treballadores estrangers que no tenen permís de treball i que es veuen obligats a acceptar condicions de treball inhumanes i abusives d’empreses que s’aprofiten de la seva vulnerabilitat.