CCOO de Catalunya critica l’intent d’abaratiment dels contractes a les empreses adjudicatàries de les concessions de conservació i manteniment de les autopistes

L’intent d’abaratiment dels contractes a les empreses adjudicatàries de les concessions de conservació i manteniment de les autopistes (AP7, AP2, C32 i C33) és una conseqüència de la finalització de l’externalització a Abertis.


El passat mes de setembre la major part de les autopistes catalanes van deixar de tenir
peatges, i com a conseqüència de l’anterior, molts treballadors que fins al moment estaven
adscrits a l’empresa Abertis passaven a les empreses adjudicatàries dels contractes, que
són empreses constructores i del manteniment de carretera en la seva majoria.

Avui dia, totes les adjudicatàries dels serveis de manteniment, conservació i vialitat de
les vies d’alta capacitat intenten rendibilitzar els contractes amb plantejaments de
reduccions salarials, acomiadaments i canvis de sistema de treball 
als treballadors i
treballadores dels sis lots en què s’han fragmentat els treballs.

En primer lloc cal recordar que els plecs dels contractes preveuen les condicions salarials
i econòmiques dels treballadors i treballadores que han passat subrogats. Des de CCOO
de Catalunya no podem entendre com unes empreses que van decidir presentar-se als
diferents concursos de manera voluntària, ara s’atreveixen a seure davant dels treballadors i
treballadores per plantejar-los que les seves condicions econòmiques “estan fora de
mercat”
, sovint per part de les administracions titulars dels contractes (Departament de
Territori de la Generalitat i MITMA).

Ja és conegut que l’efecte de l’aixecament de peatges a les vies d’alta capacitat catalanes
ha portat un increment important de viatgers, amb importants embussos i un increment
important de l’accidentabilitat, increment que resulta obvi que té un impacte negatiu sobre
les condicions de treball, seguretat i salut dels treballadors i treballadores de manteniment i
conservació de les autopistes. És a dir, no només augmenta la càrrega de treball, si no que
es vol que s’assoleixi més treball, cobrant menys i amb menys mesures de seguretat i salut.


El dia d’ahir, totes les autopistes catalanes van patir importants retencions com a
conseqüència de diverses qüestions, essent d’especial rellevància la bolcada d’un camió a
l’AP7 a Girona, accident que va costar la vida al seu conductor i que va generar cues
de fins a 23 km. Tot i les circumstàncies, els treballadors i treballadores van tornar a
demostrar que la seva tasca és imprescindible pel bon funcionament de les nostres
autopistes i sobretot per garantir la seguretat dels viatgers i viatgeres que en aquests dies
es mouen de manera massiva, qüestió per la qual no s’entén que empreses i
administracions vulguin aprofitar el pas d’Abertis a les empreses del sector de la construcció
per retallar drets, sous, empitjorar les condicions laborals dels treballadors i treballadores

que porten anys prestant un servei excel·lent.

Des de CCOO critiquem durament que empreses i administracions només busquin únicament i
exclusivament retallar unes adjudicacions, en detriment dels drets dels treballadors i
treballadores, i fomentin actituds que empitjoren la seguretat de les nostres
autopistes.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya

Barcelona, 9 d’agost de 2022