CCOO mobilitza per convertir la comissaria de Via Laietana en memorial

Les entitats memorialistes i de drets humans de la campanya “Via Laietana, 43, fem justícia, fem memòria” instem el nou Govern de l’Estat a fer realitat una demanda històrica

Les deu entitats memorialistes i de drets humans impulsores de la campanya “Via Laietana, 43, fem justícia, fem memòria”, entre elles la Fundació Cipriano García – CCOO de Catalunya, convoquem aquest diumenge, 19 de novembre, a les 12 hores, un acte reivindicatiu davant de la Prefectura Superior de Policia de Via Laietana, a Barcelona, per exigir la seva conversió en un centre de memòria democràtica, d’arxius i d’interpretació de la tortura i la repressió. L’acte, que comptarà, entre d’altres representants de les entitats convocants, amb la intervenció del secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, i inclourà també el testimoni públic de persones torturades a la comissaria de Via Laietana per la seva activitat antifranquista i de lluita per les llibertats i la democràcia, així com les actuacions musicals d’Adala, Jordi Montàñez, Sílvia Comes i Quico Pi de la Serra.

“L’entrada en vigor fa un any de la Llei de memòria democràtica era una oportunitat per facilitar el traspàs i la transformació de la comissaria de Via Laietana, una oportunitat que no s’ha volgut aprofitar”, asseguren els impulsors de la campanya. “Cal que Via Laietana, 43, es converteixi en un centre de memòria durant aquesta legislatura que s’enceta, només cal la voluntat política i els acords necessaris per fer-ho possible”, insisteixen. Les deu entitats impulsores recorden que fa més de dues dècades que exigeixen que l’actual comissaria es converteixi en un centre de memòria i d’interpretació de la repressió política i la tortura i reclamen que els partits polítics es “prenguin seriosament i impulsin aquesta transformació”.

“És urgent convertir la comissaria en un espai obert una eina de lluita contra la tortura i la repressió i que serveixi d’acte de reparació i reconeixement per a totes les persones represaliades que van patir tortures i maltractaments durant la llarga dictadura de Franco i en anys posteriors.” La nova campanya impulsada té com a objectiu aconseguir signatures individuals per continuar pressionant les institucions de l’Estat perquè es donin passes endavant que posin fi a la “impunitat i la memòria viva del franquisme”, que avui dia encara representen espais com la comissaria de Via Laietana.

Les entitats impulsores i adherides al manifest “vialaietana43.cat” són Amical de Mauthausen i altres camps i de totes les víctimes del nazisme, Associació Catalana de Persones Ex-Preses Polítiques del Franquisme, Ateneu Memòria Popular, Comissió de la Dignitat, Comissió de la Memòria Històrica – ICAB, European Observatory on Memories – EUROM, Fundació Cipriano García – CCOO de Catalunya, Irídia – Centre de Defensa de Drets Humans, Mesa de Catalunya d’Entitats Memorialistes i Òmnium Cultural.